Gå till innehåll

Tipps eftersökes.


zebastian lauberg

Rekommenderade inlägg

godagens.

har enu inget saltvattenakvarium men har stora planer så ja tänkte ja skulle börja ställa lite frågor här och sen gå vidare till dom andra trådarna. får ursäkta stavning då ja har dyslexi men tror nog ja skall lyckas göra mig förståd.

jag har tänkt bygga ett upplevelsekar till min dotter som har ett handikapp så hon kan få en känsla av att sitta under vattnet. formen vill jag ha som en hästsko fast rak så det blir som ett rum. (som att ha ett långt akvarium och sedan ha två som står ut så det blir som en ingång) då hon älskar rörelse och färger så vill jag ha saltvatten med koraller fiskar och animåner. ( ärligt så kanske jag vill ha de mer men men ) jag vet att det kan vara svårt att ha både koraller och animåner så funderar jag på om man skall göra ett stort på ca 1872l eller dela upp olika delar av det så man kan separera allt vilket skulle bli 2kar på 486l och ett på 900l. va tror ni?

sen har jag planer på att ha som en hydda över i trä och använda halogen vilket jag vet blir svårt då de har hög värme men funderar på om de skulle räcka med 4datafläktar som blåser in luft och 4 som blåser ut? och även om de skulle hjälpa fasten värmen stiger ordentligt i huset på sommaren?

uppskattar alla tipps o komentarer.

mvh zebastian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du menade metallhalogen och inte vanliga halogen. Har du tänkt på att montera T5 lysrör som ett tillägg till mh?

Tre separata akvarier känns ganska jobbigt, speciellt för en nybörjare. Jag skulle rekommendera bara ett av mindre storlek. Kan vara ganska svårt att hålla på med nästan 2 kubikmeter som nybörjare. Jag skulle rekommendera något i 500 liter storleksordning i början. Klarar du detta så kan du gå vidare till större akvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...