Gå till innehåll

Jätteont och vill skriva av mig


Guest

Rekommenderade inlägg

det låter bra. ( Men alla zoobutiker är skyldiga att lämna ut en varudeklaration allra helst om djuret är gifga )

Då skall jag berätta något skrämmande.

För ca 5 år sedan så höll jag på och göra vattentester med salifert.

Tyvärr så hade jag inte riktigt koll på min då 2-åriga grabb och ibland kan det gå jä... fort.

Kommer inte ihåg vilket test men medan jag droppar i någon regans så kommer min grabb och sveper flaskan som jag då inte hade korken på.

Snabbt som f_n tar jag hand om grabben, häller jag i honom mjölk. Ber frun ringa Simontorp och frågar vad det var i flaskan.

Hon får då svaret att hon skall ringa giftcentralen för information.

Jag ringer naturligtvis upp igen möts av en nonchalant kvinna i telefon att de inte vet utan jag får ta det med giftcentralen. Jag står på mig och undrar om inte de vet vad som är i hur f_n skall giftcentralen veta och att deras uppgift är att råda på angivet ämne och inte flaska 3 i ett test där inte ens importören känner till vad som är i..

Hon kopplar då mig vidare till en man som efter mycket om och men lovar att återkomma.

Direkt efter samtalet så tar jag kontakt med Hans (Dykarn) och Stigigemla.

Stig säger direkt det inte bör vara något farligt just i detta test och Hans kollar med sina kontakter och får slutligen fram ett lugnande besked.

Simontorp har fortfarande inte hört av sig :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Och min son svepte ett snapsglas med lösningsmedel (!) - men det var inte någon tvekan om vad det var eftersom när vi kom och hämtade honom på vårdavdelningen på Växjö lassaret dagen efter (ambulansfärd och för min del snabbaste körningen Aneboda - Växjö lasarett jag någonsin gjort (14 minuter) med egen bil, bara 1 minuter över all time high (13 min - en granne med en person som fick en hjärtattack)) så stank hela avdelningen som en gammal hederlig bensistation - en sådan som sålde fotogen ni vet. När vi ett halvår senare kom in igen (nu var det klipulver som konsumerats) pratade de fortfarande om lukten :)

Dropptester kan innehålla jäkligt elaka substanser som syror och alkalier. Kvicksilver och andra metallsalter kan också förekomma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dropptester kan innehålla jäkligt elaka substanser som syror och alkalier. Kvicksilver och andra metallsalter kan också förekomma.

MVH Lasse

Japp. Det var fruktansvärt frustrerande att inte få besked vad det innehöll. Och jag trodde inte det var sant när jag ringde dem att de inte hade information att ge.

Är inte det ett lagkrav när man importerar/säljer kemikalier?

Tack och lov hade man kunniga och hjälpsamma vänner att vända sig till och tur att det var en ofarlig flaska grabben fick tag i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ihåg att jag skrämde Hans pga av dåligt formulerat SMS.

Han SMS'ade mig på kvällen och undrade hur det var med grabben. Det var ingen fara med honom men utan att tänka på betydelsen svarade jag "Jo han lever"... Tog inte många sekunder innan Hans ringde och undrade hur illa det var ställt...

Sorry Hans ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ihåg att jag skrämde Hans pga av dåligt formulerat SMS.

Han SMS'ade mig på kvällen och undrade hur det var med grabben. Det var ingen fara med honom men utan att tänka på betydelsen svarade jag "Jo han lever"... Tog inte många sekunder innan Hans ringde och undrade hur illa det var ställt...

Sorry Hans ;-)

Det är lugnt... nu... :)

Men jag kommer helt klart ihåg det där tillfället. Inte roligt alls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag är att vi samlar ihop säkerhetsdatablad som är relevanta för oss, sånt som förekommer i tester och tillsatser etc.

Då har man nåt att ge åt läkarna på akuten när man åker in, där får dom den informationen som är relevant för planering av vård.

Jobbar man med kemikalier så har man ofta all data av denna typ utskriven och färdig att plockas med när nåt väl händer.

Det handlar då om att agera snabbt vilket även innebär det första man gör själv, så det är bra att vara medveten om vad man har i hushållet.

Ofta så är dom första sekunderna avgörande när det kommer till frätande kemikalier.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som har ADR (dvs får lov att frakta kemikalier utanför hemmabruk) har det också.

Jag har inte gjort något så allvarligt men fick en nasty infektion i hornhuden bredvid nageln innan sommaren från palytoxin. Hade ont en bra bit in på hösten så fort det blev minsta lilla tryck på fingret även om jag inte fick någon nämnvärd nekros. Lyckades väl komma åt en paly när jag flyttade en sten och hade en reva i yttersta hudlagret. Brukar alltid ha handskar men missar det ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man lite uppdate.

Mår lite bättre idag. Dock en hel del domningar lite här och där.

Illamåendet och kass mage är bättre. Dock blir jag yr så fort jag gör något ansträngande. Dagliga besök för tester. Skyhöga värden av vitablodkroppar. Samt bultande lillfinger. Men det går åt det bättre. Hade en väldig tur efter man har läst mycket om denna borre.

10 dagars kur mot infektion.

Tack till alla

Hoppas folk läser och ta till sig ang säkerheten med giftiga saker.

JAG KOMMER ALDRIG FUSKA IGEN.

Ang det där med info om djur osv vet ej vad det är för lagar i tyskland. MEn fick ett mail av han som sålde denna han beklagar och står för alla omkostnader :) ium att det ej är den jag skulle ha igentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som har ADR (dvs får lov att frakta kemikalier utanför hemmabruk) har det också.

.

Går lite OT.

Numera får vi inte med transportkort som är specifika för varje produkt, utan vi har med oss ett samlingsdokument med generella regler.

Vill man ha mer specificerad information om produkten så får man slå upp UN numret i ADR handboken eller på nätet.

Finns även en app till iPhone som heter UN number (eller något åt det hållet), rekommenderas starkt.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diadema setosum, är inte så giftig va?

Lite osäkert - det finns en hel del arter som gömmer sig under det namnet. De vanligaste är Diadema savignyi och Diadema setosum. D. savignyi skall enligt en källa ha taggar som delvis är randiga. jag har bägge arterna hemma och jag har ibland stuckit mig ordentligt, vissa gånger har inget hänt efter det att jag omedelbart tagit det stuckna stället i så varmt vatten jag kan hålla fingret i under 15 - 20 cm. Vissa gånger har jag efter ett par timmar mått tjyvtjockt i magen även fast jag värmebehandlat. Detta har varat under en natt ungefär. Jag vet inte om det är artskillnader, det kan finnas andra arter som förväxlas med dessa två också. Försiktighet gäller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går lite OT.

Numera får vi inte med transportkort som är specifika för varje produkt, utan vi har med oss ett samlingsdokument med generella regler.

Vill man ha mer specificerad information om produkten så får man slå upp UN numret i ADR handboken eller på nätet.

Finns även en app till iPhone som heter UN number (eller något åt det hållet), rekommenderas starkt.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

får och SKA är ju inte samma sak alltid, läser till speditör så vi har adrbibeln hemma, tack för tipset på appen kan vara bra på praktiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle skrivit att avsändaren inte längre handahåller med transportkort.

Åkeriet ska/har tagit fram ett samlingsdokument med generella regler för farligt gods.

Naturligtvis får avsändaren skicka med transportkort om dom önskar, men det har inte hänt än efter att dom reglerna ändrades för ett par år sedan.

Sorry för OT igen.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå fiskar så älskade min morbror att dyka i Egypten. Varje år åkte han dit när han blivit pensionär och änkling. Han var ute på båtturer och snorklade och snorklade vid stränderna. Sist han var dit för några år sedan blev han dålig efter några dagars semester och bad/dyk.. Han blev snabbt sämre med feber, ont i kroppen och påverkan på hjärtat. Resebolaget beslöt att skicka hem honom. Vi fick reda på att han kanske hade stuckit sig på något..... eventuellt drakfisk men ingen visste säkert. Han blev iallafall mött av ambulans på Landvetter och körd i ilfart till Östra. Han var nu riktigt dålig och inte kontaktbar, lever och njurar höll på att lägga av och läkarna visste inte vad det var frågan om. Jag vet inte hur mycket de kollade upp om det kunde vara gift från en drakfisk, men troligtvis var det en sådan som var orsaken. Efter några dagar med intensivvård dog han tyvärr.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket som våra läkare i sverige vet om giftiga djur i andra länder med tanke på hur mycket människor reser nu??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gott att höra att det går åt rätt håll.

Sen kan man ju då fråga sig, det finns ju en hel del folk som gärna vill stänga ner allt de kan av djurhållning, är det i det perspektivet lämpligt att möjligen ge dem nya argument genom att berätta sånt här?

Jo, jag tycker det, visst finns det en risk att såna här berättelser hamnar i fel händer och utnyttjas men den risken är ändå värd att ta för att se till att så många som möjligt blir riskmedvetna och vi i görligaste mån undviker fler såna här historier eller ännu värre. Jag får erkänna mig okunnig om att sjöborretaggar kunde ställa till det såpass här, det är bra att jag och antagligen några till nu är bättre medvetna om att det där kan ha sina risker. Det kan ju få oss att hålla fingrarna i styr så att vi slipper mer av sånt här, ingen tjänar i alla fall på att det händer igen, det kan vi ju säga.

Jag har ju också viss inblandning i lantbruk och reptilhobby, där händer de också olyckor, ibland allvarliga. Nåt som är ett återkommande tema när nån blivit ormbiten eller förlorat en arm i skördetröskan är att berättelsen som ett väsentligt moment innehåller det där med: JAG SKULLE BARA... Det är ofta då det händer, när man bara skall fixa nån småsak, när man gör nåt mer radikalt ser man till att bära sig åt på ett säkrare sätt.

Så när man då har farliga djur, tänk på det där med att JAG SKULLE BARA, det är liksom en krattad väg till elände. Vi kommer knappast att kunna hålla farliga djur utan att det kommer att hända ett och annat men vi kan ju i alla fall försöka se till att det blir så lite som möjligt. Låt oss kalla det nollvision och arbeta mot det målet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara intressant att veta hur mycket som våra läkare i sverige vet om giftiga djur i andra länder med tanke på hur mycket människor reser nu??????

Skönt att du blivit bättre.

Dom vet inte så mycket, en del är rätt okända gifter för dom.

De får kontakta giftcentralen och hoppas att dom har några uppgifer där och sedan gogglar dom och hamnar även på SG för att få sina uppgifter.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp hela veckan varit tämligen dålig sedan vart det bättre över en dag. Värst va d 2 första dagarna då magen pajade totalt:(

Jag tycker inte sådan här info är till nackdel alls. Däremot tycker jag att man kanske ska ha någon form av intyg en lite kurs eller liknande när man har giftiga djur.

Det har jag secial för mina naja naja samt skallerormar.

OBS

Jag säger inte detta om intyg och kurser mm för att jag har Zoosertifikat utan för att jag tycker det.

Har varit på en hel del föredrag mm och det är lärande sverre rekomenderas kanon ducktig.

Jag kan nog tycka att man ska lära sig om det djur man skaffar oavsätt om det är en skalbagge eller borstmask eller kanske till o med fiskar och hundar.

Jag tycker det är för mycket djur som dör av okunskap.

Sedan just ang denna borre så va det ej den jag skulle ha och därför dumt nog inte läst mycket om den :(

OJOJOJ nu drog jag nog igång något vilket inte är tanken.

Jag pratar inte utbildning för 5-15000 utann bara någon lättare som kanske den lokala akvarieföreningen skulle kunna anordna:)

_Nu vet jag så som systemet är idag är detta svårt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...