Gå till innehåll

Bangen's första saltvatten


Bangen

Rekommenderade inlägg

Då var det dags att ge sig in i detta träsk ;) Efter lite mer än 5 år inom sötvatten så är det dags att pröva sig på ett saltkar.

Har letat efter ett begagnat ett tag, och hittade ett clownhotell här på guiden av Stoffeswe som jag var och hämtade igår.

Efter turen hem och en blöt telefon (som klarade sig väldigt bra fast den blev lite blöt) så gick uppstarten bra.

Det enda som jag har lite problem med är ljudvolymen på skummaren. Den skummar bra som det är, har inte riktigt lyckas ställt in den perfekt än så jag kommer nog få tömma koppen ikväll eller imorgon, höjde den lite när jag kom hem idag. Dock så låter det som att pumpen drar luft från något annat ställe än vad den ska, ljudvolymen är lite ojämn, någon som har haft detta problem med Boyu WG 310? Stoffe du kanske har några idéer?

Kommer uppdatera här med frågor och funderingar, ska försöka få ut lite bilder oxå dock ser det lite tråkigt ut just nu inte så mycket att titta på ännu, två små fraggar. En sandanemon och en mjukkorall namn okänt. Stoffe kan du upplysa lite mera vad det kommer att bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på varför skummaren låter ojämnt, men jag kom inte underfund med vad det kan vara. Jag plockade isär skummaren lite snabbt men kunde inte se något uppenbart fel. Jag kommer inte ihåg om min förra Wg 310 lät likadant.

Jag tänkte aldrig e de banor att det kan vara att den drar luft ojämnt. Prova att stäng luftkranen helt och se om "puls" ljudet försvinner. Om det försvinner så kan det vara något som gör att skummaren drar in luft ojämt. Om puls ljudet fortsätter när luften är strypt så är det nog skummarmotorn/pumpen. Luftkranen är den lilla svarta grejen som sitter på en silikonslang brevid skummarkoppen.

Sandanemonen vet jag inte vad det är för sort men mjukkorallen är en Lobophytum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa direkt! Det är ett ganska vanligt missljud i sötvattenskar, mest vid ytterfilter, så det är därför jag sammankopplar det med luft i pumpen. Den lät mycket bättre hemma hos dig.

Tack för infon om korallen iaf. Ska lägga upp en bild på sandanemonen så kanske nån annan vet vad det är!

EDIT: Har precis testat, och om jag stänger kranen helt så låter pumpen ingenting. Då drar den iaf inte luft från fel stället. Någon som har några andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte uppdatera med lite bilder. Skummaren går lite bättre nu iaf!Den låter ganska mycket men iaf mindre än för ett par dagar sedan.

post-6207-1446892666864_thumb.jpg

En helbild på karet. Har inte scapat så mycket än då jag tänker köpa lite mer sten först.

post-6207-14468926668882_thumb.jpg

Sandanemonen som jag inte vet namnet på. Någon som kan upplysa en nybörjare?

post-6207-14468926668323_thumb.jpg

En liten Lobophytum.

Har en liten fundering på vart jag ska köpa mera sten. Bor på södra sidan av sthlm och funderar på om det är värt att åka till t.ex. triton för att handla sten. Klart det skulle vara roligt att ta en trip dit men det känns som att det skulle vara mer skoj när man kan ta hem lite koraller eller någon fisk.

Hur stor skillnad är det på butikerna och om jag t.ex. skulle beställa hem några kg till min lokala handlare? Eller finns det någon butik på södra sidan stan som har nåt större utbud?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering från telefonen! Var och köpte lite mer levande sten på triton i helgen och scapade om lite!

Lite dåliga bilder men iaf nåt!

post-6207-14468926752911_thumb.jpg

Min sandanemon hade flyttat sig från sin sten ner i sanden när jag tänkte flytta den så den skulle få lite mer ljus. Hoppas det inte är nåt problem, den ser ut att trivas iaf!

post-6207-14468926752683_thumb.jpg

Bytte även 10 liter vatten idag! Mätte inga värden då jag inte har fått hem dom som saknas än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Känns som det är dags för en uppdatering. Var på triton i helgen. 3 veckor kändes som en bra tid för lite fisk. Blev två små clowner. Skulle inte bli nå mer men fastnade lite för mycket på korallsidan för att det inte skulle bli nåt därifrån. Blev två små fraggar. En euphyllia och en briareum. Båda ser ut att trivas. Fick scapa om lite för att få det snyggt. Och efteråt så hittar jag massa kul i ls. Har hittat en liten knappkoloni med 3-4 knappar. Ett par rörkoraller. Samt en fireworm och lite små räkor och andra mini organismer.

Har ev hittat en koloni med glasrosor oxå. Dom är väldigt små så ser inte riktigt. Kanske om nån vecka.

Ska försöka ta lite bilder på allt nytt, när jag har tid. Ska försöka få till några bilder på dom ev. Glasrosorna oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är väl dags för bilderna kanske :) fotade med mobilen men tycker att dom blev riktigt bra ändå.

Hela karet

[ATTACH]84489[/ATTACH]

Euphyllia och lite av mjukisen

[ATTACH]84487[/ATTACH]

Briareum sp.

[ATTACH]84488[/ATTACH]

Knapp identifiering någon? Om dom syns.

[ATTACH]84490[/ATTACH]

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite funderingar vad man kan ha för fisk i ett så här litet kar. Har klickar runt på reeflex, men tycker det är svårt att hitta nåt, plus att man inte vet om fisken går att få tag på.

Skulle gärna ta lite tips om någon trevlig snygg fisk som skulle kunna passa i ett litet kar.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet går fint. Inga missöden. Min euphyllia har börjat fått två nya huvuden och briareumen växer bra den oxå.

Är dock sugen på nån mer fisk så skulle gärna ta emot lite tips på vad som skulle passa och brukar finnas i affärerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har redan ett par små clowner som går i karet. Riktigt roliga att titta på. Har kollat på lite olika gobies oxå.

Är jättekul att sitta och titta på Reeflex, men känns som att det inte är lika lätt att få tag i dom flesta av det man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och tittat lite på olika småfiskar. Hittade in på liveaquaria.com och kollade på deras nanoutbud. Har alltid varit svag för ålar av olika slag och hittade Diademichthys lineatus. Kollade även på reeflex och alla kommentarer så lät det som att det var en relativt enkel fisk. Men undrar om den finns i det svenska handeln och om någon har nån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Plockade bort alla mina microalger i helgen och har spanat efter något liv bakom dom. Men har inte hittat nåt förutom detta på bilden. Trodde från början att det bara var någon typ av alg eller skräp, men såg idag att det rörde sig alldeles för mycket mot strömmen för att inte vara levande.

post-6207-1446892737109_thumb.jpg

Har kollat på Reeflex och hittat Reterebella och undrar om någon kan bekräfta mina misstankar. Samt om det är något bra eller dålig att ha i sitt kar :)

//

Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...