Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag nu förvandlat ett av facken i sumpen till ett refugium av enklaste modell, d v s jag har slängt i en näve Chaetomorpha-alger, satt in en Blau Nano Led Light för belysning och ställt in timern för att belysningen ska lysa under den tid när visningsdelen är släckt. Hoppas på två saker. Att det ska vara hjälpa till att minska nitrat- och fosfatvärdet samt att det blir en ökning av småkryp som så småningom hamnar i visningsdelen och blir mat till mandariner och andra fiskar. Jag har därför också stängt av mitt ljuset i mitt UV-filter. Hoppas att inte detta innebär problem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering angående mitt "refugiumexpriment". Nu har jag haft chaeto-alger i sumpen med belysning under dygnets mörka del i ca en och en halv vecka. Lika länge har mitt UV-filter varit släckt. Chaetoalgerna i sumpen har nästan fördubblat sig i volym. Det som hänt är att sanden i akvariet har blivit vit igen vilket gläder mig. Däremot har algerna på glasrutorna ökat markant. Kan den avstängda UV-filtret vara orsaken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu skrapat rutorna och slagit på UV-ljuskällan igen. Var hos lokala handlaren för att köpa ett nytt UV-lysrör. Kom tillbaka med fem Trochus-snäckor och tre eremitkräftor (Calcinus laevimanus). Två av de nya snäckorna hamnade i sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte nitrat (NO3) idag. Det var längre sedan jag gjorde detta. Det senaste året har jag normalt legat på värden mellan 25-50 (Salifert). Idag var värdet 5. Jag tror att det beror på Chaetomorpha-algerna i sumpen, men säker kan jag inte vara eftersom jag inte gjorde någon mätning då jag la i dem. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Kan också vara din Xenia. Men macroalger tar mycket kväve. Undrarar bara lite om du har någon inspirationskälla för akvariet - tycker jag känner igen lite av fisk och koraller :)

 

MVH Lasse

 

Inte så konstigt att du känner igen en del. När det gäller korallerna och annat var är ditt gamla RSM en stor inspiration. Med tiden har det dock snarast blivit så att de koraller som överlever får bli kvar. När det gäller val av fiskar så kan man nog säga att både ditt RSM, Percula och nuvarande akvarium inspirerar,  d v s att jag kommer sikta på många mindre fiskar. Macropharyngodon bipartitus hade jag troligen aldrig köpt om jag inte hade sett den i ditt akvarium dagarna innan jag såg den i butik. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, Petter N sa:

Macropharyngodon bipartitus hade jag troligen aldrig köpt om jag inte hade sett den i ditt akvarium dagarna innan jag såg den i butik. 

 Ja det är väldigt trevliga små gynnare som gör sig väldigt bra i vilket akvarium som helst. Såg också att du hade en röda mandarinen. Den har jag inte alls lyckats med i detta akvarium även om den ständigt står på önskelistan.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

 Ja det är väldigt trevliga små gynnare som gör sig väldigt bra i vilket akvarium som helst. Såg också att du hade en röda mandarinen. Den har jag inte alls lyckats med i detta akvarium även om den ständigt står på önskelistan.

 

MVH Lasse

 

Jag köpte två stycken av de röda mandarinerna hos den lokala handlaren. Den ena försvann inom kort, sannolikt död. Den andra simmar runt i akvariet och verkar så här långt trivas och må bra. Hoppas att det fortsätter så. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarieskötsel idag. Bytte lysrör i UV-filtret, men fick det inte att hålla tätt, massa vatten i skåp och på golv, blev förbannad och numera har jag plockat bort UV-filtret. Tänkte köra utan detta ett tag. 

 

Ansade idag bort ca 1/4 av chaeto-algerna som ligger i sumpen. Från och med idag kommer jag att använda Triton Labs Core 7 (Other Methods). Jag börjar med 5 ml av varje baselement om dagen så får vi se hur det går. 

 

Eftersom mängden Core 7 baseras på KH-värdet, så gjorde jag två mätningar.

 

KH (mätning 1): 7,336 (Hanna)

KH (mätning 2): 7,448 (Hanna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...