Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har under flera år besökt saltvattensuiden och tänkte nu presentera mig. Mitt namn är Petter. Omkring år 2000 började jag med sötvattensakvarier, först med inriktning på malar och sedan övergick jag till Malawi-ciklider. Som mest hade jag samtidigt fyra sötvattensakvarier av varierande storlek. December 2010 skaffade jag mitt första saltvattensakvarium ett Red Sea 130D och strax därefter såldes samtliga sötvattensakvarier.

I slutet av september startade jag upp ett något större saltvattensakvarium, ett Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm). Här under tänkte jag presentera karet som det är i dag.

Tekniken är enkel och består av:

JAD WG-524 skummare

Eheim Universialpump 1250 (1200 liter/h)

Newave High Flow Circulator NWA 1.6 Adj (800-1600 liter/h)

Tre 39W T5 Lysrör (2 Aqua Medic Reef Blue/ 1 Power-Glo (vit) samt månljus bestående av Aqua Pefekt Night Light (3 blå led/ 1 vit led).

Tanken är att relativ snart byta ut skummaren till en tystare variant.

Det levande består av:

FISKAR

1 par Amphiprion percula

1 par Amphiprion polymnus

1 Zebrasoma flavescens

1 Ctenocanthus binotatus

4 Pseudoanthias squamipinnis

INVERTEBRATER

1 Stenopus hispidus

2 Lysmata amboinesis

ca 10 eremitkräftor

drygt 20 turbosnäckor

1 teminatorkrabba

Asterinasjöstjärnor

Rörmaskar

Borstmaskar

KORALLER

Sarcophyton

Sinularia

Xenia

Trachyphyllia geoffroyi

Discosoma

Rhodactis

Euphyllia

Vattenvärdena var igår:

Temp: 25 grader

Salthalt: 1.024

NH3/NH4: 0 (Tetra)

NO2: mindre än 0,3 (Tetra)

post-7153-14468927188917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Trevligt att du gillade akvariet. Jag har precis köpt en ny skummare. Det blev en Deltec SC1455. Har nu bytt ut min gamla bullriga skummare med denna. Underbart tyst! Mycket nöjd så här långt. Dessutom fick jag hem en Eheim Jäger 150W doppvärmare. Fram till nu har jag kört utan doppvärmare och har aldrig haft kallare än 24 grader. Så möjligen var det ett onödigt köp.

post-7153-14468927267658_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte igår att min Ctenocanthus bitatus-kirurg fått vita prick. Har tidigare använt Salifert Stop Parasites med stor framgång för att bota detta. Gillar detta medel skarp. Hade även en gul kirurg som hade röda fläckar över hela kroppen (sannolikt Uronema marinum). Använde även medecinen då (dubbeldos) och fick även denna fisk frisk på 14 dagar. Toppen medel således. Men idag var det givitvis slut i shopen. Testar således en ny medecin; Microbe-Lift Herbtana. Vi får se om detta funkar mot vita prick.

Fick vidare hem en refractometer. Har under två år använt en vipparms-saltmätare. Kalibrerade refractometern och kunde konstatera att denna visade 1.026 medan vipparmen 1.024.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis mätt mina vattenvärden.

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025 (refractometer)

NH3/NH4: 0 (Tetra)

NO2: Mindre än 0,3 (Tetra)

N03: 0,50 (Red Sea)

PH: 8,0 (Salifert)

KH: 11,8 (Red Sea)

PO4: 0,64 (Red Sea)

Mg: 1280 (Red Sea)

Ca: 370 (Red Sea)

KH är i min smak lite för högt. Brukar ha ambitionen att ligga på ett värde under 11. Fosfaten har ökat sedan senast. Jag brukar normalt ligga på 0,36. Förklaring till ökningen kan vara att jag inte använt skummaren under några dagar på grund av medicineringen. Calciumhalten är lite för låg. Har nu tillsats lite Salifert Calcium och lite Salifert Strontium. Övriga värden är jag nöjd med, även om jag siktar på en salthalt omkring 1.023. Lägre salhat brukar innebära mindre parasitangrepp på fiskarna. Ofta brukar jag om jag får allvarligare utbrott av vitaprick eller liknande sänka salthalten till omkring 1.020.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har konstaterat att medicinen mot vita prick (Microbe-Lift Herbtana) inte gör någon nytta. Dessutom påverkar den mina turbonäckor negativt, d v s de ramlar ner från sten och rutor och ligger livlösa i ett antal timmar. Dock har alla utan en kvicknat till. Men en död sturbosnäcka har medicinen på sitt samvete. Dessutom nu när jag slog på skummaren tokskummar den över ovasett hur jag ställer in den. Antar att Microbe-Lift även är orsaken till detta. Jag upphör således med medicineringen. Har nu slagit på det nya UV-C och kommer att låta denna gå tills att jag får hem en flaska Salifert Stop Parasite, en medicin jag har god erfarenhet av.

Bifogar också bilder på mina två nyinköpta koraller. Tyvärr inte den bästa bildkvaliten. Det rör sig om en Euphyllia och en Acanthastrea. Orsäker vilken art det är men gissar på Euphyllia glabrescens och Acanthastrea lordhownsis. Om någon har en annan uppfattning så säg till. Acanthstrean är från Australien tydligen.

post-7153-14468927326669_thumb.jpg

post-7153-14468927326391_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt mina värden idag och är inte helt nöjd.

Temp: 26 grader

Salthalt: 1.024 (Refraktometer)

NH3/NH4: 0 (Tetra)

NO2: mindre än 0,3 (Tetra)

NO3: 4,0 (Red Sea)

PH: 8,0 (Salifert)

KH: 11,5 (Red Sea)

PO4: 0,36 (Red Sea)

Mg: 1140 (Red Sea)

Ca: 320 (Red Sea)

Sedan den senaste mätningen för 14 dagar sedan har NO3 ökat från 0,5 t o m 4,0. Lite oroande, då jag inte har en bra förklaring till detta. Dessutom har calciumvärdet minskat ytterligare liksom magnesium. Tillförde 30 ml av Fauna Marin Ultra Easy Magnesium, Salifert Coral Calcium, Salifert Natural Strontium för att hjälpa upp värderna lite eller åtminstone hindra att de sjunker vidare.

Såg dessutom en sjöstjärna, stor som en femtioöring ungefär. Den är större än de Asterina sjöstjärnor jag tidigare konstaterat i akvariet och en något annorlunda utseende. Är det någon som vet vad det kan vara för sjöstjärna?

post-7153-14468927397217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte vissa av mina vattenvärden i går kväll för att se om de tillsatser jag lagt i har gjort någon nytta.

Värdena var följande:

Temp: 26 grader

KH: 11,2 (Red Sea)

Mg: 1180 (Red Sea)

Ca: 375 (Red Sea)

Tillsatserna har såldes haft önskad effekt. Lade i efter mätningen 30 ml av Fauna Marin Ultra Easy Magnesium och 15 ml Salifert Coral Calcium.

Har tidigare alltid använt Tropic Marin Pro Reef salt. Vid användandet av detta salt tillsammans med mitt kranvatten fick jag oftast väldigt bra vattenvärden om jag ersatte avdustat vatten med lite kalkvatten. Blev dock senast jag köpte salt övertalad att testa Red Sea Coral Pro Salt. Detta har gjort att mitt KH ökat. Detta har fått till följd att jag ersätter avdunstat vatten med rent vatten. Detta är troligen orsaken till att jag får ett lågt Ca-värde, vilket medför att jag tillför Saliferts calciumtillsats. Dessutom har det uppkommit vita avlagringar på rören i sumpen och även lite på huven där lysrör är placerade. Jag tror att även detta beror på Red Sea saltet. Nästa gång jag köper salt blir det därför Tropic Marin.

Jag har vidare märk att sen jag började tillföra tillsatserna så har min Trachyphyllia krymp ihop och sväller inte upp som den brukar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar!

Tror att Tropic Marin Pro ligger lite lägre i KH. Står nånting om det på förpackningen att det har med anpassning till användandet av kalkreaktor att göra. Medans Read Sea Coral Pro ska vara mer buffrat vad gäller KH och Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillökning i akvariet:nöjd: såg minst tio stycken mm-stora turbosnäckor krypa omkring i och omkring ett större tomt skal. Det är åtminstone tredje gången som mina turbosnäckor (Trochus radiatus) fortplantar sig. Men tidigare har det endast varit några enstaka. Om jag nu såg över tio vid en snabb koll antar jag att de är betydligt fler. Konstaterar således att jag kan spara lite pengar på att slippa köpa fler snäckor. Nöjd med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lät akvariet vara nedsläkt (förutom månljuset) efter att jag släppt ner Palettkirurgen. När jag studerade burken i min gungstol såg jag först en mängd borstmaskar som kom fram. Dessa var betydligt större än vad jag skulle önska, den största minst 2 dm. Vad som också kom fram var en nassariussnäcka (mest lik den som på Reeflex kallas Nassarius margaritifer). Lite kul eftersom jag inte hade en aning att sådana fanns i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nya palettkirurg verkar vara pigg och äter med god aptit. Givetvis har han dock fått vita prickar på ena sidan av kroppen. Antar det är stressprick, som jag hoppas försvinner inom några dagar. UVC:t är på. Bifogar ett foto på den lilla paletten, samt på den sjöstjärna som jag har i akvariet och som bara blir större och större. Hur stor kan en Asterina sjöstjärna bli? Mina övriga (ett tiotal som jag sett) är betydligt mindre i storlek.

post-7153-14468927529936_thumb.jpg

post-7153-14468927529659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu slagit av UVC:t, tagit bort kolfilter och doserat dubbeldos av Salifert Stop Parasite. Vi får hoppas att det funkar lika bra mot vita prick som min tidigare erfarenhet av medlet har visat. Lite ångest dock eftersom man måste välja mellan att medicinera eller använda UVC:t. Jag resonerar dock att UVC:t gör mest nytta i förebyggande syfte och att medicinen fungerar bättre när sjukdomen brytit ut. Men säker kan man ju aldrig vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt mina värden idag.

Temp: 23 grader

Salthalt: 1.024 (Refraktometer)

NH3/NH4: 0 (Tetra)

NO2: mindre än 0,3 (Tetra)

NO3: 1,0 (Red Sea)

PH: 8,0 (Salifert)

KH: 9,2 (Red Sea)

PO4: 0,64 (Red Sea)

Mg: 1200 (Red Sea)

Ca: 380 (Red Sea)

Tempraturen var lite låg. Konstaterade att kontakten till doppvärmaren hade åkt ur, vilket förklarar detta. NO3 hade sjunkit till i mina ögon accepterade värden, däremot har fosfaten ökat igen. KH har sjunkit till från 11,2 till 9,2 på två veckor. KH-värdet är nu bra tycker jag och jag vill inte att det sjunker vidare. Jag kommer således åter börja ersätta avdunstat vatten med kalkvatten (1 tsk pulver per 5 liter vatten). Magnesiumvärdet går upp sakta men säkert, men är forfarande lågt. Kalciumvärdet är i nederkant. Efter mätningen tillförde jag därför 30 ml Fauna Marin Ultra Easy Mg och 30 ml Salifert Coral Calcium.

Såg att min Palettkirurg göme sig i Sarcophytonhatten. Det såg lite roligt ut, så jag tog ett suddigt kort på det.

post-7153-14468927554622_thumb.jpg

post-7153-14468927554379_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...