Gå till innehåll

Högljudd mce600


patrikk

Rekommenderade inlägg

Så få har jag haft min skummare ett tag och tycker fortfarande att den hörs på tig för mycket när luft intaget är öppet. Stänger man av luften så är pumpen väldigt tyst men så fort den producerar luftbubblor så låter den väldigt mycket.

Är det någon som har bra tips på hur man kan få ner ljudet? Finns det någon annan pump man kan använda som är tystare eller något som man kan modda/justera.

Här spelade jag in en lite film för att ni ska kunna höra ljudet.

//Patrik

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är inte insuget som låter utan i skummaren. Jag gissar nu men tror att det är ljudet som skapas när bubblorna görs.

Jag lyssnade nu på min egen video och ljudet som jag hör kommer inte riktigt fram i video:n om det är pga brusreduceringen eller ej vet jag inte men det kanske ändå hjälper till att skapa en lite bättre uppfattning

Ändrat av patrikk
tillägg:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt fungerar ju dessa bra med insugsvredet "på klockan 2",eftersom de flesta pumpar tenderar att "knacka" lite med för mycket luft in - men konstruktionen på 600:an medför att ju den ibland plockar upp resonanser från pumpen, så ofta räcker det att bara jämka lite på pump eller kabel för att få tystare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte just den skummaren haft en hel del problem med impellern?

Nä, inte numera, det var lite strul precis när dom gick över till fast axel och keramiska bussningar, men det är väl 4år sedan.

Vi säljer många 5&600 och det funkar helt utan problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, inte numera, det var lite strul precis när dom gick över till fast axel och keramiska bussningar, men det är väl 4år sedan.

Vi säljer många 5&600 och det funkar helt utan problem :)

Precis det felet jag tänkte på... har bytt ut massor impellrar tidigare, även om det är ett par år sedan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en dum fråga men kan man kontrollera/justera vattenflödet på pumpen ? varför jag undrar är för jag såg ett youtube-klipp där vattnet som kommer ut från skummaren var betydligt mindre än vad min spottar ut. det stora röret från min skummaren är fylld medans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en dum fråga men kan man kontrollera/justera vattenflödet på pumpen ? varför jag undrar är för jag såg ett youtube-klipp där vattnet som kommer ut från skummaren var betydligt mindre än vad min spottar ut. det stora röret från min skummaren är fylld medans

Vattenivån i skummaren kontrolleras genom att skjuta den svarta baffeln upp eller ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vinäger? Var det ett engelskspråkigt forum så var det säkert "vinegar" du fick tips om, det vill säga ättika på svenska. :)

(Iofs så har engelskan inte något egentligt ord för ättika, varpå man använder sig utav vinegar, men här i Sverige så brukar man rekommendera ättika för att lösa upp kalkrester.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vinäger? Var det ett engelskspråkigt forum så var det säkert "vinegar" du fick tips om, det vill säga ättika på svenska. :)

(Iofs så har engelskan inte något egentligt ord för ättika, varpå man använder sig utav vinegar, men här i Sverige så brukar man rekommendera ättika för att lösa upp kalkrester.)

Tack för tipset vinegar används som du säger för både vinäger och ättika. Och jag bara antog att det var vinäger. Det var de 50kr i vasken får ta och köpa the real stuff ättika. Jaja bättre att få veta det innan man doppar sina pumpar 😃

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då var ättika inköpt nu kommer nästa fråga ska man blanda ut den ( köpte perstops ättika 24%) det står att man kan blanda ut det och få ättika sprit så (12%)hur ska man göra det man blanda ut det eller bara låta det liga i perstorps 24% ättika?

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag kommit på varför den låter så mycket!

Det visade sig att när jag plockade isär den så var en av de vita stavarna (på nålhjulet)var av den som ska sitta i botten på pumpen och den lilla biten låg i botten på pumpen och den måste ha åkt run där och fört en massa oljud. trots att staven var av så fungerar pumpen dock så låter den lite fortfarande men det kan jag leva med samt så vet jag att om jag köper en ny så blir det tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag kommit på varför den låter så mycket!

Det visade sig att när jag plockade isär den så var en av de vita stavarna (på nålhjulet)var av den som ska sitta i botten på pumpen och den lilla biten låg i botten på pumpen och den måste ha åkt run där och fört en massa oljud. trots att staven var av så fungerar pumpen dock så låter den lite fortfarande men det kan jag leva med samt så vet jag att om jag köper en ny så blir det tystare.

Köp bara en ny keramik axel eller varför inte flera så du har i reserv

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om det är jag som missuppfattat dig eller Kjelle, men var det axeln eller en av piggarna på själva impellern som var knäckt?

Ifall det är en av piggarna på impellern så får du byta impellern eller knäcka av fler runt om så du får jämnvikt och en vibrationsfri gång på hjulet, annars kan en knäckt axel bli följden av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag ska försöka förklara det bättre.

Sett från sidan:

En vit plaststav som sitter fast i mitten på metallvikten som utgör stommen på nålhjulet sen kommer plattan med en massa håll och piggar i mitten på denna plattan sitter också en vit plaststav. Sen som har gått sönder är den första som sitter fast i metallvikten. Den är avknäckt helt intill där metallen börjar vilket gör att det inte finns något att greppa för att kunna skruva eller dra ut den. Hoppas att detta ger en klarare bild.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...