Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag skulle stoppa vid det värdet någon månad innan jag funderade på att gå lägre (vilket jag troligtvis inte gjort om allt såg bra ut). En tanke bakom ditt höga jodvärde. Din Xenia växer som ogräs - det sägs att den kräver mycket jod. Observera sägs.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Lasse sa:

Jag skulle stoppa vid det värdet någon månad innan jag funderade på att gå lägre (vilket jag troligtvis inte gjort om allt såg bra ut). En tanke bakom ditt höga jodvärde. Din Xenia växer som ogräs - det sägs att den kräver mycket jod. Observera sägs.

 

MVH Lasse

 

 

Jag kommer att aktivt sluta med att sänka fosfatvärdet från och med nu. Akvariet ser bra ut och jag har tidigare fått lite problem med brunt i sanden när fosfatvärdet varit lågt (dock med värden som enligt de flesta ändå är för höga). Vill dock försöka hålla fosfatvärdet hyggligt stabilt på den nivå jag har nu. Jag har ju lite för höga aluminiumvärden. Jag såg att det hamnat en bit aluminiumfolie från frysmat bakom den levande stenen (kommer inte åt denna utan att riva allt). Kan detta vara förklaringen till det något för höga aluminiumvärdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ägnade dagen åt ett 40-liters vattenbyte. Bytte också ut mitt Seachem Seagel som jag har i en strumpa i sumpen mot en blandning av ROWAphos och Grotech ActiveCarbon.

Jag bytte även ut mina tre lysrör som utgör mitt akvariums belysning och det lysrör jag har i UV-filtret.

 

Lite bilder en timme efter vattenbytet:

 

IMG_3087.JPG

IMG_3078.JPG

IMG_3080.JPG

IMG_3081.JPG

IMG_3082.JPG

IMG_3083.JPG

IMG_3084.JPG

IMG_3086.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sammanställning av prover och tester som gjordes 2016-10-02:

 

Temperatur: 25,5 grader

Salthalt: 1.025 (Refraktometer)

Nitrat (NO3): 50 (Salifert)

Fosfat (PO4): 0,468 (TritonLab)

KH: 7,616 (Hanna)

pH: 8,0 (Salifert)

Kalcium (Ca): 476,00 (TritonLab)

Strontium (Sr): 5,54 (TritonLab)

Magnesium (Mg): 1390,00 (TritonLab)

Kalium (K): 400,00 (TritonLab)

Natrium (Na): 10339,00 (TritonLab)

Jod (I): 30,93 (TritonLab)

Aluminium (Al): 23,17 (TritonLab)

Koppar (Cu): 0,00 (TritonLab)

Zink (Zn): 10,77 (TritonLab)

 

Fosfatvärdet har minskat sedan senast provtagningen. Även aluminiumvärdet är lägre liksom Zinkvärdet som var på rött senast. Sammanfattningsvis är jag nöjd.

Ändrat av Petter N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min svarta clownfisk med det utstående ögat ser sämre ut. Ögat är ännu större och börjar bli grumligt. Han ser även ut att fått vita lite större parasiter som hänger från huden och en del fjäll som sitter löst. Har nu fått igång mitt karantänsakvarium och har stoppat ner honom i detta. Jag har dock inga större förhoppningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Petter N said:

Min svarta clownfisk med det utstående ögat ser sämre ut. Ögat är ännu större och börjar bli grumligt. Han ser även ut att fått vita lite större parasiter som hänger från huden och en del fjäll som sitter löst. Har nu fått igång mitt karantänsakvarium och har stoppat ner honom i detta. Jag har dock inga större förhoppningar.

Jag hade samma sak på en av mina sadleback clowner, ögat var riktigt stort och grått innan det började bli bättre och efter någon månad så var det helt bra. Idag 2 år senare mår fisken aldeles utmärkt och har 2 normala ögon :). Så tappa inte hoppet än.

/Peter

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysrörsarmaturen i det lock/kåpa som ligger på mitt 54-liters karantänsakvarium gick sönder. Jag kollade upp vad ett nytt lock med lysrörsarmatur kostade. Detta kostade 575 kr. Ett motsvarade komplett akvarium med pumpar, lock med lysrör, termometer och doppvärmare kostade 499 kr. Ni kan själva gissa vad jag valde.

Ändrat av Petter N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Min svarta Clownfisk som drabbades av att vänstra ögat svullnade upp till dubbla storleken, och när det var som värst såg det ut som att ögat skulle ploppa ut, har nu fått komma tillbaka från karantänsakvariet. Ögat ser nu helt bra ut. Samtidigt fick två par Endlers-guppy också följa med till visningsakvariet. I karantänsakvariet finns nu endast ett par Endlers-guppy samt tre små guppyngel.

 

Även en bild på min räkgoby som sällan visar sig.

 

IMG_3190.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...