Gå till innehåll

Ingen påverkan av pellets


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Aldrig hört eller läst detta på svenska sidor som säljer produkten.

Om jag stänger uv resulterar detta i att nitraten sjunker

Kör man uv innan reaktorn och skummare och pellets efter bör ju inte detta påverka pelletsen.

Testa och kör utan . I ett stabilt system med bra vatten värden så ska du inte ens behöva köra Uv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrat är inget som sabbar färgerna så mycket, det är fosfat som är den boven, den har jag "alltid" haft på noll. Dock fick jag snabbt helt andra färger när jag bytte till biopellets efter bara 2-3 veckor. Koraller som tidigare varit gröna fick blåa toppar, polypexpation min hysterix blev en mycket starkare rosa färg etc. så något mer är det i zeoviten vad berättar dock inte herr Thomas Pohl :P

Ja kollade genom dina bilder man ser klar skillnad på zeo system med sps så blir detta i stora karet får forska i detta lite mer dock. Tycker det verkar avancerat men är ju allt som är nytt för en.

blir nog kalkreaktor, zeovite i nya.

Stängde precis mitt uv får se vad som händer.

Har doserat olika preparat och men bra resultat men inte riktigt det resultatet jag eftersträvar som verkar vara enbart upnåligt med zeo.

Nu får jag vänta och se uv av remover ute :) tackar för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kollade genom dina bilder man ser klar skillnad på zeo system med sps så blir detta i stora karet får forska i detta lite mer dock. Tycker det verkar avancerat men är ju allt som är nytt för en.

blir nog kalkreaktor, zeovite i nya.

Stängde precis mitt uv får se vad som händer.

Har doserat olika preparat och men bra resultat men inte riktigt det resultatet jag eftersträvar som verkar vara enbart upnåligt med zeo.

Nu får jag vänta och se uv av remover ute :) tackar för alla svar

Removern kan du nog låta ligga kvar....Gör som du vill men det vore intressant att se om enbart stägning av uv hjälper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ozon kan påverka biopelletsen, eller rättare sagt bakterierna som växer därpå, är ganska klart. Hur UV skall kunna göra det är dock en öppen fråga och ett påstående jag inte köper bara för att en tillverkare säger så. Vitsen med biopellets är ju att bakterierna skall växa där och inte på partiklar i vattnet eller på inredningen. Själva idéen är ju att bakteriesubstratet också är kolkällan. sedan skall det placeras så att överskottsbakterier går direkt till skummaren och tas bort från systemet. För att UV-C skall vara verksamt krävs det att bakterien passerar UV-C kammaren - vilket det alltså inte kommer att göra vid ett rätt konstruerat biopellets system.

Jag upprepar min anmodan till dig - stäng av fosfatfiltret.

Om alla de idéer som förts fram här skall ha någon bäring (dvs att bakterier dör och återför näring) så skulle bådet fosfat och nitrat öka vilket det inte gör. Biopellets (och därmed bakteriedriven näringsexport) bygger på att tillväxt och det betyder tillförsel av ett bestämt kvota av både fosfor och kväve. Finns inte det ena så blir det ingen tillväxt och det andra kan mätas i vattenkolumnen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ozon kan påverka biopelletsen, eller rättare sagt bakterierna som växer därpå, är ganska klart. Hur UV skall kunna göra det är dock en öppen fråga och ett påstående jag inte köper bara för att en tillverkare säger så. Vitsen med biopellets är ju att bakterierna skall växa där och inte på partiklar i vattnet eller på inredningen. Själva idéen är ju att bakteriesubstratet också är kolkällan. sedan skall det placeras så att överskottsbakterier går direkt till skummaren och tas bort från systemet. För att UV-C skall vara verksamt krävs det att bakterien passerar UV-C kammaren - vilket det alltså inte kommer att göra vid ett rätt konstruerat biopellets system.

Jag upprepar min anmodan till dig - stäng av fosfatfiltret.

Om alla de idéer som förts fram här skall ha någon bäring (dvs att bakterier dör och återför näring) så skulle bådet fosfat och nitrat öka vilket det inte gör. Biopellets (och därmed bakteriedriven näringsexport) bygger på att tillväxt och det betyder tillförsel av ett bestämt kvota av både fosfor och kväve. Finns inte det ena så blir det ingen tillväxt och det andra kan mätas i vattenkolumnen.

MVH Lasse

Nu är det inte bara en tillverkare som säger så. plus att inget negativt kommer att hända om han stänger av uv....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit i påsen&sök allmänt på biopellets.

http://npbiopellets.dvh-import.com/index.php/Important.html

Alla märken bygger på samma princip

Jo, alla bygger på samma princip men bara en tillverkare skriver på sina produkter det du påstår? Att Nu påstår jag inte att Ozon / UV förbättrar resultaten men knappast att de skapar något supergift som dödar allt... :P

Är extremt många som kör ozon/UV med BP jag tror mer bara att man har märkt en försämring i effektiviteten när man kör detta och har sedan slutat forska vidare och bara sagt blankt nej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte vattnet från både uv och biopellets släppas ut vid skummaren. Biopelletsen ser jag som självklart då enda sättet att få ur saker som fosfat och nitrat är via skummare eller media av någon sort (självklart vattenbyte också). Poängen med uv är att ta livet av samtliga saker som passerar där och när saker dör blir det till fosfat och nitrat via nedbrytning. Självklart kan man hävda att koraller äter upp viss mängd av döda saker som passerat ett uv men det skulle det gjort även om det inte passerat uvet. Kan ju ha fel men det känns ganska rätt.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, alla bygger på samma princip men bara en tillverkare skriver på sina produkter det du påstår? Att Nu påstår jag inte att Ozon / UV förbättrar resultaten men knappast att de skapar något supergift som dödar allt... :P

Är extremt många som kör ozon/UV med BP jag tror mer bara att man har märkt en försämring i effektiviteten när man kör detta och har sedan slutat forska vidare och bara sagt blankt nej.

Du verkade ju misslyckas fatalt med bp....och du körde med ozon&uv från start. Vem vet, kanske berodde det på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon är totalt livsfarligt på alla sätt och viss. Om inte skummaren hinner med att lufta bort all ozon kan det slå ut ett helt system ganska omgående och läker det ut i rummet kan det även slå ut akvarieägaren. Har aldrig provat ozon men själv anser jag riskerna inte uppväger fördelarna.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet från UV-C skall gå direkt ut i huvudkaret, det vill säga vara kopplat på returpumpen. Det innebär att bakterierna från biopelletsen ej kommer att passera UV-C om man gjort rätt och låter detta vatten gå ut vid skummarintaget. UV-C kommer alltså inte döda dessa bakterier utan de kan skummas ut som vanligt. Ozon brukar tillföras skummaren och om det dödar de bakterier som är på väg att skummas ut är väl bara bra. Men det blir alltid lite spill vidare så jag rekommenderar inte ozon om det inte är på väldigt låga nivåer. Men visst kan man göra en kombination och ett flödesschema som gör att ozonet inte påverkar biopellet reaktorn.

Det är också skönt att se stensäkra kommentarer om livsfara och annat som sedan följs av meningen "jag har aldrig provat ozon"

Rätt använt så är ozon oöverträffat som metod. Det är bra att behandla med och man får ett kristallklart vatten samt påverkar en del algers spridning. fel använt så är det inte bra - men å andra sidan - vad är bra fel använt?

En annan liten försiktig undran är - vad händer med de döda bakterierna - går de upp i tomma intent eller äts de upp av andra bakterier?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är också skönt att se stensäkra kommentarer om livsfara och annat som sedan följs av meningen "jag har aldrig provat ozon"

Rätt använt så är ozon oöverträffat som metod. Det är bra att behandla med och man får ett kristallklart vatten samt påverkar en del algers spridning. fel använt så är det inte bra - men å andra sidan - vad är bra fel använt?

En annan liten försiktig undran är - vad händer med de döda bakterierna - går de upp i tomma intent eller äts de upp av andra bakterier?

MVH Lasse

Ozon används till en massa saker i dag, men används alltid till ta död på bakterier eller lösa upp olika kolföreningar. Att det är giftigt en giftig gas råder det ingen tvekan om och om en maskin får stå och pumpa in ozon i ett rum under någon dag så finns där garanterat ingen unken luft kvar idet rummet, men dock inget som lever heller.

Självklart är inget bra då det används på fel sätt men om en skummare eller pump slutar fungera som den ska händer oftast inte speciellt mycket. Ozon blir dock lite annerlunda vill jag påstå och för det behöver man inte prova ozon i akvariet.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon är bra om det används rätt ja....Kommer ihåg när dalazologiska körde i falun på 90talet. Dom hade ozon med syresten rakt ner i burkarna. Sjuka fiskar&dom blev friska på ett dygn när jag talade om för dem att plocka bort ozonet.

Ozon som används på fel sätt är jävligt giftigt&inte bra för människan. Men så länge det körs in i skummare är det ofarligt, kanske finns andra sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...