Gå till innehåll

Nitrat och fosfat reducering


Colan

Rekommenderade inlägg

Har nu sedan Mars/April bråkat med både nitrat (N03) och fosfat (P04) i mitt stora kar, många här på forumet har säkert fått höra det både en och två gånger.

I mitt fall kör jag ZeoVit eftersom jag hade ingen lycka med biopellets tidigare(kanske jag inte gav det tillräckligt med tid).

575 liter + 140 liter i sumpen - sand/levande sten etc är uträknat till ~600 Liter.

Jag ligger och har legat i flera månader på samma värden: P04: 0.12-0.08 (sjunker 0.01 / vecka), Nitraten har sen ett par större vattenbyten legat konstant på 30-35ppm, Ingen skillnad efter vattenbyte ?!.

Osmosvatten: P04: 0ppm

Nyblandat salt: N03: 0ppm

Dosering, flöden, aktivt kol enligt alla konstens regler(läs rekommendationer) via ZeoVit-guidens forum - doserar enbart basprodukter för den som undrar (ZeoLit 1.5L @600 liter/h, ZeoBak, ZeoStart3, Sponge Power, BioMate + Coral Snow och ZeoZym (1 tsk) emot slemalger) .

Effekter: Grön/Röd slime alger, alger på glaset, kalkalger växer så det knakar, Mjukkorallerna fraggar sig själva (2st denna vecka). LPS och SPS trivs inget vidare.

Gör vattenbyten på 10% i veckan och kommer nu byta ut all sand närmaste veckan.

Några självklara tips är givetvis: Mängder av vattenbyten, Skumma vått, mata mindre, rengör sump/filter så inte det bildas nitratfälla.

Tänkte nu rent öppet höra hur och vad för alternativ det finns för att få bukt med dessa problem, kanske någon annan kan få hjälp av svaren oavsett vilken teknik man har för näringsexport.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mikael,

Vad jag har gjort för att få ner rent förhöga värden på nitraten är att jag har använt mig av :Red Sea NO3:PO4-X

post-4894-14468927038092_thumb.jpg

Det tog mig ca 1 veckan innan jag märkte att det minskade men det fungerar ( den finns i olika storlekar köp den större från början).

Hur bra den är mot fosfat vet jag inte eftersom jag inte har det problemet men fungerar den för nitrat så lär den fungera för fosfat med.

Tänk på att inte använda andra medel i karet samtidigt ( om man ska följa rek.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några snabba svar:

Senaste mätningen:

Salthalt: 1.025

PH: 8.2 (Salifert)

Kh: 7.2-6.8 (Salifert)

Mg: 1420 (Hanna checker, justerat ner efter ny balling blandning)

Ca: 440 (Hanna checker, justerat ner efter ny balling-blandning)

N03: 30-35 (Nyos, Salifert)

P04: 0.12 (Hanna checker)

Temp: 25.7

Mäter alltid dagen efter vattenbyte och innan någon som helst dosering av KZ-produkter.

Fick även justera om doserpumparna efter byte av salt, KZ -> TM reef pro, därav lite höga Mg,Ca värden.

(Kh,Mg,Ca har legat helt stabilt senaste månaderna innan byte av salt/märke)

Länk till tråden på zeovit-forumet

Körde biopellets i gamla 680 liters karet 8 månader + 3 i nya karet, hälften av vattnet, all sand + stenen flyttades för snart 11 månader sen.

Kört med ZeoVit sedan April 2012, låg på 54 ppm i N03 innan sommaren, sen droppade den till 35 efter flera 100 liters vattenbyten, mätte även hos Triton (Tack Leffe) och Akvarieleasing (Tack Tommy) med Hannas bättre mätinstrument.

Byter mellan 60-100 liter i veckan, lite beroende på hur mycket osmosvatten jag lyckats få ut. Mätningar av N03 i nyblandat vatten har gjorts (N03: 0ppm) , Osmosvattnet (P04: 0.00ppm)

I veckan påbörjas urplock av gammal "levande"-sand, den lär läcka en hel del fosfat och vad den innehåller för bakteriekultur har jag ingen aning om i nuläget, ska experimentera och mätte med ny-blandat saltvatten i hink + gammal sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en större städning innan sommaren, plockade ur LS och sköljde i stor balja, fick en P04 svängning av den behandlingen som tog med sig en del SPS'er. Senaste tiden har LS'en sett hyfsat bra ut.

Igår påbörjade jag bytet av sanden (1/3) fick jag nog upp + 10% vattenbyte. Riktigt skitigt även fast jag vid varje vattenbyte rengör sanden. Kommer nog få en höjning av nitrit/nitrat/fosfat första dagarna i kombination med att man rört upp saker som tidigare legat.

Nu får karet vila i ca 3 dagar innan jag tar en nästa omgång, kör på med fosfat-remover i reaktor och kopplar in reaktor för kolet ikväll. Ska försöka göra ett större vattenbyte när all sand är ute ur karet på ca 200-300 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vad dina handlare säger så fungerar inte Hannas nitratmätare till saltvatten - den ger fel värden pga jonstörningar.

Om du inte kan se någon minskning av nitraten efter ett stort vattenbyte så kan du inte lita på din mätmetod.

De biologiska indikatorerna (grön slime algae (cyano)) talar ett annat språk med hänsyn till din nitrat och samma sak med det faktum att du har svårt att få ner ditt fosfat med biologiska metoder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben, kör på ökat flöde och mängd zeolite redan (1.5 liter @ 600 liter / timmen), kan säkert öka lite till. Doserar 1.2 ml ZeoStart3 dagligen. prövar att stega upp till 1.7ml under 1-2 veckor. Inte säker på att jag kan höja flödet genom reaktorn så mycket mer (1000 liters pump), ska dubbelkolla med G.Alexander också (han brukar svara på privata meddelande så länge man inte skriver negativt på forumet :D ) , har fått en hel del privata meddelanden ang. ZeoStart3 som många säger är för klen, de tidigare var lite väl aggressiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså om du jobbat sedan april och dessutom gjort en himla massa vattenbyte för att få ner fosfat så är ju något inte helt rätt i karet.

Är nog inne på Lasses linje att du nollat N i vattenkolumnen.

Hur är det med PH på morgonkvisten?

Har du testat att tillsätta N i någon annan form än mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är supertacksam för alla svar och kommentarer som kommer in!!

Även om det är dyrt är det samtidigt spännande att försöka se vart fel/orsakerna ligger.

Ph ligger nästan konstant under dygnet, kan pendla mellan gå ner till runt 7.9-8.0 innan ljuset går på, den brukar oftast ligga konstant runt 8.1,8.15. Men ska för säkerhetsskull ta en ph mätning tidigt imorgon. P04 gick ner rätt omgående efter att jag satte till en fosfat-remover (i reaktor), nu ligger den på 0.03 (0.02,0.02,0.03 vid 3st mätningar (Hanna)). Hälften av median klumpade ihop sig och blev rätt brunaktigt efter några dagar.

Snackat lite med lokala handlaren, Ska ta med vatten och göra test hos dem på lördag.

Dagens mätning:

N03: same'o-same (dvs ~30)

P04: 0.03ppm

Mg: 1380 (går ner sakta men säkert emot 1250-1300 för ZeoVit-metoden)

Ca: 440

Kh; 7.0 (Spot-on med ZeoVit)

Temp: 25.8-25.9 mätt yta/botten

Cirkulation:

1 x Tunze 6105 (13,000 l/h , kör på 20V så ca 10' )

1 x Koralia (5000 l/h)

1 x NoName (~5000 l/h)

1 x Tunze 6100 (10.500 l/h)

1 x Tunze 6095 (9,500 l/h)

Totalt: ~40.000 liter/timmen (~66 )

6095 + 6105 + 6100 går lite på random flow, så det är inte 100% hela tiden.

Byte av Sand + Vattenbyte

100 liter vattenbyte redo imorgon/lördag i samband med att jag tar ut andra omgången av gamla "levande" sanden.

Blir totalt ca 160 liter denna vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade ny ph-probe då gamla gick sönder. Mätt med salifert under tiden. Nu ska jag logga över dygnet. Mätte fosfor också, värdena gick upp och ner och gav olika resultat varje gång. Gör en ny mätning nästa helg på allt med Hanna utrustning och helt nya regenser då vi tror dem spökar.

No3 med Hanna (även om man inte vågar lita på den i salt) visade 34.2 (salifert 30-35), (nyos 30-35).

Ikväll åker 1/3 del av sanden ut. 100 liter Vattenbyte, sen 100 till på onsdag. Fosfat mediat snart förbrukat.

pausar all dosering av zeoprodukter under 3 dagar för att minska påverkan av tester.

Var lite inne på att jag nollat, börjar ändå tvivla lite. Ska följa lasses testråd och se vad det ger.(tack Lasse för alla välskrivna pm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade ny ph-probe då gamla gick sönder. Mätt med salifert under tiden. Nu ska jag logga över dygnet. Mätte fosfor också, värdena gick upp och ner och gav olika resultat varje gång. Gör en ny mätning nästa helg på allt med Hanna utrustning och helt nya regenser då vi tror dem spökar.

No3 med Hanna (även om man inte vågar lita på den i salt) visade 34.2 (salifert 30-35), (nyos 30-35).

Ikväll åker 1/3 del av sanden ut. 100 liter Vattenbyte, sen 100 till på onsdag. Fosfat mediat snart förbrukat.

pausar all dosering av zeoprodukter under 3 dagar för att minska påverkan av tester.

Var lite inne på att jag nollat, börjar ändå tvivla lite. Ska följa lasses testråd och se vad det ger.(tack Lasse för alla välskrivna pm)

Fosfatmedia skall egetnligen inte användas med zeovit då det skapar denna obalans. rekomenderar att ta ut den om jag var du :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ruben, Ska i normala fall inte behövas men t.o.m zeoheaden flyby trodde jag behövde köra extra under kortare tid För att inte alla koraller skulle ge med sig. Står på slutet i min tråd hans rek. Se länk ovan. Men tack för påpekandet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att din fosfat dök ner direkt efter du börjat med fällning tyder på att de biologiska metoderna inte fungerar fullt ut. Det beror på någon typ av begränsning - behöver inte vara nitrat men det är alltid bra att kunna utesluta detta genom en testtillsättning under någon vecka. Om du sätter till typ 2 - 3 ppm per dygn under en vecka så är ingen katastrof skedd - går lätt att justera genom lite tätare vattenbyten senare. vilken typ av fosfatfällare använde du?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är Salifert Phosphate Eliminat - Kommer i burk med 4 st påsar i, har hällt media ifrån en påse (normal tid per påse är ca 1 månad) i en reaktor.

Har även lite Fauna Marine Ultra-Phos liggandes (större media, kanske bättre i reaktorn, väntar med denna)

Har idag tagit ut resten av gamla sanden, finns en del småhögar kvar men vi pratar 1-2 dl totalt, annars är allt sk "bare bottom" just nu.

Gjorde också ett 100 liters vattenbyte och osmosen fyller nästa 100 liter inför "mitt-i-veckan" byte, allt för att se om det ger någon som helst resultat.

Kör med Korallen-Zucht's Reefers Best Salt igen, fällde ut lite i blandningen, men det lär lägga sig.

Nästa vattenbyte suger jag upp all resterande skräp som ligger på botten (en hel del små rörmaskar (ja, hade tonvis av dem i sanden)).

Funkar inte vattenbyterna så provar vi andra taktiken med att tillsätta istället, får vänta en vecka tills första testet är klart. (Ut med sand, 3st större vattenbyten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte uppdatera denna tråd lite.

Har gjort 3st vattenbyten sen sist på 85-90 liter / gång. Kör nu med KZ saltet så Mg går automatiskt ner från 1300+ emot 1240 strecket.

Dagens mätning:

Salthalt: 1.025

PH: 8.2 (Probe (JBL) + Salifert)

Kh: 7.0 (Salifert)

Mg: 1290 (Hanna checker (bör-värde 1250)

Ca: 400 (Hanna checker)

N03: 25-30 (Nyos, Salifert - Ser mer ut som 25 nu men svårt att se när stegen skalan är 12,25,50)

P04: 0.05 (Hanna checker)

Temp: 25.3

Ph värdet

Har även försökt titta till PH värdet på morgonen/kvällen

7.97 precis innan ljuset går på, 8.21 på kvällen, 0.2 i svängning borde vara i sin ordning eller?

Ändringar

All fd. Levande sand är urplockat, har sugit upp diverse små rörmaskar och sediment vid varje vattenbyte (blåser av stenen med en powerjet 1200 vid varje byte).

Även införskaffat en Boosterpump nu, får ut ca 300-330 liter / dygn, så nu går det att ge sig på större vattenbyten/vecka.

+ i kanten är att "Green slime" verkar dra sig undan, känns som det hänger ihop med fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kommer med en uppdatering ikväll eller imorgon.

Sanden har varit ur ett tag med följd till lite mer svängande PH än tidigare, P04 steg initialt och N03 svajjade 30->25->35 men det kan hänga ihop med försenat byte av zeolite-median.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag genomfört ett antal olika experiment under senaste veckorna.

Jag har halverat matningen till varannan dag, skött dosering notoriskt av ZeoBak,ZeoStart3 och BioMate (Kör full ZeoVit)

Experiment #1 - Dubbla skummare (Bubble magus 155e + en likvärdig KZ Small (Lagges gamla med Kz Injector) - borde totalt klara 2000-3000 liter vid hög(re) belastning)

N03: Ingen skillnad (fortfarande 30ppm efter 2 veckor)

P04: 0.9ppm

Experiment #2

- tagit 1/2 liter vatten från karet, mätt N03 (25-30ppm)

- tagit 1/2 liter vatten nyblandat , mätt N03 (0-1ppm)

- mixat ihop dessa till lika delar - N03 = 13-15ppm

Experiment #3

Skummar blött i 2 veckor (1.5 liter varje dag)

Skummar torrt i 2 veckor (0.1-0.3 dl/dagligen)

Experiment #4 (pågår)

Dagliga vattenbyten - byter just nu 50 liter / dag

Tisdag: 90 liter (första dagen, större byte)

Onsdag: 50 liter

Frågan är nu vad som händer om jag gör enligt följande:

Byter 50 liter (~10%) dagligen under 5-10 dagar (50 - 100% totalt), frågan är hur stor % jag kan räkna med eftersom bytet inte sker vid ett tillfälle, vill vara lite snäll emot koraller/djuren.

Fakta:

- 100% bare-bottom just nu , ingen sand alls sedan ett antal veckor tillbaka

- N03: 30ppm konstant oavsett halvering av matning, dubbla skummare.

- P04: Kör i nödfall med några få droppar fosfatremover direkt i skummaren om värdet överstiger 0.8ppm

- Full ZeoVit (1.5 liter ZeoLit med 600 liter/timme i flöde)

- Byte av Kol varannan vecka (BioTed's version i nuläget med fosfatremover)

Mer info om värden etc finns i min tråd på zeovit guiden där dom går bet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ända från de första inläggena i denna tråd reflekterade jag över dina enorma vattenbyten du gör. jag tror att du sabbar all bakterie flora med detta maniska byte av vatten. håll dig på 10%/vecka så tror jag du kommer få fart på bakterie stammen så du få ner dina värden. Det du gör funkar ju iaf inte.

så här skulle jag summera mina råd.

1. Byt mkt mindre vatten MKT!!!!

2. kör på med 6 droppar zeo bac ett par ggr/vecka.

3. Öka dosen zeostart 3 succesivt och håll koll på nitrat och fosfaten. (får du bakterie film på rutan så doserar du för mkt)

4. se till att ha bra fart på stenen och mata med zeo food och anv zeovit enligt de rekomendationer som är för zeo metoden.

5. tja....... döda inte bakterier med onödiga vattenbyten . så då har jag sagt det igen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...