Gå till innehåll

Tribianis DIY 5 kanals 100W Dreamchip


Tribiani

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte starta upp en liten byggtråd om mitt 100W "Dream Chip". Det är inte färdigt på långa vägar men man kan ju bolla lite tips o tricks så att det i slutändan blir en bra LED belysning till akvariets invånare. :smile:

Det hela började för ett par månader sedan när jag beställde chipet. Jag ville ha en relativt liten integrerad lösning med endast strömförsörjningen som ingående i lamphuset. Även jag väntar på Jannes styr och drivkort, som ska byggas in i lamphuset. Såg nu att Lasse också håller på med en liknande lösning.

Jag har lite bilder men som sagt....det är långt ifrån klart. Jag håller på att polera rören som ska bli till lamphus och om de blir bra, utan en massa repor, så förblir de olackade.

avyry7ab.jpg

post-6674-1446892725715_thumb.jpg
Aluminiumrör. Ytterdia: 159mm o innerdia: 153mm

post-6674-14468927257304_thumb.jpg
Kylfläns som klarar 100W passiv kylning. Tips från Manne :smile:

post-6674-1446892725744_thumb.jpg

post-6674-14468927257595_thumb.jpg
Fästpunkter till chipet. Centrum på kylflänsen är lika stor som chipets bakplatta.

post-6674-14468927257742_thumb.jpg

post-6674-14468927257885_thumb.jpg


Det tillkommer även en USB anslutning och ev en RJ45 kontakt uppe på locket så man enkelt kan programmera om. I toppen kommer det sitta en 92mm Noctuafläkt. Jag har även en 120mm fläkt men är inte säker på att den får plats. Det ska gå att lossa på 4 skruvar och dra ut innanmätet så man enkelt kan komma åt o mecka om det behövs.

Fler bilder kommer. Håller som sagt på att polerar det ena röret.

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo det har jag men kommer inte åt Ebay från jobbets dator.

Lägger upp den imorgon. Du kan söka på "100W heat sink" så dyker den upp. XXL Heat Sink.

Här är en snabb skiss på hur det är tänkt att se ut. Har en mer detaljerad hemma.

post-6674-14468927258366_thumb.jpg

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Ändrat av Tribiani
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt att använda kylflänsar på korten men utan fläkt. Jag hoppas att det kommer att räcka med den fläkten som sitter i toppen. Den kommer ju sitta precis ovanför korten. Ska man ha en fläkt på korten blir de så små o de brukar låta rätt mycket. Noctuas 120mm fläkt och även deras 92mm fläkt är riktigt tysta. Kan man dessutom ha någon form av tempstyrning på den så blir det kanon.

Jag har ju inte provat än men detta är min förhoppning.

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en lite bättre bild på hur jag har tänkt mig bygget. Alla sladdar o kopplingar är inte med men det får man ju fixa till lite snyggt så att det inte stör luftflödet så mycket.

Ev behöver inte styrkortet en kylfläns. Det återstår att se.

Har även en plan B om det behövs mer blått (RB) ljus till grynings-/skymningsljus. Man kan fästa 4st 3W Cree Royal Blue LED på de fyra grövre kylflänsarna och sätta en liten drivare inne i lampan till dem. Jag får först se hur ljusbilden blir innan detta blir aktuellt.

20121112_064121.jpg

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en lite bättre bild på hur jag har tänkt mig bygget. Alla sladdar o kopplingar är inte med men det får man ju fixa till lite snyggt så att det inte stör luftflödet så mycket.

Ev behöver inte styrkortet en kylfläns. Det återstår att se.

Har även en plan B om det behövs mer blått (RB) ljus till grynings-/skymningsljus. Man kan fästa 4st 3W Cree Royal Blue LED på de fyra grövre kylflänsarna och sätta en liten drivare inne i lampan till dem. Jag får först se hur ljusbilden blir innan detta blir aktuellt.

Mvh Daniel

Om det är "mitt" styrkort du avser så behöver inte det någon kylfläns.

Tyvärr kan jag inte se din bild då dropbox(tror det är det du använt i alla fall) är blockat där jag befinner mig under dagen.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Janne det är ditt kort jag menar. Det blir kanon :)

Det var ju konstigt att du inte kan se bilderna som ligger på dropbox. Är de bara där du är nu eller är det på fler enheter?

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Det här är ju inget du ska bekymra dig över egentligen, hemma ser jag ju allt.

IT-avdelningen på den plats jag jobbar har valt att blockera det eftersom de ser det som en säkerhetsrisk (jag antar att det är skälet).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jannes kort skall nog snart vara utprovat. Jag har en konstig sak med styrningen av den externa fläkten som behöver redas ut bara. När jag skall brygga kaffe och tänder en ljusramp över kaffemaskinen så blinkar LED armaturen - rolig effekt men användbar........ Hade varit bättre om den blinkat när jag öppnade frysboxen - då hade fiskarna vetat att maten kom. :) Vi har härlett problemet till den externa tempgivaren - fråga inte hur men så är det. Hoppas jag får tid att testa i kväll.

Drivare och inställningar funkar kanon. Där man ställer strömstyrkan så motsvarar 50% 700 mA, 60 % 840 mA och så vidare. Ingen varmgång på drivarkortet. Just nu en begränsning på ca 1000 mA på actinickanalen. Skall åtgärdas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att Janne/Lasse kommer närmre o närmre med korten så vi andra kan få en bit av kakan sen.

Då får det bli som vi gissade , ett rör som är strax större än linsen i diameter för att slippa spillet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att Janne/Lasse kommer närmre o närmre med korten så vi andra kan få en bit av kakan sen.

Då får det bli som vi gissade , ett rör som är strax större än linsen i diameter för att slippa spillet..

Vad skoj att det mesta funkar bra. Lite småbuggar brukar det ju vara i nya system. Janne o Lasse fixar det säkert snart. Det ska bli kul att kunna börja testa korten och chipet tillsammans.

Det blir till att ge sig ut på jakt efter ett mindre rör också. Precis det vi snackade om och att det lilla röret fyller en funktion till, som stöd när man drar ut allt ur det stora röret

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Daniel.. Blir smidigt att kunna ställa ner armaturen som den är vid meck.. Utan att sätta linsen i bordet.

Det röret bör kunna fästas på någon vänster på själva kylflänsen så får du bara ordna något hål för dom tio trådarna som kommer från chipet.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...