Gå till innehåll

Pacific Sun Hyperion R2


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Sitter lite i funderingarna på att skaffa en Hyperion R2. Hade först tänkt köra Mazarra P-Serie men iom Pacific Suns jubeleumspriser så blir man ju ganska sugen på Hyperion (Mazarra 300W = ~23 000, Hyperion 300W = ~8 500).

Skulle gärna vilja höra folks åsikter om Hyperion och ifall den är programmeringsbar? Vad jag läst hittills så verkar den ju vara programmeringsbar men produktinformationen tycker jag är lite småluddig.

Mitt akvarium är 120x60 cm och 2x150W hyperion är 85cm lång men det står enligt spec att den ska täcka ett område på 130x70cm. Någon som vet om de måtten menar ett SPS kar eller ett LPS? Och hur högt upp ljusrampen måste vara för att få rätt spridning?

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 229
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

850mm varianten ska täcka ditt 120-kar även om det är sps:er (enligt tillverkaren) den är programeringsbar om du har bluetooth (inbyggda i bärbara datorer funkar ej så bra, så man bör köpa en lös, kostar typ 100:-)

Finns ett scenario som heter "Bali" där de har kollat ljusstyrka och färger på 1-meters djup på Bali och sedan simulerat det. De håller på med ny firmware där de lägger in stöd för passerande moln samt blixtar.

Så småningom släpper de en R3-modell som är trådlös via Wifi istället för bluetooth, då kan du även styra den från en IPad. (Det går att byta ut datorn från R2 till R3 i efterhand för typ en tusenlapp.)

Det kommer även en databas där användare kan ladda upp sina scenarion som de skapat, så att man kan kolla vad andra har skapat.

Kolla här:

(Detta är en gammal version av programmet innan de skapade "Bali".) Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod själv inför samma frågeställning för någon månad senare. Hyperion i jämförelse med Mazarra för det priset är givet. Hyperion har långt större möjligheter än Mazaran när det gäller programmering.

Du har 8 kanaler som du kan styra intensitet och på minutnivå om du orkar. Eller så klickar du i vilken typ av belysning du haft innan så kör lampan ett invänjningsprogram på mellan 30-60 dagar innan den slår över till det vanliga programmet ditt egenkomponerade eller Bali som tidigare beskrevs.

Du kan efter släckning programmera moonlight ljus och själv bestämma hur länge det skall lysa samt styrka.

Jag har inte kört LED tidigare men sitter nu med en 3x150W över min 120cm balja efter att ha kört 2x250 MH o 4x54 Lysrör... Anledningen till 3x150W är att jag snart skall gå över till 150cm balja som 3x150 skall räcka till.

Lampan är tyst, hör inte när fläktarna går igång. Den har en arbetstemperqtur på runt 35-40 grader så den är inte lika mycket ett element som tidigare armaturen.

Med de alternativ som finns just nu skulle jag vilja påstå att jubileumspriset som just nu finns att tillgå på Hyperion krossar allt i kommersiell väg. Vill du komma billigare undan får du bygga själv med alla för- och nackdelar. Har man pengarna det handlar om och funderar på att byta till LED är det gyllene läge att slå till.

Precis som nämndes tidigare går det bara styra R2 med bluetooth och va framtida R3 kommer innebära vet vi inte mycket om... Men man leker med inställningarna några dagar sedan låter man den bara gå... Så det känns inte som det viktigaste av allt :)

Lycka till med dina funderingar, fråga gärna på så kan jag försöka svara på mer frågor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så hemskt mycket för dessa två svar! Väldigt informativa och det är grymt uppskattat!

Tror nog det blir en Hyperion då!

Synd att den inte funkar för wifi men som sagt så behöver man ju inte programmera den så ofta och en tusing kan man ju lätt lägga lite senare för att uppgradera ifall man vill :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite intresserad med utav denna ramp, speciellt nu med priset som är på dom.

Ifall jag ska ha en till min tank så blir det den stora. Måtten jag har är 150*50*50. Hur högt över kommer jag behöva ha den över ytan? Räcker 10-15cm? Vilket jag skulle vilja ha den på. Och kommer jag få bra ljuse ute i hörnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite osäker på hur länge detta erbjudande gäller - från början var det bara oktober för 2x150 modellen.....

Hursomhelst har vi 4 beställda på väg, varav 3 är bokade.

Tyvärr har leveranstiden varit lång på modellerna i deras specialerbjudande.

Leffe - Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till! Kolla med Triton eller Drakfisken.. Triton kan ha en för omgående leverans då jag tyvärr avbokade min pga att jag köpte en 3x150... Så eventuellt ligger den på hyllan och längtar efter en ägare! :)

Maxan´s citat skulle varit med i ovanstående !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HumAnyt: På frågan hur pass den täcker beror ju på vad du har under. Dvs, hur högt har du byggt ditt rev osv. Jag har just nu en 3x150W ramp som ligger ovanför mitt 120x60x60 och den är väl runt 10cm över och det belyser allt bra. Om du kollar in niki68's tråd för hans Optiwhite 630 liters ser du lite bilder på hur belysningen ser ut på ett 150x65x65 då rampen hängde runt 20-25 cm över vattenytan. Det gav bra belysning över hela burken. Så med det sagt skulle jag vara allt annat än förvånad om det inte funkade för dina mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

herman: Olika svenska butiker säljer dem. Erbjudandet är baserat på ett antal armaturer som Pacific Sun säljer över världen (men jag undrar om så är fallet, det verkar vara ett sug efter dem i hela världen efter deras "kampanj"). Drakfisken har ett kampanjpris på sin webbshop.. Triton kan också erbjuda till kampanjpris men jag tror du måste kontakta dem för att kolla aktuellt kampanjpris.. Utöver dessa finns det kanske andra handlare som säljer Pacific Sun, fråga efter aktuellt kampanjpris! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tror dom kostar närmare 15000 styck i vanliga fall. Ska va ungefär 30% i kampanjen
Nja, inte riktigt va, den stora kostade väl runt 22 förut, och nu 13200...

Är det inte denna det menas?

http://www.drakfisken.se/led-belysning/1795-hyperion-r2.html

85cm låter som 2x150w

9300 då

8600 nu

Låter ju inte som nån superkampanj direkt.. 7-8%?

Eller tittar jag på fel?`

På Triton står det inga priser?

Jag känner mig lite förvirrad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar som drakfisken har någon rabatt på jubileumspriset eller nått. Han kanske har köpt en väldans massa ramper och pressat priset. 9300 är typ jubileum priset i alla fall och så 8600 e någon av hans rabatter på jubileumpriset.

Du får nog ringa triton. Eftersom det bara var ett visst antal ramper som skulle säljas så kanske dom inte ville ha det priset i webbschopen om dom inte vet om dom kan leverera dom till alla som vill ha. Och så kanske dom vill ha dom hemma innan dom erbjuder med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tror jag att detta priset kommer ligga kvar eller komma och gå under en tid. Misstänker att de tappat för stor marknadsandel iom Maxspect Razor som inte är en riktigt lika kompetent enhet, men så sjukt konkurrenskraftig. Det blir svårt att motivera priser som man hade för ett par månader sedan.

Är en kul trend att se nu när leds går ner i pris :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Håller med. En prisjustering blir det nog tal om men jag skulle fortfarande tro att Pacific Sun pryttlarna kommer hamna en bit ovanför t.ex. Razor. Det finns ganska mycket mer funktionalitet i H-Metis R2 jämfört med Razorn.. Och att Razorn och Metis R2 skulle ligga på samma pris speciellt länge är inte så troligt, någon av produkterna kommer byta pris..

Oavsett vad! En positiv utveckling för oss konsumenter! Ökad kvalité till lägre priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, antagligen kommer den ha ett litet dyrare pris, men maxspecten har fördelen att den passar till alla mindre kar (under 1m) samt större kuber. Hade Pacific sun haft någon modell runt 160-200w skulle de nog kunnat konkurrera ut Maxspect helt, men man begränsar tyvärr sina belysningar till standardmåtten vilket utesluter en del av marknaden så det kan hända att priset blir kvar där det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...