Gå till innehåll

Silikatvärdet??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hade tidigare problem med något som jag trodde var cyanobakterier och fick för mig att dess uppkomst grundades i att jag hade för högt värde av silikat i vattnet.

Men sedan läser jag på testet, ifrån Salifert.

"The silicate values are in ppm (mg/L) siliconoxide. To covert the values from ppm siliconoxide to ppm silicion multiply the value by 2.1"

och även...

"Avoid using tap water or RO water wich contains more than 2 ppm as dissolved silicon. In marine water the dissolved silicion content should be below the detection limit of this test"

Jag var jätte orolig när jag hade 0.03 silikat i vattnet men enligt ovanstående så kan man ju alltså ha upp till 2.0 i vattnet som man använder till påfyllnad eller blandningar, även om det inte är lämpligt att använda det.

Hur hade ni resonerat kring ovanstående?

Jag får det till att man mäter sitt kranvatten eller sitt Osmosvatten och sedan för att få det till olöst silikon så multiplicerar man med 2.1 och då skall värdet vara under 2.0

Att sedan test på akvarievattnet är 0 betyder väl att det antingen binds i någon materia eller att akvariet bryter ner silikatet?

Tacksam för resonemang.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att värdet är 0 i akvariet är att silikat är näring till kiselalger. De har alltså tagit upp näringen. Tillför du mer silikat så får de mer näring.

Jag har precis startat mitt kar och har ingen erfarenhet när det gäller saltvatten men då jag alltid har brottats med alger i sötvatten så därför la jag pengar på både osmos och silikatfilter. Jag hade max på mitt silikat test som jag tog innan jag bestämde mig för att inhandla filter. Nu är det ingen tillstymmelse till blått på testet från osmos/silikatfilter.

Och om du läser om vad du skrev så..."In marine water the dissolved silicion content should be below the detection limit of this test" tolkar jag det som att i saltvatten så bör du använda vatten som inte har något spår av vad testet ger utslag på då av kisel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tolkar det som att det marina vattnet som man har i akvariet skall ha 0 i värdet och att den övriga engelska texten tillåter att man kan ha upp till 2.0 i silikon i sitt ersättningsvatten.

Även om så är fallet så har jag 0 i akvariet men vattnet som har passerat osmosen har fortfarande lite silikat i sig då osmosen inte kan ta bort alltihopa.

Denna lilla mängd verkar dock inte påverka akvariet då jag, numera, inte har några alger alls och heller inte får några när jag häller i det vatten som efter osmosen har lite silikat kvar.

Antingen så byggs silikatet upp i den sten som finns eller så förbrukar någonting i akvariet silikatet. Dock kan det inte vara kiselalger då det inte finns några sådana kvar i burken.

Silikatfiltret du har köpt är det ett sådant som man kopplar efter osmosen? Har du mätt vattnet innan osmosen och efter?

Får du någon skillnad om du mäter efter osmosen eller om du mäter efter silikatfiltret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikatfiltret du har köpt är det ett sådant som man kopplar efter osmosen? Har du mätt vattnet innan osmosen och efter?

Får du någon skillnad om du mäter efter osmosen eller om du mäter efter silikatfiltret?

Ja den sitter efter osmosen. Efter osmos har jag en lätt blå nyans om man tittat på sidan på testbehållaren. Efter silikatfiltret är det kristallklart.

Förmodligen hade silikatfiltret inte behövts men jag beslutade mig i alla fall att sätta dit det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Såg att silikonslanger var olämpliga till saltvatten eftersom de kommer att avge kisel. Har själv ett par stycken men kommer att byta ut dessa.

huh? :snurrig: Vart läste du det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att silikonslanger var olämpliga till saltvatten eftersom de kommer att avge kisel. Har själv ett par stycken men kommer att byta ut dessa.

Tror det är en överdriven oro. Kan inte vara mycket de avger och förutom slang så limmar man ju karen med silicon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Welche Verbindungsschläuche können bei dem Wodka-Filter verwendet werden ? Da die handelsüblichen grünen Schläuche mit der Zeit unflexibel werden (Weichmacher dann im Wasser) wollte ich die etwas teureren aber dauerhaft biegsamen Silikon-Schläuche verwenden. Gibt es hier Bedenken aufgrund des doch anderen Milieus ?

Silikonschläuche sollten nie (!!!) im Aquarium benutzt werden. Der Grund ist ganz einfach, es kann Si an das Wasser abgegeben werden. Hat also nichts mit dem Wodkafilter zu tun. Verwende die PVC Schläuche. Du kannst aber auch PVC-Rohre oder Teflon-Schläuche (teuer!) benutzen.

Allt enligt Dipl.-Ing. (FH) Lars Sebralla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...