Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En del eremiter bor i stenkoraller. De bara är sådana. Jag kommer kasta ut mina för jag gillar inte att de klänger där och tycker inte de gör ingen speciell nytta ändå.

Kanske så, jag måste hitta ett bra alternativ till dem i så fall, de rensar sanden rätt bra nu, men om de stör korallerna (som de tydligen gör) så kommer de att åka ned i sumpen/ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina eremiter klättrar alltid på mina koraller, oftast är PE tillbaka 15minuter efter den vandrat vidare dock.

Problemet för mig är att de inte riktigt ger upp, och det ser nästan ut som att det blir märken på korallerna... (vilket självklart kan vara inbillning, alternativt att märkena varit där innan, bara att PE dolt dem...)

Petar ned dem, inom 10 min är de tillbaka och jäklas.

Vore inte ett problem med större kolonier, men med små fraggar känns det som att det blir stressande. (kanske mer för mig än för korallen haha)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet är nu mycket klarare, kul överraskning när man kommer hem efter en lång dag! :) Även mycket bättre PE idag!

En inte lika kul överraskning är att montiporan, som trots allt ser lite piggare ut, ser ut att ha vävnadsdöd i "basen" kan bero på att den delen är nästan helt täckt av av FM coral kit (korallim) och dessutom i skugga. Har läst att montipora kan vara lite kinkig och få lätt TN om man limmar upp över en bit av polyperna. Så får "hoppas" att det är det, och inte STN... Får iaktta den noga över de närmaste dagarna och se om det blir värre/bättre, och hantera det på bästa sätt.

Håller på att testa alla parametrar, för att se om något står fel till, återkommer med det ASAP.

Allt annat ser bra ut.

Hittat några miniatyrglasrosor, så det får bli en L.Wurdemanni då dessa sitter lite krångligt till för att behandla för hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sg: 1.026

PO4: 0 (Oavläsbart)

NO3: 0 (Oavläsbart)

pH: 8.3

Ca: 430

Mg: 1320-1350

KH: 9.6

Nitrat måste upp lite, får helt enkelt mata mer än vad jag gör nu, kan ju eventuellt vara det som montin inte gillar... Annars är ju KH lite högt också (för Zeovit)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En eremit har ömsat, och dessutom bytt skal till ett av alla de jag lade i som "döda inte mina snäckor" motivering ;)

Sitter och funderar på om man skall aktivt försöka sänka KH, eller om jag bara skall "vänta ut det" med Zeo vill man ju gärna hålla KH värdet strax under 8, mitt är alltså ca 2 för högt... Förmodligen bäst att vänta ut det, men alltid lika irriterande när man vet att något kan ställa till det, och inte kan göra något åt det :P

Montiporan visar inga ytterligare tecken på vävnadsdöd, eller den verkar inte försämras i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina fisken! Pistolräka med, det är inte fel. Men din sand kommer nog byta plats ofta :-) Är det en liten art eller är det något större som en bellulus?

Jag tycker att det ser ut som en Bellulus, men den är ganska liten nu, ca 18mm skulle jag gissa på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra :) har sin räka hittat fisken eller är räkan i en håla?

De är tillsammans nu, tog en natt :) De har gjort en håla under högra stenen, och har väl en 2/3 ingångar :)

Försökte fota med systemkameran, men då var räkan kameraskygg, så fick bara lite mobilbilder på dem.

65bc4c26f24dd4f00158badb29fe9492.jpg

11e3871a884e114455c4bda8b98482ee.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...