Gå till innehåll

Danne's 720L Dream Reef


Sune

Rekommenderade inlägg

Då är det dags att bli officiell!

Det började som en dröm eller rättare sagt en tanke för lite mer än 5år sedan att få starta ett större kar med ordentligt "djup" som skulle få agera rumsdelare. Ett av dom största problemen var att det inte fanns något rum att dela av :(

Eftersom jag haft mina tidigare kar i källaren och sumpen + övrig teknik i ett separat rum, så hade jag helt lagt planerna på hyllan om rumsdelare i vardagsrummet, tills en kväll i slutet av sommaren..

Det visade sig att det fanns någon som hade samma goda smak som mig när det gäller mått på kar och som dessutom skulle byta ut sitt!! Ett rimless kar med frontrutan i optiwhite med måtten 150(B) x 80(d) x 60(h) införskaffades men det fanns fortfarande ett litet problem.. Platsen, var skulle det stå? Som tur är har jag en alldeles underbar och förstående fru som utan större protester lät mig sätta tigersågen i väggen mellan matsalen och vardagsrummet, nu jäv--lar skulle jag ha min rumsdelare!

Karet fick byggas om lite med tre hål, en 32mm upp från pumpen i källaren och en hävert på 32mm samt ett 40mm som tar överblivet vatten, det var faktiskt så att jag började tveka flera gånger över projektet framförallt när jag borrade hålen för rören igenom golvet ner till källaren..

Nu står allt på plats och karet är fyllt med SPS'er mår precis som jag önskar, det känns lite overkligt bara att något som man planerat under SÅ många år äntligen har blivit av!

Teknik:

Kar 720L rimless delvis optiwite

Sump 375L och en fraggtank på 60L

Returpump Askoll (laguna) 7500L/h 4,5m tryckhöjd

Skummare ATI 250 (gamla modellen med ehimen pump)

Belysning ATI T5 8x39w (!) belysningen kommer att bytas senare när ekonomin tillåter

Kalkreaktor hemmabygge men klarar utan problem runt 4000L sps kar :)

Zeovitreaktor och kolfilter också hemmagjorda och av hög standard och kvalitet

Reefangel som styr reaktorn, belysning, temp, pumpar mm

Nu om det finns någon som inte somnat av texten så kommer lite bilder, håll till godo!

// Danne

4e2y4ane.jpggyhade3e.jpg

nu2e7uty.jpge6ujuhyz.jpgqetyqapu.jpga9ajy3ut.jpgsumypahe.jpgubemaqyd.jpgyta2y7u8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar karet å ljuset ser ut att räcka.

Hur mycket vatten upp från källaren tror du pumpen ger. Har du fått justera nått med detta

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Tack!

Jo, ljuset räcker gott och väl till god tillväxt på det mesta, men den är lite för "generös" med ljus till övriga delar av rummet.

Pumpar är ju en hel vetenskap framförallt om dom ska ha lite tryckhöjd, så jag hörde av mig till Molin här på guiden (tack) och fick lite hjälp, köpte tre returpumpar av honom, två grundfos pumpar och en laguna, nu blev det lagunan som får stå i sumpen och ge lite värme till vattnet också, jag är grymt imponerad över hur tyst den var.

Jag uppskattar att jag får runt 2-3000L/h ut i karet (bättre flås än vad jag räknat med)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin fint. Du har bara pumpar på ena kort sidan hur blir det med strömmarna i karet? inte för dåligt? och vad för pumpar använder du?

/David

Tack David!

Det var ett av mina "krav" att inte behöva pumpar på ena sidan, så det sitter just nu 4st pumpar av olika karaktär för att lösa problemet.. Tanken är att sätta två kraftiga 12 000L/h (tunze och korelia) långt ner nästan vid botten riktade upp mot andra kortändan, på så sätt skapa en roterande ström då vattnet följer botten för att gå tillbaka i ytvattnet.

Sen sitter det ganska högt upp en gammal tunze (6500L/h) som skjuter en ganska smal stråle raktfram och träffar kortsidan och skapar turbulens längs hela vägen då den "stör" Orginal strömmen. Ytterligare en liten tunze (4500L/h) sitter monterad högt upp vid ytan och riktad mot pelaren för att störa orginal strömmen.

Jag ska köra på detta sättet och se hur det fungerar, men jag tror verkligen att det ska fungera och att sanden som ska i sen kommer att ligga kvar eftersom flödet är relativt lågt i hela bottenytan för att sedan ta fart lite längre upp.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några små teknikbilder hur revet är uppbyggt för att få ordentlig cirkulation under stenarna och gömställe för fiskarna. Jag är även väldigt nöjd med tipset som skrevs här på guiden (minns inte vem) om att man kunde sätta en slang/rör på returen och leda ner i överrinningskammaren som bryter häverten vid ett strömavbrott, nu slipper jag hålet som förut sattes igen och skvalade ibland! heqy3aju.jpgabypa2u7.jpgje2upugy.jpgudugana5.jpga7uzyre4.jpg

Och så har vi karets riktiga stolthet.. udyza4ub.jpg

Tack för alla fina kommentarer!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bjuder jag på lite bilder att drömma om..

Ibland är det ordning!

umebyve4.jpg

Fraggtanken med "ny" belysning från gamla 160L karet, under ses osmostanken

e8u2epu3.jpguvuhedas.jpg

Zeovit reaktor, reaktor för aktivt kol, osmolator och returpump..2yjazuma.jpg

Här fick jag svarva en adapter så jag kunde få matning till kalkreaktorn, den matades med gamla returpumpen. remuvega.jpg

Kalkreaktorn jy7ejete.jpgnyha7yse.jpg

Kanske världens bästa akvariedator!

ruha3ysy.jpg

Hela rummet samlat! ve7avygy.jpg

Den mesta tekniken är DIY och det är för mig en del av hobbyn! Sumpen är på 375L varav osmos är ca 160L, sen står det även en 250L tunna med osmosvatten bredvid fraggtanken!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt egen design, men lite influerad av deltec.. Det som är mest specielt syns inte på bilden, det är munstycket som jag svarvat efter pumpen, där kommer gasen in och blandas på samma sätt som en del skummare gör sina bubblor :) Dvs gasen blir till microbubblor och löses väldigt fort i reaktorn, man ser på styrningen att det tar inte många sekunder att nå rätt Ph på utvattnet, trotts att reaktorn är ganska stor.

Förövrigt så är det bubbelräknaren och gasåtervinningen man ser på toppen.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ändrat lite i burken idag för att få mer simmyta till fiskarna.. Det gick lite så där, men det blev en ny pelare istället och plastbacken åkte ut.

Har haft problem med vissa acroporor som dör nerifrån sakta men säkert, medan dom växer fint på topparna :(

Annars tuffar det på bra!

// Danne

post-2847-14468927900194_thumb.jpg

post-2847-14468927900451_thumb.jpg

post-2847-14468927900665_thumb.jpg

post-2847-14468927900899_thumb.jpg

post-2847-14468927901132_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...