Gå till innehåll

Freguz lilla 80 liters kub


freguz

Rekommenderade inlägg

Jo jag såg att du hade lite otur med ditt kar vilket var tråkigt. Just nu kör jag mina BP i en hyffsat liten no-name reactor men jag tänkte försöka få tag på phosban 150 som verkar ha mindre footprint och bättre anslutningar. Två sådana tror jag att det ska gå att klämma in i sumpen för att köra BP i en och kol i den andra.

Doserpumpen är ett tillbehör till reef angel så den sköter den dagliga doseringen. Min RA styr även ljuset som går utefter någon sorts parabel med start kl 7, stopp 19 och toppar nu på 75% med två kanaler (RB och CW).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet tuffar på, allt frid och fröjd

Mätt det viktigaste

KH 8.3

Ca 420

Chaeton växer så det knakar i sumpen.

Inga alger i karet direkt, bara lite på rutan som lätt går bort med magnet.

Slog mig att jag inte fått en enda kalkalg sen uppstarten. Konstigt.

Kramar lite på ultra lith varje dag och tillsätter ultraBAK och organic.

Lite bilder för historikens skull.

(är det en Calendrium(?) på ena bilden, har expanderat polyperna lite extra mycket på sistone, vad kan sånt bero på?)

post-2914-14468928707148_thumb.jpg

post-2914-14468928707416_thumb.jpg

post-2914-14468928707682_thumb.jpg

post-2914-14468928707886_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har heller inte fått några kalkalger sedan start. beror kanske på vad för vatten man använder?

snygga koraller!

Ja kan ju vara det. Kört bara osmos i detta karet. Och lite stabilare värden. Och led ljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad heter den sortens BTA? Grymt fin!

Tack jag vet inte faktiskt, den såg inte ut så när jag köpte den, hade inga bubblor då och inte den färgen heller.... de verkar ändra sig en del beroende på omgivningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätt lite igen och alla värden ligger fint, har dock kvar fosfat som ska mätas snart med stor spänning.

Kör med konstant alu remover och även lite långtidskol. Inga alger växer på sanden, vilket är fantastiskt skönt.

Ultra Bio och Organic varje dag, klämmer lite på ultra lith påsen.

Chaeton växer bäst i sumpen, taxifolian hänger inte med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det rullar på, några trådalger har hittat fotfäste, och några röda och gröna macroalger av nåt slag....

Min gröna acro verkar ha nån vit topp som inte vill färga ut, fast den har polyper där ser det ut som.... nån som ser om den är sjuk eller mår dåligt?

post-2914-14468929661314_thumb.jpg

post-2914-14468929661559_thumb.jpg

post-2914-14468929661816_thumb.jpg

post-2914-14468929662038_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gjort ett (alltför sällan skådat) delvattenbyte på ca 25%.

Mätt lite också

Ca 390 (liten extra dos)

KH 9

Mg 1380

PO4 0.00 (HI 713)

Hyfsat bra för att ha inte kunnat mäta Ca på 2 månader och dessutom pytsa för hand var och varannan dag med tesked :)

Varit borta vissa veckor helt från karet och då blir det ju förstås dipp i värdet, får väl skaffa doserpump nån gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min trio clownfiskar har plötsligt ändrat beteende. 2 av dom har börjat jaga, lite sådär onödigt aggressivt, den tredje. Lyckades fiska upp honom i livet men ganska medtagen och med skadade fenor. Nu simmar han i sumpen och jag hoppas han återhämtar sig, då kommer det en skänkes på honom.

Har för övrigt skaffat en neon goby och en yasha, och även börjat mata min curvata och florida med smått lps pellets avsedda för ricordea, kul å se hur de glufsar i sig. Hoppas på lite tillväxt nu då, har lite för låga näringsvärden.

Min gröna japan sarco verkar också lida av nån brist, inte sett polyper på flera månader, nån som vet vad de gillar? Jod?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg kejsare som syns där bakom hystrixen! ;):)

Tror clownerna blivit könsmogna och två har parat ut, och således mobbar dom bort den tredje.

Sarcophytonen behöver ofta lite näring i vattnet för att slå ut, men du har nitrat på 5ppm, men du bör kanske inte nolla fosfaten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den tredje clownen gick hädan sen trots placering i enskilt boende RIP :(

Ja min acanthops är min favvo firre. Alltid på gång och nafsar inte på nån korall.

Nolla fosfat har så mycket andra fördelar så jag säljer hellre sarcophytonen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tackar tackar jo det tuffar verkligen på, ska fixa lite veggo käk till min lilla kejsare.

Har ju matat ganska rikligt senaste veckan för att få honom/henne att ta fryst och pellets osv, och tänkte bäst att mäta fosfaten, kanske den har stigit något från 0.00 .... och ja det hade den ju gjort, 0.20 visade Hannan nu, riktigt illa. Hoppas jag hinner få ner den nu innan korallerna börjar bruna till sig....

Slutsats; i så här små kar är det nog bäst att köra lite alu remover hela tiden!

Ser väldigt fint ut ditt kar!

Är det en Centropyge acanthops du har? Hur funkar den i ett kar med din (och min) storlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...