Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kom faktiskt iväg till Triton idag efter jobbet :D blev en bicolor blenny som visserligen inte äter alger, men får helt enkelt mata mycket lite nu till början.

Även eremiter, turbos, nassarius och en montipora fick hänga med hem :) nu blir det lite liv i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, en SPS-ätare som första fisk, härligt! Det är ju ett bra sätt att kolla att Zeo'n ger starka motståndskraftiga koraller :)

Haha förstod att någon skulle snappa upp på det, får se om han sköter sig, annars får han simma någon annan stans ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 12 av 14 på uppstarten

Gjort lite vattentester ikväll:

Sg: 1.026 (strax under, refraktormeter)

Mg: 1350 (salifert)

KH: 9.6 (salifert)

Ca: 430 (salifert)

Nitrat: (ca) 3.5 (salifert)

pH: 8.2 (salifert)

Temp: 26.3 (Kore5th temp probe)

Nöjd överlag, med tanke på att uppstarten inte riktigt är klar än :)

Lite bilder från dagen också :)

Snabb och blyg, stirrar hela dagarna med huvudet framme, men kroppen ser man sällan :)

post-4681-14468935451576_thumb.jpg

Små nassarius, verkar dock trivas lika bra över sanden som under, vi får se hur bra de faktiskt är på att röra om sanden

post-4681-14468935451773_thumb.jpg

post-4681-14468935480743_thumb.jpg

Måste träna lite på mina fotograferingskunskaper, och förmodligen också skaffa en macrolins till kameran :)

post-4681-14468935481327_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att det är igång! Bicolor är sköna karaktärer, har en sen ett år tillbaka som inte rört några koraller vad jag sett. Har även en C acanthops som också hållit sig i skinnet under 1,5 år, har bara sett den nån enstaka gång noppat lite men aldrig nån korallmassaker. Håll dem mätta på annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att det är igång! Bicolor är sköna karaktärer, har en sen ett år tillbaka som inte rört några koraller vad jag sett. Har även en C acanthops som också hållit sig i skinnet under 1,5 år, har bara sett den nån enstaka gång noppat lite men aldrig nån korallmassaker. Håll dem mätta på annat :)

Det låter mycket bra :) får försöka göra det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4681-14468935488742_thumb.jpg

Vad för vita "tentakler" sticker ut ur montiporan? (mitten av bilden)

Har sett dessa förut, men kan inte minnas var, rimligtvis någonstans på nätet... Sökt lite, men har inte hittat något jag tycker stämmer överens med mina. Flyttar sig mellan de två "ljusare" punkterna på den enskilda grenen. Parasit, rimligen, men vad? :smiley24:

Montiporan visar annars god PE, och inga tecken på att den blir störd.

Dag 14 av 14 på uppstarten, dvs mer fisk (i långsamt tempo såklart) mer SPSer, mindre dosering :) Får se när man har möjlighet att ta sig till Triton för att införskaffa lite godbitar :)

Gröna trådalger på sanden, som eremiterna gärna rör i, men jag tror att de lär behöva förstärkning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en vermetid, de filtrerar och är harmlösa. Men de brukar resultera i att koraller växer fult och estetiskt ofördelaktiga. Jag brukar köra ner en nål i deras gångar och mosa runt eller bara klippa grenar med dem i.

Funderade på om det var en vermetid, tack :) Då får jag göra upp en plan över hur jag skall göra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var idag iväg och handlade lite:

Elacatinus Multifasciatus, pytteliten ca 9-11mm, men väldigt fin och aktivt framme redan :)

Seriatopora Hysterix, rosa

Acropora Millepora

Pocillopora Damicornis (tror jag)

Hysterix och Milleporan är limmade (samt min M.Digitata) men jag var ingen talang på att limma alltså haha

Använder FM's Ultra Coral Kit, men tyckte inte riktigt att det var så jättebra, får dock leva med det.

Pocilloporan är inte limmad än, men visar nästan bäst PE av alla koraller just nu :P De andra är lite tjuriga efter att varit uppe utanför vattnet (Millen slemmar lite, men visar polyper ändå, Hysterixen är välfärgad men visar inte mycket polyper, och Montin är väldigt tjurig efter byte av plats.)

Får se hur det blir, de har ju bara varit i i ca 1.5 timme :)

Bilder kommer när jag gjort rent rutorna och limmat Pocilloporan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite avvaktande här, doserar Zeostart, zeobak och spongepower enligt schema, skrapar rutorna lite då och då, och spenderar mycket tid med att bara kika på allt som sker :)

Skummaren lever ett eget liv, och jag har fått höja den ca 5cm för att den inte skall skumma över konstant, lite irriterande när sumpen är designad utefter den spec skummaren ville ha, men men :P

No3 verkar vara under 2 nu, trots att skummaren presterat konstigt de senaste 2 dagarna, tycker att det borde vara lite mer skit i vattnet då. Vill helst undvika att nolla nitraten.

Alla 4 SPSer visar just nu sämre PE än tidigare, och vattnet är väldigt ganska "grumligt" jämfört med tidigare. (kan kanske bero på att allt skummaren separerat bara släppts ut i sumpen igen?)

Hoppas att det skall vända inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att jag ökade dosen av Zeostart enligt rekommendation från "gurun" på Zeovit.com, det var 5 dagar sedan, dvs 2 dagar innan vattnet började bli mjölkigt... Tror alltså att det är någon bakterieutblomning som sker, vilket inte borde vara någon fara. Men jag har ställt den frågan till honom också :)

3/4 koraller visar nu lite mer PE än igår, men montiporan är jättetjurig och visar i stort sett inga alls...

Något skumt är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kallas biologi och ekosystem ;) även om man har koll på allt kan man inte följa boken och få exakt samma resultat varje gång. Varje ekosystem är unikt.

Jag tror du kommer få det asbra tillslut.

Jo haha så är det ju absolut, det gäller att tänka före och tänka efter ;)

Vi får hoppas på det! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har minskat dosen med Zeostart, från 0.15ml till 0.1ml, 2x om dagen då. Vattnet har redan börjat klarna lite, men är långt ifrån klart, fortfarande mjölkigt.

Bättre PE, dock inte på Montiporan som verkar ha stora problem, inte bara med avsaknaden av PE, utan den blir även trakasserad av eremiterna som tydligen gillar att klättra upp på den.

Lustigt när den är placerad på nästan exakt samma ställe som tidigare (när den visade jättebra PE), fast nu nästan horisontellt. Vi får se om

De andra korallerna visar tecken på förbättring, men tror att det kommer dröja tills vattnet klarnat lite innan den riktiga PE'n kommer. Lite stressade är de nog.

Alla parametrar jag kan testa för, (Ca, Mg, KH, pH, PO4, NO3, temp) är inom rätt ramar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...