Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Sammanställning av prover och tester som gjordes 2016-02-06:

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.026 (refraktometer)

Nitrat (NO3): 50 (Salifert)

Fosfat (PO4): 0,719 (TritonLab)

KH: 7,56 (Hanna). KH uppmättes 2016-02-13 till ca 8,5 (Hanna). 

pH: 7,7 (Salifert)

Kalcium (Ca): 462,70 (TritonLab)

Strontium (Sr): 7,52 (TritonLab)

Magnesium (Mg): 1453,00 (TritonLab)

Kalium (K): 404,90 (TritonLab)

Natrium (Na): 10808,00 (TritonLab)

Jod (I): 43,08 (TritonLab)

Aluminium (Al): 53,43 (TritonLab)

Koppar (Cu): 0,00 (TritonLab)

 

Som helhet nöjd med värderna förutom att jag önskar att nitratvärdet var lägre samt ett lite högre pH och KH. Ska nog även justera ner mängden magnesium jag tillsätter. Så länge fosfatvärdet börjar på 0,..... så är jag nöjd. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ägnade helgen åt ett 40 liters vattenbyte. Dessutom lite tråkiga nyheter. I mitt karantänsakvarium härjar vita prick modell värre. Jag har aldrig sett så parasitangripna fiskar tidigare. Detta trots att jag har en salthalt på 1.008. Jag var tvungen att avliva min palettkirurg igår. Den låg bara på botten och flåsade. Min segelfenskirurg har även den mycket parasiter i huden och och andas med besvär. Dock simmar den omkring och äter fortfarande det som erbjuds, så där kan jag väl hoppas fortfarande. Tycker att det är lite konstigt att den låga salthalten jag har inte verkar bita på detta vitaprickutbrott. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refraktometern är kalibrerad. Den verkade ok. Jag tror inte att det ät Oodinium eftersom parasiterna är hyggligt stora. Jag har haft utbrott av Oodinium tidigare och det såg annorlunda ut. Jag tror utifrån utseendet att det är någon typ av Crypto. Brooklynella har jag ingen erfarenhet av, men de bilder jag sett på sådana utbrott ser annorlunda ut. Jag har sänkt salthalten lite (till 1.007 enligt min mätare) och antalet parasiter på min selgelfenskirurg har minskat till några enstaka. Vi får väl se om några dagar vad som händer. Fisken har hur som helst god aptit och andas nu mera normalt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
20 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Petter , snyggt kar , när man ser ett sånt kar längtar man allt lite tillbaks till salt träsket , mvh stefan

Tackar!

 

En av fördelarna med mitt kar är att arbetsinsatsen är relativt låg (byter ca 40 liter vatten (d v s ca 15 %) varannan eller var fjärde vecka och tillför lite avdunstat vatten, magnesium och nopox varje dag). Med de koraller jag har behöver man inte vara fanatisk med skötsel och man har en hel del spelrum innan det går helt åt skogen. Jag har märkt att många tröttnar just på grund av att det många gånger krävs en hög arbetsinsats med de svårare korallerna och att när det inte blir som man önskar (eftersom jag tror att vi alla har motgångar i denna hobby, med krascher, sjukdomar och andra problem) blir man besviken och tröttnar. Ju enklare man gör det för sig desto mer njutning i längden. Sen är det ju en fördel för mig att jag föredrar de mjuka korallerna och ett akvarium där det levande får växa ganska fritt.  Hoppas att du hittar tillbaka till saltträsket igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Keller sa:

Du tillsätter Mg varje dag? Är det mjukisarna som förbrukar det då? 

 

Nåväl, snyggt är det. :)

 

Jag har alltid haft en relativt stor förbrukning av magnesium. Jag tillsätter dock ganska lite varje dag, men om jag slarvar med detta så sjunker Mg ganska kvickt. Särskilt tydligt är detta om jag är bortrest en vecka eller så. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gjorde ett urval av mätningar idag (2016-04-10):

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.026 (refraktometer)

Nitrat (NO3): 50 (Salifert)

pH: 7,7 (Salifert)

KH: 10,248 (Hanna)

 

Dessutom tog jag vattenprover för att skicka in till TritonLab.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanställning av prover och tester som gjordes 2016-04-10:

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.026 (refraktometer)

Nitrat (NO3): 50 (Salifert)

Fosfat (PO4): 1,132 (TritonLab)

KH: 10,248 (Hanna).

pH: 7,7 (Salifert)

Kalcium (Ca): 435,00 (TritonLab)

Strontium (Sr): 6,01 (TritonLab)

Magnesium (Mg): 1404,00 (TritonLab)

Kalium (K): 389,00 (TritonLab)

Natrium (Na): 10176,00 (TritonLab)

Jod (I): 104,00 (TritonLab)

Aluminium (Al): 55,52 (TritonLab)

Koppar (Cu): 0,00 (TritonLab)

 

Som helhet nöjd med värderna. Jag undrar dock varför jod-värdet har ökat sedan senast.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnade helgen åt ett 40-liters vattenbyte i visningsakvariet. Segelfenskirurgen ser ut att ha tillfrisknat efter medicineringen. jag har därför börjat öka salthalten i karantänsakvariet. Den var dok väldigt skygg och apatisk, vilket den varit sedan den blev ensam i burken. Har därför köpt några Endlers guppy "japanicus") (2 hanar, 2 honor) som den får sällskap av, vilket verkar funka eftersom den nu är framme mera. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Mitt Segelfenskirurg är nu död. Jag körde med TTM med stora hinkar. Han blev fri från prick och jag hade tänkt stoppa tillbaka honom i stora akvariet idag efter att han varit i karantän i ett halv år. De senaste 14 dagarna har jag behandlat honom med TTM-metoden vilket funkade utmärkt tills att pumpen i hinken lade av. När jag kom hem från jobbet låg han på botten och flåsade och efter ett par timmar senare var han död trots att jag fick igång pumpen igen. Dödsorsak: Syrebrist? Trist efter att man kämpat med honom i ett halvår och bara dagen innan jag skulle stoppa tillbaka honom i visningsakvariet händer detta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...