Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Lite bilder, svårt att få bra bilder, eller bilder alls, när man är en oslipad fotograf hehe

post-4681-14468935743939_thumb.jpg

Acropora, medföljde en liten symbioskrabba (tetralia nigrolineata) också men han flyttade till en annan acropora så fort han kom ned i karet.

post-4681-14468935744151_thumb.jpg

Montipora

post-4681-1446893574441_thumb.jpg

Montipora

post-4681-14468935744623_thumb.jpg

Acropora

post-4681-14468935744852_thumb.jpg

A. Percula x2

post-4681-14468935745049_thumb.jpg

Koumansetta Hectori

Uppskattar alla tips av artnamn på korallerna, sitter och försöker identifiera dem själv utifrån bilder och reeflex, men det går sisådär :P

Blev även 2 st Bangaiier, en ny watchman goby, tidigare inhandlades också ytterligare en E. multifasciatus, men den är spårlöst försvunnen sedan dag 3.

Även gjort en ram för nätet över karet, nu endast ett lager nät, så går säkert att komma ur om man vill, så kommer förmodligen att lägga på ett till. Blev lite trött i ryggen av allt böjande när jag skulle limma fast det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag har förmiddagen spenderats med generellt underhåll, vattenbyte på ca 8L, lite tester, osv.

Har även kapat av lite fraggpluggar, och skall limma dessa så fort jag kan, tycker dock att limmet jag har är värdelöst, så får se om jag lyckas med det eller om jag måste vänta och köpa annat lim.

Akvariet ser bra ut, bra PE på alla koraller (ja, inte nu efter allt stök, men annars :) )

Fortfarande lite vävnadsdöd på A. Tumida (tror jag) men som är antingen extremt långsam, eller stillastående. Skall omplacera den så den får bättre ljus där TN är, och då bör det även bli bättre cirkulation kring basen. Får hoppas det hjälper :)

Tester:

Sg: 1.026

KH: 9.0 (Går åt fel håll när jag byter vatten :/)

Ca: 435

Mg: 1350

pH: 8.1

N03: 2.5

P04: 0.0

Temp: 26.6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten update, allting rullar på :)

Var och hämtade lite koraller hos ormet (tack) de två acropora mår pga omständigheterna inte så jättebra, (döende) men får se om de återhämtar sig :) Fick även med mig en Acan som mår betydligt bättre och är ett trevligt tillskott som första LPS i mitt kar :)

I övrigt mår allting bra, dock har jag ett underligt problem... Alla mindre gobies (dvs i mitt fall alla utom YWG) försvinner, spårlöst... De hoppar inte ur, det vet jag, de är inte i overflowboxen, de försvinner bara... Visst, smått som dör blir ju konsumerat inom någon natt, men vad som förbryllar mig i så fall är vad som tar död på dem? Gobies i allmänhet är ju inte särskilt "ömtåliga". Båda de som försvunnit spårlöst sågs äta dagen innan de försvann, så knappast svält.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite inköp idag, två små gobies och en Acropora.

Tittade nära på en av de "döende" (den ena mår jättebra, andra not so much) acropororna. Den har en stor del av skelettet täckt av gröna alger, trots detta visar den en del PE (Där vävnaden är "frisk") Såg däremot att en plattmask satt på den avbrutna basen, och tänkte då "Fan, inte AEFW nu". Så vad tror ni? Masken går BARA där vävnaden är död, (hittills i alla fall) och inte på frisk vävnad. Den ser inte ut som de AEFW jag sett tidigare, men man blir lite orolig när man ser den och ett antal små på Acropora.

post-4681-14468935934228_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad det är, men det är inte AEFW.
+1 på ormets kommentar

Skönt :)

Ser ut som den sitter på en Stylophora? Jag har bara sett AEFW på acroporor. Så det är troligen något annat.

Det är faktiskt en Acropora, som tyvärr mår väldigt dåligt (Hämtade den hos Ormet för ett tag sedan, med endast en liten andel levande vävnad kvar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Länge sen en post här! :)

Karet puttrar på, jag experimenterar lite med Zeo för att nå lite roligare resultat. Just nu ser det lite "trist" ut färgmässigt.

Var idag på Triton och 2 fraggar + en R.Florida fick följa med hem. Tyvärr verkar deepwater acro fraggen ha AEFW, (bitmärken och vad jag tycker ser ut som ett solklart fall av AEFW) Monti Cap fraggen hade inget på sig vare sig innan eller efter dopp (doppar allt innan det går i karet) så den fick åka ned. Acron ligger nu i dopp nr 2 (dubbel dos), men är tveksam om det ens är värt att försöka med tanke på vilket skit det är om de överlever...

Synd att man inte har QT så man kunde försöka åtminstone :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med aefw :( Jag skulle absolut inte chansa stoppa ner den i akvariet. Bestämmer du dig ändå att göra det så knipsa av stenen/pluggen så du inte får med nå äggkluster och "blås" av acron ordentligt med någon form av turkey baster. Kan du ta macrobild på det du menar är bitmärken?

Kul att få en update ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med aefw :( Jag skulle absolut inte chansa stoppa ner den i akvariet. Bestämmer du dig ändå att göra det så knipsa av stenen/pluggen så du inte får med nå äggkluster och "blås" av acron ordentligt med någon form av turkey baster. Kan du ta macrobild på det du menar är bitmärken?

Kul att få en update ändå :)

Den åkte ut i naturen. Vågade inte chansa. Det jag kallar bitmärken såg ut att vara identiskt med detta

post-4681-14468936038361_thumb.jpg

På ett fåtal ställen, men fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser lite mysko ut. Men dumt att chansa. Så jävla tungt med aefw. Har inte vågat köpa en korall på ett år nu.

Iom att jag såg dessa och att plattmaskar (3st) föll av när jag doppade första gången, så håller jag med, dumt att chansa :) Ingen speciellt dyr korall heller så det hade bara varit korkat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite "panik/uppgivenhet" atm... Alla Acropora förutom Millepora + Humilis (plus de "nya" som varit i karet i snart en vecka, men det kommer väl :( ) visar tecken på antingen blekning underifrån eller vävnadsdöd...

Har kollat "alla" värden, och de ser toppen ut, vilket inte direkt lugnar mig.

Ljus är tillräckligt, och korallerna växer, men dör nedifrån (även belysta partier)

Icke Acropora SPS mår bra, Hystrix växer så det knakar, stylophora växer, montipora växer osv (en montipora ser lite tråkig ut, men växer)

Värden som nedan:

Temp: 27-28 under dagen. (igår 28.5 som högst, men det försöker jag undvika med isflaskor i sumpen)

Sg: 1.026

Ca: 440

Mg: 1320

KH: 7

pH: 8.3

NO3: 3 (precis över 2.5)

PO4: 0

K+: 380-400

Aktivt kol är i, och skakas/kramas dagligen.

Zeovit doseras endast enligt "Basdosering", dvs inget annat än zeobak, spongepower och zeostart. Har dock nästan allt möjligt hemma.

Frustrerande, vad tar jag mig till?

:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt läge :(

Acropora är ju inte den lättaste korallen och svårt gissa sig till då du verkar ha koll på läget. Testat provdoppa för aefw?

Nope, inte annat än när jag koppar in dem, allt misstänkt har kollats med lupp.

Har även kollat dag och nattetid för att se om det finns någon korallätande organism. Inte sett någonting. Dock har massor med olika saker "besökt" dött skelett och död vävnad. Det har dock varit typ snäckor och liknande, dvs algätare. Inget kryper på vävnad.

Att Acropora inte är den lättaste är ju givet, men man tycker ju att det bör finnas någon anledning!

Som sagt, frustrerande :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...