Gå till innehåll

Freguz lilla 80 liters kub


freguz

Rekommenderade inlägg

Mätt lite för att se vart ballingen tar vägen och jag måste öka dosen lite

KH 8.0

Mg 1350

Ca 390

NO3 2

PO4 0.00 (hanna)

Sen är det inte så spännande med 0.00 hela tiden i fosfat, måste kolla in den andra hanna mätaren

Jag har nog aldrig upplevt 0,00 i fosfat någon gång och ändå så använder jag Salifert's testkit, så jag tycker det skulle vara väldigt spännande att få uppleva det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite mät och doserdags.

Hade noll i nitrat så jag hällde i lite

Mg 1320

Ca 420

KH 7.6

Nitrat 5

temp 26.5

Salt 1.025 (refraktometer)

Doserat lite Grotech spår ABC och VitAmino, FM ultra organic

post-2914-14468927889334_thumb.jpg

post-2914-1446892788965_thumb.jpg

post-2914-14468927889912_thumb.jpg

post-2914-14468927890158_thumb.jpg

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder! Och värdena ligger ju perfekt :)

Vad har du för tekink så som skummare? :)

Tackar! Ja skummaren är en gammal BM nac 3.5, som kämpar på bra.

En liten sammanställning teknik

- Skummare BM nac 3.5

- ljus 72w led custom (se egen tråd)

- fosfatremover (liten dos i ett eget innerfilter nere i sumpen, byts ofta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite ändrat...

Nac 3.5 gick sönder så jag kör på den mindre Nac QQ som jag hade liggandes, funkar förvånansvärt fint, men kommer nog skaffa en Nac 3+ framöver

Inget innerfilter längre med alu remover, tyckte jag såg min ena digitata bli väldigt blek, kanske börjar komma ner på riktigt låga nivåer... (eller så är det nåt annat, kaliumbrist?)

Kör med Ultra Lith i påse som knådas dagligen, UltraBio och lite vodka på det

Skaffat lite Chaetomorpha och C. taxifolia som får växa i sumpen, men jisses vad den chaeton skräpar ner... blir nog till att hitta nån liten burk att ha den i

post-2914-14468928295307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem idag från 2 dar i Malaga och såg till min stora förvåning att det inte fanns det endaste minsta lilla av alg på rutorna.

Antar att det beror på att jag nu kör litet mini refugium i sumpen med både caulerpa och chaeto, och med ganska många lystimmar, typ 16h på det omvända dygnet.

Eller så har det att göra med min ultra lith start förra veckan...

Tror mest på refugiet faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert vackert!!

Tackar tackar

Blivit överförtjust i min lilla kejsare, skön typ, som äter både pellets och fryst.

Man bör kanske ge lite vegetariskt (nori) till en sån antar jag? Han har redan käkat rent på tofsalger som fanns lite här och var

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina bilder du tar och karet verkar tuffa på bra. Lite nori och/eller 'Angel formula' skulle den fina acanthops'n nog inte tacka nej till.

Tackar tackar jo det tuffar verkligen på, ska fixa lite veggo käk till min lilla kejsare.

Har ju matat ganska rikligt senaste veckan för att få honom/henne att ta fryst och pellets osv, och tänkte bäst att mäta fosfaten, kanske den har stigit något från 0.00 .... och ja det hade den ju gjort, 0.20 visade Hannan nu, riktigt illa. Hoppas jag hinner få ner den nu innan korallerna börjar bruna till sig....

Slutsats; i så här små kar är det nog bäst att köra lite alu remover hela tiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet tuffar på, värdena hålls i schack med hjälp av manuell balling, utom KH som jag lagt direkt i osmostanken och får därigenom en gratiskanal.

Refugiet växer så det knakar, dags att skörde lite snart. Min bm nac qq sköter sig bra, fyller nästan en hel kopp med mörk gegga på en vecka.

Ultra lith vet jag inte hur den lirar egentligen, tar väl några veckor innan det sätter sig ordentligt. Har den ju i grovmaskig nätpåse och knådar dagligen, nästan varje dag :)

Nitrat 2

Mg 1350

Ca 420

KH 8.3

Po4 0.00 (Hanna 713)

post-2914-14468928616266_thumb.jpg

post-2914-14468928616585_thumb.jpg

post-2914-14468928617017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Hur funkar det att ha tre clowner?

Tack!

Jo dessa 3 går bra ihop, den stora som jag antar är honan, har lagt beslag på bta, och hennes tilltänkte håller till i euphyllian där han har gjort en gång in där han tycker de borde lägga ägg en vacker dag, tror jag iaf. Den tredje är inte direkt mobbad, har haft 3 clowner förut så jag vet vad de är kapabla till, han håller sig lite på avstånd och får vara ifred. Ska ge bort honom sen om det blir några äggläggningar dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt fint ut. Hur mycket ljustid och styrka kör du med din DIY? Är det en milka du har (inlägg #30)?

Tackar, japp det är en milka. Jag kör inte riktigt fullt med min 72w diy led, kanske 90%. Blå kanal 8 timmar, vit/blå kanal 6 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, japp det är en milka. Jag kör inte riktigt fullt med min 72w diy led, kanske 90%. Blå kanal 8 timmar, vit/blå kanal 6 timmar.

Oki, tack. Jag har också milka och DIY 60W LED så jag var lite nyfiken på om jag skulle skruva upp styrkan lite eftersom den har tappat färg och blivit ganska brun. Jag misstänker ljuset för vattenvärdena känns ganska bra... Min tank är ganska lik din i storlek, vattenvärden och ljus så jag sneglar en hel del på din tråd, så håll den uppdaterad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej ingen tråd än men får se om det dyker upp någon så småning om. Kul att ha för sin egen logg om inte annat.

Är hyffsat ny fortfarande (sen maj 2012) så mitt upplägg är väl att köra på och lära sig så mycket som möjligt hela tiden :) Har några SPSer, en stackars BTA som har krympt ihop och några riccordeor förutom de fiskarna som följde med när jag köpte karet (Elos Mini). En nac qq, bio pellets och en näve cheato i sumpen. Tvåkanals balling (Ca och Mg) och KH i osmostanken, allt styrs av en reef angel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha där ser man, en till Elos mini i stockholm (fast jag har bytt ut mitt kar iofs).

Ja vi har ju liknande upplägg måste jag säga, intressant, vore kul o veta vad du kör för reaktor till dina BP? Och vad för 2 kanals doserpump du har? jag kör också KH i osmosen, smidigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...