Gå till innehåll

Knappar giftiga?


Guest

Rekommenderade inlägg

Jag har med den tanken behandlar alla koraller som giftiga oavsett om dem är det eller ej for oss. Man skadar mindre när man plockar med handskar:)

Ang knapparna jag postade. Så anledningen till det är att en polare tjatar om att få köpa dem av mig till sitt kar.

Han har ett öppet kar och en grabb på 2 år som pillar på allt.

Han påstår att inte kan knapparna vara så farliga.

Jag vidhåller att jag ger dem ej till han så länge hans grabb kan pilla i karet om olyckan är framme. Ska jag då stå där va va det jag sa kan vara för sent jue?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppet kar och en 2 åring är ingen bra kombo..Det finns drunkningsrisk..Har du öppna sår så stick inte ner handen i baljan,har du allergi så var försiktig. Var alltid försiktig med fiskar o stenar,koraller..Så ska det nog gå bra och är du osäker så anv,nå´n typ av handske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polaren har nu backat och tjatar inte. :)

Tack till alla. Även gamla hundar gick att få och sitta.

Jag har funderat länge på om man skulle ta med sig an knapp av varje jag har till LIU Linköpings universitet där har dem bra lab. Bara för att se hur giftiga dem är. Man vill ju inte klämma sönder en bara för att se oj då nu händer något. Eller denna gick ju bra vi testar nästa :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack till alla. Även gamla hundar gick att få och sitta.

På tal om hundar. Jag läste en artikel om en kille vars hund blev dålig efter han hade varit och pillat i akvariet. Först kopplade de inte ihop det men hos veterinären kom de fram till att hunden fått i sig en knapp. Hunden överlevde inte natten.

Jag kommer undvika giftigare koraller när jag startar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag harn två knytnävsstora stenar med den sorten du visar kiwi. Har haft dom ca ett år. I början innan jag hade klart för mig hur giftiga dom va så kom jag åt dom när jag va i karet och roddade. Hade nåt småsår på handen. senare på kvällen och natten fick jag symtom som kan liknas vid en rejäl bakfylla. Huvudvärk svettningar och illamående. Satt i till dagen efter. Numer använder jag alltid kirurghandskar när jag är och pillar i karet. Dom är ju jäkligt snygga så har man en sten stående i sanden så dom inte sprider sig och låter dom va i fred och tänker på vad man gör så är det väl ingen större fara. Handskar på och stenen under vatten, inte ta ur den och fragga och pilla.post-6211-14468927327882_thumb.jpg Så här ser min ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha klarat mig ifrån att bli "förgiftad" :)

Tvättad mig med tvål o sen handsprit. Ska slänga in handukarna i tvätten på 70°

Har för mig att jag har läst att om dom släpper sitt gift så dör dom andra korallerna?

Hjälper värkligen handskar om jag har sår på armarna? :)

Hur tåliga är knappar?

Mitt kar med denna stenen är precis uppstartat. Fick med korallerna när jag hämtade stenen. Har inte riktigt ljus än heller. Hämtar det imorgon eller på torsdag.

Någon påstog att det är koloniannemoner, men de är de väl ändå inte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon påstog att det är koloniannemoner, men de är de väl ändå inte??

Knappar t.ex Zoanthus, Protopalythoa och Parazoanthus räknas in i gruppen kolonianemoner. Just de du har på bilden tycker jag ser ut som Palythoa på sättet de växer, men lite svårt att se. Kan vara Protopalythoa kanske. Men kolla länkarna till Reeflex jag skickade med i detta inlägg så hittar du säkert de som liknar dina knappar/kolonianemoner mest. :)

/Madde

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha klarat mig ifrån att bli "förgiftad" :)

Tvättad mig med tvål o sen handsprit. Ska slänga in handukarna i tvätten på 70°

Har för mig att jag har läst att om dom släpper sitt gift så dör dom andra korallerna?

Hjälper värkligen handskar om jag har sår på armarna? :)

Hur tåliga är knappar?

Mitt kar med denna stenen är precis uppstartat. Fick med korallerna när jag hämtade stenen. Har inte riktigt ljus än heller. Hämtar det imorgon eller på torsdag.

Någon påstog att det är koloniannemoner, men de är de väl ändå inte??

Man ska alltid tvätta händerna ordentligt när man rotat i karet.

Andra koraller påverkas sällan.

Knapparna släpper inte heller gifter som dom behagar, om man klämmer och trycker på dom så saften kläms ut så är det en annan femma.

Mycket tåliga.

Ja, det är kollonianemoner.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvättar alltid efteråt. Men igår tvättade jag flera gånger i paniken. Även med handsprit. I panikens heta hällde jag sprit på snorren också för jag kom på att jag kliade på han. Gissa om det sved!? :smiley24:

Hahahaha, dagens garv. Det tackat vi för.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvättar alltid efteråt. Men igår tvättade jag flera gånger i paniken. Även med handsprit. I panikens heta hällde jag sprit på snorren också för jag kom på att jag kliade på han. Gissa om det sved!? :smiley24:

Tametusan ett av det roligaste ja har läst här på Guiden.

Tack kiwi11

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag missat detta forum skäms jag för med tanke på cavemantråden o dyl...knappar måste vara ursvårt att bedömma art på bild..den jag visade är inte den samma i färg i verkligheten..Att dom är giftiga finner jag ingen anledning i att misstro..vissa är så giftiga att inte ens den giftigaste orm kommer i närheten av toxicitet..huga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hehe oj du fick jag svar på varför jag mår lite små skumt ibland :) har självsprickar på händerna o har inte tänkt nått närmre på att det kan vara farligt o rota i karet har däremot mått jävligt konstigt nåra gånger efter jag var i karet med labbarna! Senast igår kväll faktiskt, frugan fråga om jag var gravid :) jag blev illamående,fick huvudverk o kallsvettades! Jag trodde jag blivit överkänslig mot öl, blev riktigt nervös , ja menar ett liv utan öl, Hur skulle det se ut ! ;) Det blir nog handskar i fortsättningen! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

metallsmak i munnen är något karaktäriskt. Jag har ju fortfarande lite dommningar efter borren som jg stack mig på och efter detta stick har jag blivit överkänslig mot nästan allt i karet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...