Gå till innehåll

Är mina turbo extra känsliga??


Inboxen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ett återkommande problem att få nyinköpta turbosniglar att överleva i mitt kar. Jag har två turbosar igång och de har överlevt sedan jag startade karet för ca två och ett halvt år sedan. Har försökt introducera nya turbosar, senast förra veckan men de klarar inte omställningen. Koppade nu in den nya med droppmetoden ca tre timmar, kan man vara försiktigare ändå? Eller är turbosar extra känsliga mot något speciellt. Allt annat mår prima - fiskar, eremiter, anemoner och gamla turbosar.

Vad är fel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har märkt att de lätt svälter om det inte finns tillräckligt med alger i karet med.

Stödmata med algtabletter i så fall.

Tack för tipset, men jag kan säga att det inte beror på maten utan de dör ganska omgående inom några dagar. De slutar röra sig, kryper ihop och tackar för sig. Den jag köpte förra veckan lever fortfarande men är mycket inaktiv. Den sitter still nu där den suttit på samma plats tre dagar så jag väntar bara på att den ska ramla ned. Men kanske, kanske... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog samma problem, även om jag bara köpt sådana en gång i samband med att jag introducerade min första städpatrull för någon vecka sedan och hade då bl.a. 5 turbos med mig hem. Det vattnet i den påsen luktade dock surt som fasiken så hittills har jag bara trott att det var butiken som hade dåligt vatten och att det var därför, innan jag nu läser detta.

2 av dom dog inom några timmar, alternativt var döda från början (det vet jag inte) medan 3 iaf reagerade lite när man petade på dom i karet. Se'n dog en till dagen efter och nu har jag två kvar; en som ligger på samma ställe hela tiden utan att någonsin röra sig (men som dock reagerar om man petar på den) och en som verkar normal och frisk och rör sig över hela karet...

Den som verkar halvdöd har jag provat sätta mot en ruta med alger på och då suger den sig fast och verkar till synes käka lite iaf. Men den har inte rört sig många mm själv på en hel vecka, bara eremitkräftorna som varit på den lite och klivit över den så den snurrat runt så man fått rätta till den efter dom...

Så eftersom jag inte heller är ensam om detta vore det intressant om någon med kunskap kunde bidra med någon upplysning om det är vanligt och/eller om det finns något tips på vad man bör tänka på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Acclimation

All Animals at this Time:

1. Float the bag in your tank to get the animals used to the temperature in your aquarium.

2. Wait 15 minutes.

3. Add animals to the tank, discard shipping water and any towels used in the packaging.

Important: Snails may go through shock during shipping, and be closed when they arrive. You should give them plenty of time to come out of their shells and move around before deciding they didn't make the trip. Ceriths may go dormant for up to 3 days.

You may find this to be different than the acclimation procedure you are used to carrying out. The reason we now ask our customers to use this procedure is because our snails and crabs live intertidally, and can handle swings in ph/salinity without a problem. However, what they can't handle is toxic levels of ammonia. During the shipping process, ammonia levels in the shipping bags build, while the ph level goes down. As the ph goes down the toxicity of ammonia also goes down. However, when your tank water with normal ph is introduced to the shipping bags, and the ph rises, so does the toxicity of the ammonia, and you will be poisoning the livestock. Please don't do this and certainly never let livestock sit out in buckets with shipping water exposed to fresh air for a long period of time, we know of no surer way to kill your new arrivals. Any other method of acclimation voids the Alive Arrival Guarantee. It is an easy method of acclimation and it works fine, please follow it.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...