Gå till innehåll

Freguz lilla 80 liters kub


freguz

Rekommenderade inlägg

Ser väldigt fint ut ditt kar!

Är det en Centropyge acanthops du har? Hur funkar den i ett kar med din (och min) storlek?

Funkar bra tycker jag, det är väl på gränsen men det känns inte konstigt, den simmar ju runt mycket och är väldigt aktiv, men den är ju så liten.

Det som kan vara med dvärgkejsare är ju att de kan käka lite på korallerna, har dock inte märkt eller sett något sådant. Mycket trevlig och fin fisk tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det rullar på, värdena är hyfsade

NO3 - 5

PO4 0.00

Ca 420

Mg 1250 (ska upp lite)

KH 7.7

Tycker mig kunna se lite kiselalger på gruset...kommer o går... tror inte min tunze nano osmos är helt 100, så jag har beställt

http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_64&product_id=526

så är man på säkra sidan :)

Min nya neon goby trivs bra, och har börjat punktmata min curvata + ricordea med lps mat Fauna Ultra LPS foder, fränt att se ricordea bara bänder upp sig upp o ner på hela raddan (5 huvuden) och grreppar om fodret.

Såg till min stora glädje min lilla skygga Trimma (rubromaculatus tror jag) som varit osynlig ett halvår, han kom fram och åt lps foder plötsligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lagt om taktik. Min japan sarco visar inga polyper sen ett halvår tillbaka.

Tagit ur alu removern och kör istället ett kort tag lite high activated carbon i innefiltret istället. Tror det blivit aluminium i vattnet...

Byter vatten också imorrn, ca 30%.

Se om det blir bättring.. ett litet test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Karet rullar på... min clownhane är lite mobbad av acanthopsen och gömmer sig ofta i euphyllian... vet inte vad jag ska göra, vill ju att clownerna ska lägga lite ägg o så

Min calendrium (eller vad det är) börjar se lite dassig ut tyvärr, men i övrigt så håller sig korallerna i hyfsat skick.

Min taktik med järn remover istället för alu, samt tillsätta lite mer jod, och köra på aktivt kol, för att få min sarco att må bättre har inte funkat alls. Börjar tro att det antingen är nåt med lyset, eller att min euphyllia börjar bli lite för stor och utöver nån slags kemisk krigföring.

parametrarna håller sig bra tack vare KH i osmosvattnet och regedlbunden manuell tillsättning av Ca och Mg

Ca 420

Mg 1350

Po4 0.00 (hanna low range)

post-2914-14468932144869_thumb.jpg

post-2914-14468932145136_thumb.jpg

post-2914-14468932145385_thumb.jpg

post-2914-14468932145639_thumb.jpg

post-2914-1446893214596_thumb.jpg

post-2914-14468932146242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Kolla silikatfiltret på osmosen.

Ok köpte osmos kit i somras...borde ju inte vara mättad redan eller? Spelar förvaring in i bilden? Den används inte så ofta, gör stor batch 1 gång i månaden typ. Kanske kommer in lite luft i silikatmediat, påverkar negativt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om filtret är felvänt = vatten in upptill och ut nedtill samlas det luft i det. Då är det bara att vända det rätt så fylls det med vatten och fungerar igen.

De flesta silikatfilter som säljs har en ljusbrun filtermassa som blir nästan svart när den mättas.

Ouch tänk om det är felvänt :smiley24:

Den är hyfsat brun mediamassan.

Men försvinner funktionen om det rinner åt fel håll menar du? eller är det luften som förstör allt då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att luft intill filtermassan hindrar vattnet att komma dit. Filtermassan fungerar lika bra som innan om bara vattnet rinner genom den. Det torkar ingenting i en stängd behållare med en tredjedel vatten i.

Kollade filtret och körde lite nytt vatten igår.

Mediat är hyfsat ljusbrunt/kopparfärgat, vattnet flöder enligt pilen på filtret.

Om man skaffar en TDS, reagerar den även på silikater?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fått mitt paket nu..:) tullavgift 180kr men ändå prisvärt

- bubble magus C3.5

- jebao wp10

Skummaren fick precis plats i min lilla sump, och verkar resor bättre än min gamla nac qq. Kör den inte riktigt på blött än den måste brytas in nån dag först.

Jebao wp10 är helt perfekt för mitt kar, tror nästan jag kan skippa min 6015 o bara köra jebaoen. Den går på lägsta random nu.

post-2914-14468932748505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar du har :). Låter wp-10:an mycket? Jag funderar på att skaffa en sådan till mitt Blenny.

Nu kör jag den på ELSE-mode och fart "S3" vilket är den lägsta, annars flyger sanden all världens väg, men då låter den ingenting alls faktiskt. Jämfört med Vortech mp 10 som jag hade vars vinande var en plåga även i låga farter, är denna helt fantastisk. Skulle aldrig byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Liten uppdatering

Clownerna lägger ägg med jämna mellanrum, gamla omgången hinner inte försvinna knappt innan det är nya ägg på plats, hoppas de inte blir utarmade av detta...

Förresten kan man väl inte dra upp nåt yngel om man inte har nåt separat yngelkar antar jag? Att ha en yngelkasse i av nåt slag o försöka mata där är väl lönlöst... hade varit lite kul ju

Min BTA delade på sig härom natten, så nu är de två :)

Annars rullar det på, SPS kroknar lite eftersom och briareum breder ut sig, inga alger alls vilket är skönt. Kör kontinuerligt med kol och alu remover, samt microbee special blend

post-2914-14468935030781_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...