Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

Ja, en liten recension hade vart uppskattat. :)

Har du haft eller sett/klämt på en curve5? Funderar på om en d500 är tystare.

Jag har haft Curve 5. Tycker Coral Box D500 är ljusår bättre.

Jag har lovat att göra en video-recension, på engelska alá maglofster, men jag vet inte om jag kommer komma till skott.

Sen har jag inte haft den länge nog för att recensera egentligen. Men en liten mini-recension:

+ Billig

+ Mycket tyst

+ Tar lite plats tack vare "pipeless" design

+ Effektiv när pumpen går på 75%+

+ Helt ok tjocklek och kvalité på akrylen

+ Feed mode är rolig finess

- Det behövs 2 olika verktyg för att montera isär den för service. 5 skruvar är stjärna, 1 är spår! Idiotiskt och irriterande.

- Det kommer upp vatten i ljuddämparen när den stängs av, vilket hindrar luftsug ett tag.

- Knöligt att få loss koppen för rengöring, sitter rejält fast med o-ring.

Varken + eller -, bara fundering och observation

* Pipeless leder lätt till mer micro-bubblor

* Varför kontrollerbar pump när den egentligen bara ska gå på nästan max för att funka bra?

* Jag bröt sönder hållaren för ljuddämparen på direkten. Jag är iofs notoriskt klantig med skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

J* Varför kontrollerbar pump när den egentligen bara ska gå på nästan max för att funka bra?

Den här funderingen har jag också haft. Jag har ännu inte testat en skummare som ger bättre resultat med lägre pumpeffekt. I så fall känns en justering av vattendjup mer effektiv än att justera effekten på skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min D700 kan inte köras på max, då vill den skumma över. Jag får sänka vattenpelaren i skummaren extremt lågt i så fall vilket känns konstigt?

Den presterar iof grymt bra ändå, så det är inget problem.

Min D700 har även bara stjärnskruvar, ingen med spår.

Jag får inte heller vatten i ljuddämparen vid avstängning.

Feedmode är klockrent då man bara ska rengöra koppen. Det är väl kring 10min den är avstängd då.

Jag har inga som helst microbubblor så bubbelfällan i sumpen känns lite onödig så här i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här funderingen har jag också haft. Jag har ännu inte testat en skummare som ger bättre resultat med lägre pumpeffekt. I så fall känns en justering av vattendjup mer effektiv än att justera effekten på skummaren.

Är det inte så enkelt att alla Dc-pumpar oftast har styrning (kostar inte mycket extra). Så det är liksom som en bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min D700 kan inte köras på max, då vill den skumma över. Jag får sänka vattenpelaren i skummaren extremt lågt i så fall vilket känns konstigt?

Den presterar iof grymt bra ändå, så det är inget problem.

Min D700 har även bara stjärnskruvar, ingen med spår.

Jag får inte heller vatten i ljuddämparen vid avstängning.

Feedmode är klockrent då man bara ska rengöra koppen. Det är väl kring 10min den är avstängd då.

Jag har inga som helst microbubblor så bubbelfällan i sumpen känns lite onödig så här i efterhand.

Så har jag också det här Jonas tänkte inte på det innan, bra du skrev det fast sumpen ångrar jag inte men skruven tror jag också vi bara har en sort så nu blir det till att julastäda skummaren för att få klarhet i detta kan ju inte leva i denna ovisshet ;) hur som helst vilket fint kar du har Daniel :smiley20: kommer kanske ngt foto till idagarna ;) mvh Ola. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för detta Ormet. Säker på att det är mer än jag som uppskattar denna mini-recension! Va kör du för vattendjup?

20cm. Eric på FS svarade mig:

For the D500, you can mount as 15cm water level, it can operation for the more air instake on it

Min D700 har även bara stjärnskruvar, ingen med spår.

För att skruva loss "locket" på den runda lådan som sitter på pumpen utlopp i skummaren behöver jag spårmejsel. För att skruva loss basen från kroppen behöver jag stjärna.

Jag får inte heller vatten i ljuddämparen vid avstängning.

Det har nog med vattendjup att göra. D500 ska nog helst sitta i lägre vatten än 20. Dumt iallafall.

Jag har inga som helst microbubblor så bubbelfällan i sumpen känns lite onödig så här i efterhand.

Jag hade massor när jag inte klickat fast fronten på pumpen helt. Nu när jag fixat det har microbubblorna slutat. Men det är liksom omöjligt att komma ifrån att funktionen pipeless bara släpper ut bubblor rakt ut, de följer inte med ett rör och kan luftas ut. Det är nog sällan ett problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nyårskrönika!

Ännu ett år i saltträsket till ända. Det går fort när man har roligt som det heter.

2 skummare till avklarade, de är för roliga att testa och utvärdera.

3 sätt att driva Acropora-kar testat. Det är för mycket och inget vidare men så kan det bli ibland.

Karet flyttat 1 gång då vi har problem med våra golv i vardagsrummet. Det är inget att rekommendera alls att hålla på att flytta invånare & möblera om 2 gånger på 2 år.

Började året med en stor fet Vertexskummare, barebottom, massor med turbulent flöde & minimal skape. Det var verkligen enkelt att hålla nere sina näringsnivåer. För enkelt kanske för det var inte helt lätt att få någon vidare tillväxt. Korallerna var väldigt fina dock och det mesta trivdes. I princip konstant omätbara nivåer av No3 & Po4 utan ens kolkälla tillsatt.

Sen innan sommaren drog jag igång Zeovit med blandade resultat, mest för att mina Osmos-membran & förfilter var gamla så det blev ingen positiv upplevelse. Jag kommer med all säkerhet testa en Zeolit-metod i framtiden. Dock är automatiserad skakning av stenar och automatisk dosering av kolkällan ett krav för mig. Men under Zeo-perioden hade jag nog de snyggaste korallerna jag haft hittils.

Avslutar året med en hög med LS, sugarfine sand, lagom flöde enligt Jake Adams "Gyre"-teori, refugium med chaeto och en liten kinesisk Coralbox skummare. Det växer på rätt bra nu och mina LPS är gladare än någonsin. Färgerna "lyser" dock med sin frånvaro, men det kanske inte är så konstigt med med mina Po4-värden.

Dagens mätningar: (tidigare mätningar sen nystart)

Po4 - 0.18 (0.39, 0.3, 0.18, 0.12)

No3 - 0 (2.5, 0, 0, 0)

Ca - 430 (420, 420, 420, 420)

Kh - 7.3 (8, 8.4, 8, 8)

Mg - 1350 (1230, 1330, 1350)

Jag har varit ständigt kvävebegränsad sen jag började dosera kolkälla i denna setup. Doserar femtielfte lite lagom och har egentligen ingen brådska men borde nog dra ner en påse remover för att hyfsa till balansen mellan N&P så kanske chaeton kan få börja göra sitt. Speciellt då jag lyckats höja Po4 senaste veckan!

Något som verkar väldigt positivt för korallerna överlag är att köra flöde enligt gyre-princip. Jag har två 6095 riktade mot varandra, högt upp centrerade på sidorutorna. De kör växelvis 2,5 timme åt gången och drar igång en "gyre" och flyttar verkligen vatten effektivt, brett & mjukt. Jag förkastar numera helt råden om att rikta pumpar mot varandra och skapa turbulent kaotiskt flöde. Och egentligen, när jag tänker efter, så har jag dykt & snorklat på ganska många korallrev. Där har aldrig funnits något kaotiskt & turbulent flöde där Acropora har vuxit. Det har alltid varit en

konstant ström åt ett håll. Beroende på säsong så kan strömmens riktning ändras, tror jag.

ATI Ledhybrid fortsätter att imponera. Dags för nya rör sen ett par månader dock!

Mina Tunze 6095 bara går och går.

Avslutar med att erkänna att jag inte lever som jag lär angående karantän:

karantän.jpg

Ingen TTM här inte, kör Stig-metoden istället. 8 dagar i detta kar med insug till ytterfilter nära botten, sen skjuter jag tillbaka vattnet genom min 9w UVC. Dessa tre fiskar är de första som får testa detta istället för rigorös TTM.

Eller nej! Jag ska avsluta med att jag fått tag på och väntar hem en av mina drömfiskar! Ctenochaetus flavicauda! :partyparty

Gott nyt år! :balonger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sammanställt Daniel! Törs mig på en gissning att det sitter en Riptide i din burk under 2015 :)

Jäkligt skoj att följa Din tråd btw!

Daniel verkar väldigt nöjd med sina Tunze pumpar. Funkar bra när man kan köra så långa tider som Daniel kan.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och egentligen, när jag tänker efter, så har jag dykt & snorklat på ganska många korallrev. Där har aldrig funnits något kaotiskt & turbulent flöde där Acropora har vuxit. Det har alltid varit en

konstant ström åt ett håll. Beroende på säsong så kan strömmens riktning ändras, tror jag.

Det brukar ju talas om att SPSer som "lever" på grunt vatten trivs bäst i turbulent flöde då vågor/vattenrörelse bryts mot korallreven och skapar turbulens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömmen vänder på många ställen beroende på tidvatten. Ofta 2 eller 4 gånger per dygn så 2,5 timmar låter lite snålt. Men det gäller som Oskar skriver mest på djupare vatten.

Jag har läst någonstans att nedanför 5 meter är det mer laminärt och över 5 meter mer kaos i strömningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar ju talas om att SPSer som "lever" på grunt vatten trivs bäst i turbulent flöde då vågor/vattenrörelse bryts mot korallreven och skapar turbulens.

Det är nog ett missförstånd. När strömmen drar fram över korallerna skapar de sin egen turbulens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömmen vänder på många ställen beroende på tidvatten. Ofta 2 eller 4 gånger per dygn så 2,5 timmar låter lite snålt. Men det gäller som Oskar skriver mest på djupare vatten.

Jag har läst någonstans att nedanför 5 meter är det mer laminärt och över 5 meter mer kaos i strömningarna.

Säkert på vissa ställen. Men på andra ställen är strömmen densamma i minst veckor i streck, det har jag personlig erfarenhet av på flera grunda strandnära korallrev.

2.5h är en slumpmässigt vald siffra för att få korallerna att växa snyggast. Upp till 5-6h har funderat på, men jag måste starta någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste också den där artikeln i Coral magazine som jag tror Daniel refererar till. Det som stod där lät himla bra så mina två 6095 sitter ca 2/3 upp mitt på sidorutan riktade mot andra sidorutan.

Korallen växer till den form som skapar den optimala turbulensen för just den arten. Tex Acroporornas växtsätt handlar om att få till maximalt utbyte med omgivande vattenflöde på varenda cm2. Så mycket kaos som möjligt i korallen. :-) Och allt detta i laminärt flöde. Dock så skapas mesta turbulensen på korallens baksida, därav byte av riktning genom att köra 6095orna växelvis. (Tidvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena har börjat stabilisera sig sig med po4 runt 0.08. På ca 5 veckor gick de ner från 0.39. Korallerna blev ganska bruna & gröna & kommer nog förbli så ett tag. Men det växer så det knakar.

Lite bilder på bruna & gröna koraller :P

16270973481_f97b96c290.jpg

16246844836_abba4ca4ef.jpg

16086903737_db5335f87f.jpg

16272763015_787791476e.jpg

16085235668_dff675e13e.jpg

16085397890_726f9a4c4a.jpg

16271948472_e9ae439ee8.jpg

16085397730_ea61d2c758.jpg

16271948092_5c15c2a464.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du är petig tjusiga bilder Daniel :smiley20: beror det bruna på acron att po4 är högt tror du ?Har en acro som är så också många snygga bilder men ett extra + på nr 4:a mvh Ola. .

Tack! De bruna /gröna korallerna är lite tråkiga pga 2 flyttar, kH-svängningar, höga näringsvärden & upprepade AEFW-dopp.

Jämför korall #4 med hur den såg ut under Zeo-tiden i sommras

15972553001_1c02611a5c_n.jpgtricolor140519 by glass_cage, on Flickr

Finfint! Snart är icefire kanonfin igen!

Tack den som lever får se!

Ja fy villket bajskar-poop-
Ja du, det här var ju inte alls särskilt snyggt -dregglar-

Hehe alltså jag har ju en del riktigt fina koraller det är ju inget snack om det. Men den snyggaste korallen är ju den rosa Hyacinthusen & den är ny ner i karet från KorallKungen bjomat. Den har alltså inte behövt uppleva allt jag listade ovan. Låg nog på 0.14 i po4 när den hamnade i karet.

Och sen Turakin är superfin men den verkar helt odödlig. Vad som än händer bara tuffar den på och är superfin. Världens mest tacksamma acropora typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...