Gå till innehåll

Freguz lilla 80 liters kub


freguz

Rekommenderade inlägg

Startar ny tråd om mitt gamla Elos, som inte längre är så mycket Elos.

Eftersom det karet började läcka och inte gick att laga, men jag gillar möbeln och upplägget i övrigt, så beställde jag ett nytt kar bara helt enkelt, på Triton, med typ samma mått fast några cm högre

Nya karet

- 43*43*43

- överrinningsbox i bakre hörnet med 3 genomföringar, 2 ned, 1 upp

- 8mm glas, front i optiwhite

- btn slimline återanvänt från gamla karet till att dölja boxen, bakrutan får dock vara glas och med blå bakgrund tänkte jag

- svart silikon

Håller på och drar pvc och blandar nytt vatten, har lagt över fisk+koraller+ls i en balja så länge.

Bilder kommer senare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick inte slita ut Elos karets rör bara och installera ett vettigare PVC system och därmed återanvända det gamla akvariet? Eller hade de för dumma lösningar... Skönt med ett nytt kar iaf. Lite biffigare med fler rör med, känns som att de tog upp en del yta av botten med tre genomföringar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick inte slita ut Elos karets rör bara och installera ett vettigare PVC system och därmed återanvända det gamla akvariet? Eller hade de för dumma lösningar... Skönt med ett nytt kar iaf. Lite biffigare med fler rör med, känns som att de tog upp en del yta av botten med tre genomföringar?

Hade det bara varit PVC dragningen som spökat så hade det väl gått att fixa till det, men grejen är att de har gjort en sån konstig lösning med ett snitt i bottenglaset, för att möjliggöra det hålet upp i boxen där rören kommer ned. Och i och med att karet vilar på sina gavlar endast, så tror jag att det blir belastningsproblem efter x antal månader och sättningar i fogarna, det bli liksom lite glapp både här o där, nu var det inte i rördragningen sist som jag hade läck, utan nånstans utmed boxens limningar... som jag kämpade med det där. Man blir ju helt galen på ingenjörskonsten och det kändes mer än fint att hiva det :) Står i vårt grovsoprum om någon vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, rent och vackert. Dina rör är så smärta och fina, mina 32or ser grova och hemska ut i jämförelse :-) Speciellt dina genomföringar är minimala ser det ut som, mina hade tvingat dig göra en box som tagit upp hela bakrutan, mycket bra!

Hade jag bott närmre hade jag tveklöst sprungit och stulit ditt gamla kar från soprummet, om inget annat så är det ju fina rutor i det. Men men, glas finns det gott om i världen som tur är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt ilagt o klart, ATO rullar på.

Känns lite läskigt med nystart o bara lägga i allt levande, fick inte över mer än 20% av gamla vattnet. Men koraller och anemon ser ut att trivas.

Kör alu remover samt micro bee Special Blend stinkande bakterielösning.

/Fredrik

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du fortfarande en Sicce pump som retur? Hur tycker du den är? Jag har en Sicce 1.5 och jag är väldigt missnöjd med min, den gör ordentliga och högljudda vibrationer. Jag tror det är någon obalans i min pump för det kan inte vara meningen att de ska låta såhär... För min låter lika illa även om den inte sitter på en fast yta eller liknande heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min heter Tunze 1073 .. är helt tyst faktiskt, igår kväll undrade jag om den var på alls, blev lite orolig att den stannat, så jag var tvungen att känna på utblåset i karet att det strömmade vatten...vilket det gjorde, helt knäpptyst alltså, trodde inte det fanns i saltvattenssammanhang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack ska ni ha!

Blev lite roligare med sand faktiskt.

Gjorde inget rör-tratt-försök utan körde med plastbunke dikt mot rutan ned till botten och där tömde ut, men diset spred sig ju iaf i hela karet så det kvittade väl...

Ska försöka ta lite bättre bilder med systemkameran o få lite vettigare vitbalans, vid tillfälle, det är inte så blått som det ser ut :)

Har drabbats av alg-allergi och jagar runt med algskrapa dagligen och kör nu fosfat-granulatet i ett litet innerfilter som snurrar i sumpen, lär bli bättre effekt på det!

Min Nac 3.5+ gav upp så jag satte in min lilla Nac QQ, funkar riktigt bra, hoppas den räcker till. Det blir bra med yta i sumpen för ev reaktorer, eller iaf footprint på 13*13 cm minst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätt lite, matat pellets och doserat Special Blend

KH 10

PO4 0.00

Mg 1380

Ca 410

NO3 2

Mätt lite, matat halv frys-räkmix-kub och doserat Special Blend, Grotech ABC M, lite manuell balling Ca och Mg

KH 8.6

Mg 1350

Ca 380

Temp 27 C°

Min lilla Trimma syntes idag, inte ofta hen är ute på sightseeing

Du har en vecka mellan de både mätningarna, och jag tolkar det som att du inte doserat balling under veckan. Kanske skulle du börja dosera 20 ml per dag för att nå lite jämnare balans?

En lämplig spruta köper du på Apoteket för 22,5:-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en vecka mellan de både mätningarna, och jag tolkar det som att du inte doserat balling under veckan. Kanske skulle du börja dosera 20 ml per dag för att nå lite jämnare balans?

En lämplig spruta köper du på Apoteket för 22,5:-.

Du har helt rätt. Behöver bara blanda till lösningarna. Nu kör jag med pulver direkt i sump och då är det svårt med så små doser som det blir för en dag. Men redan imorrn kan det hända saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...