Gå till innehåll

omega 3 kapslar


Lindqvist

Rekommenderade inlägg

i mitt akvarium (300 L)

växer det något som liknar omega kapslar , dom sitter fast på stenarna och växer sakta i storlek.helt blanka liknar glaskulor.

Nästan helt runda,lite avlånga. De största har blivit ca 15 mm i diameter. Det finns också en samling som liknar en blomma, med en i mitten och ca 10 st runt den i center,ungefär som kronblad på en blomma. Alla runda strax över 6 mm.

Jag har plockat ut några av de stora, och delat dom, det jag får då är en doftfri vätska och hinnan är som ett par kontaktlinser, lite grövre kanske.

(dom känns hårda,men man känner att dom ger efter lite när man klämmer)

Vad kan detta vara.

Inga bilder.... runda ser ut som glas ,lite grönskär ,6-15mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack

nej tänkte jag.men kollade bubbelalg för att lära mig om den.

Kollade ,

Och det är det jag har

Ventricaria ventricosa

En mörkgrön alg som påminner om vindruvor i formen och storleken.

Klassas som en pest alg och bör plockas bort omg. Att ha sönder "druvorna" är inte bra då dessa inehåller könsceller och sprider sig lättare i akvariet. Sug upp dom med slang istället.

Översatt med Google från reeflex:

Jag hade en gång \ "kul \" en verklig boll alger - Plage! Det började oskyldigt nog, här är en, eftersom även en ... Och plötsligt är de bokstavligen \ "explodera \"! Allt var full av dem! Powerheads, levande sten, grus ... även turbo sniglar klädd i en chic boll alger - Titta ... :-( Varje plåster på fast substrat fångades av dessa saker ...

Problemet löstes genom en Naso elegans ... som gillar bollen att äta alger! Efter två veckor hade pesten gjort ... Och även om Naso finns inte längre (inklusive självmord nattlig strand) hålla algerna i schack. Vad har då orsakat en sådan massa ökar, kan jag inte förklara i dag ...

http://se.reeflex.net/tiere/2117_Ventricaria_ventricosa.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Google is you best friend.. https://www.google.se/search?hl=sv&q=bubbelalger&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38093640&biw=1600&bih=730&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=IDmeUP6mCrDO4QS-x4H4CA .

Bubbelalger är lite som en pest då de kan ta över ett helt akvarium dock är det inte skadliga för koraller osv om jag vill minnas rätt, utan de är bara oerhört irriterande och fula. Bland annat Mithrax krabbor och kaninfiskar kan ge sig på bubbelalger men har du några få kan du väldigt enkelt ta bort dom själv genom att antingen ta ut stenen och vicka loss dom eller försiktigt peta loss dom med en tandpetare eller så kan du göra det utan att ta bort stenen men då måste du vara ännu mer försiktig då det finns sporer i bubblan som sprider sig och då blir ännu fler.

Det finns många trådar om bubbelalger så det är bara att söka antingen på google eller här på siten om du vill veta mer.

Edit: Morgontrött som jag är så trodde jag att Ovanstående inlägg var skrivet utav ts. Men Du kan söka på google Alex för att se hur de ser ut om du inte ville se specifikt TS bubbelalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...