Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

Nästan ett år klarade jag mig ifrån att uppgradera.

Denna burk kommer ha samma inriktning som mitt första nano, nämligen SPS. Och nu mer mot Acropora än Seriatopora. Lite Acanthastrea kommer nog komma in med. En hel del fisk hoppas jag kunna hålla med. Min största önskan är att hitta en C. Acanthops & C. Loricula som är snäll mot andra fiskar & koraller.

Jag kommer köra med sand & levande sten i detta kar. Det är mindre jobb att dammsuga sanden vid varje vattenbyte än att hålla glasbottnen ren från alger.

Karet är 100x50x45

Bänken är en Akvastabil Effectline Mark II

Sumpen är 112L MP från Hornbach med 28 liter avdelat för ATO

Avrinningen blir klassisk Herbie med 3x25mm genomförning. 1 rör ner, 1 nödrör 1 en retur.

Returen fortsätter vara min Eheim compact 2000+

Lite ny teknik är inköpt:

Tunze osmolator istället för billigaste på Fish-street

Tunze nanostream 6095

Tunze 7096 streamerstyrning

Deltec sc 1350 skummare

Det kommer bli en utmaning att få plats med all el, sladdar, balling & tillbehör i bänken.

Nu väntar jag mest bara på att Triton skall få in Maxspect Razor 160w 10k kelvin för att akvariet skall bli komplett.

Ett par bilder:

post-6362-14468927279453_thumb.jpg

post-6362-14468927279276_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mycket bra att du tänkt rätt om sand från början på det här karet ;-) Ska du ej ha några konstgjorda stenar här?

Skära bort förstärkningarna kan man nog våga göra om man gjort sådär som trådskaparen gjort och limmat ut en hel ruta som kan fungera som förstärkning.

Ska du inte ha några fler fack annars i sumpen? Känns som att osmolatorn kommer gå en stund även om nivån bara behöver höjas lite grann då ytan blir ganska stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sweet!

Skar du bort förstärkningarna på sumpen? Skulle man kanske ha gjort.....

Ingen bubbelfälla?

Tack :)

Ja, jag kommer bara ha max 25cm vatten i sumpen & den är bara 60 bred efter att jag limmade in glaset till ato'n. Blir mycket bättre med utrymme att mecka utan listerna i vägen. Och att hänga alla plexi-prylar.

Bubbelfälla kommer _nog_ inte behövas då det är en kvalitets-skummare & långt mellan retur & skummare.

Mycket bra att du tänkt rätt om sand från början på det här karet ;-) Ska du ej ha några konstgjorda stenar här?

Ska du inte ha några fler fack annars i sumpen? Känns som att osmolatorn kommer gå en stund även om nivån bara behöver höjas lite grann då ytan blir ganska stor.

Ja visst är det bra! ;) Förra akvariet var lite av ett experiment i saltvattensfilosofi/religion. Jag är klar med det experimentet. Inga plaststenar i detta akvarium.

Inga fler fack, osmolatorn kommer gå lika många minuter per dygn vare sig jag har ett returfack eller inte. Blir det knas med bubblor & osmolator kommer jag få tänka om men det är inte svårare än att tömma sumpen och sätta in ett par skivor glas, tar ett dygn att fixa. Jag vill börja såhär.

Kommer nog ha lite refugium i all ledig yta jag planerar att få i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jg har ett returfack som rymmer ca tio liter i samma kar. En nojjig anledning är att jag inte vill pumpa upp hela sumpen i visningskaret om nåt i avrinnningen sätter igen - en risk som bprde vara ytterst liten. Är drt nån som har råkat ut för det ens?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, färdiglimmat! Den skarpsynte ser att avrinningen/brunnen är ny. Glasmästaren läste lite fort & fel å gav mig en för hög avrinning så jag skar ner den och fick nytt glas, denna gång i smäckrare 8mm rökfärgat glas.

post-6362-14468927334776_thumb.jpg

Det blev otroligt snyggt, jag är enormt stolt över resultatet :)

Nya skummaren fortsätter att göra sitt jobb i lilla burken

post-6362-14468927334953_thumb.jpg

Kniv-ventilen / gate valven är ett fulmeck jag inte vet om det kommer hålla. Innerdiametern på den är 33.2mm så det sitter en förminskning från 32 till 25mm i den & rikligt med Tangit.

post-6362-14468927335186_thumb.jpg

Ikväll provfyller jag med kranvatten. Önska mig lycka till! -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit jag så hade jag satt kranen längre ner mot utloppet i sumpen, fast iofs, släpper du ut vattnet under ytan så ska det nog gå bra ändå.

Det där luftfiltret som sitter på skummaren, funkar det som ljuddämpare också?

Japp, kommer ha en limmuff och rör så jag släpper vattnet under ytan. Jag har kranen högst upp nu på andra burken och det är ljudlöst. Min första rörinstallation så var kranen längre ner men det blev inte lika snyggt ;)

Luftfiltret verkar inte ha någon dämpfunktion, jag tycker skummaren är löjligt högljudd. slangen jag trätt på gör ett bra jobb dock.

Håller på att bygga egen ljuddämpning till den. Svårt att hitta rör i rätt diameter (8/6). Tips? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vafasiken, småbarnsförälder å allt så måste prioritera tid.

Laggeman: Det funkade bra. Förutom att jag har då bara 2 hål i locket & när jag använder det ena att föra in slang i så blir det sånt luftsug i det andra så det viner rejält. Att ta upp ett eller två extrahål löser nog det. Roligare att bygga ljuddämpare dock så kör på det spåret nu :)

Akvariet är vattenfyllt, provkört, tömt och fixat, en liten läcka i avrinningen längst ner. Testade att fylla avrinningen imorse och det var tätt. Allt annat fungerade klockrent.

Nu står akvariet och fylls med osmos. Det tar sin lilla tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten bild på skejpet innan jag börjar håva/suga ut all sand.

Köpte Bio-Activ Aragonite Reef Substrate 7.26 kg x3, hällde ner 2 i akvariet. Påsen och hemsidan beskriver den som 1-2.5mm. Det jag hällde ner i akvariet var damm & hela snäck & musselskal. Stor besvikelse. Blir en himla massa mer jobb.

Men det gör inget eftersom Maxspect Razor lyser med sin frånvaro ändå. Att vänta är bra för karaktären.

post-6362-14468927476871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hjälp!

Jag har flyttat över allt nu & det nya karet börjar närma sig klart med tekniken & allt under. Jag satte i min Eheim Compact 2000+ som jag hade i förra karet, då ansluten med vinylslang hela vägen. Upplevde det hela helt ljudlöst.

Nu har jag dragit pvc-rör vilket syns på mina tidigare bilder, och kör 10 cm silikonslang mellan pumpen & slanganslutningen. Det låter fruktansvärt, pvc-rören vibrerar & hela bänken blir en resonanslåda ... det låter så illa in i sovrummet så jag inte kan sova med den på.

Tips?

Mina funderingar är att klippa bort nästan all pvc å köra slang hela vägen och/eller ställa pumpen på filtermatta istället för sugkopparna eller helt enkelt byta returpump. Vilken är tystast och ger minst vibrationer? och levererar 12-1500l/h på ~1m höjd?

Drömmen om ett tyst akvarium förblir en dröm ett tag till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du upplever den pumpen som tyst annars så borde den gå använda. Den bästa lösningen blir att förlänga silikonslangen. Ljudallergikern nummer ett här på guiden rekommenderar 50 cm silikonslang mellan pumpar och rör.

Du bör försöka få in så lång stump som möjligt iaf. Du får nog kapa loss dina 45 graders vinklar så får du antingen skaffa två 90 graders vinklar eller böjar, böjarna är då bättre för flödet men så länge du inte är beroende av att ha ut maximalt flöde av pumpen så kan vinklarna med fungera bra och du vinner lite höjd med de som kan användas för mer silikonslang.

Om pumpen står och går i sumpen utan att vara ansluten till rören så är det tyst antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan jag tro. Det hade jag med blivit :-) Det är synd att silikonslang är så dyr, men det kanske kan vara värt att försöka förlänga silikonslangen i din nuvarande setup med. Men en grundgrej är ju att desto längre röret är desto lättare kommer det vibrera. Du kanske kan fästa röret ordentligt någonstans bortsett från genomföringen? Som det är nu är ju rörets enda fasta punkt genomföringen till karet och då du har 25 mm rör antar jag så är det inte super formstarkt. Så att ersätta så mycket rör som möjligt med silikonslang är nog den bästa lösningen tror jag. Då blir röret robustare och slangen har bättre möjligheter att absorbera vibrationerna från pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag skarvat med 2x10cm silikon, lite 20mm rörstumpar & lite gammal vinylslang. Kapade nästan all PVC. La en mjuk svamp från mitt algputsar-kit under.

Nu är den tyst. För tyst, fick byta ut skummaren mot den lilla nac 3.5 & stänga av intervall-programmet på 6095:an. ;)

Men nu är akvariet väldigt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...