Gå till innehåll

Superlim giftigt ?


Oliver

Rekommenderade inlägg

När det härdat är det inert (använd Google :)) men innan är det ett av de mer giftiga sakerna som finns - droppa inte ner i akvariet. Vid limning av fragar är det bra att tänka på att det utvecklas mycket värme när det härdar, doppa ner i saltvatten så fort det fäst för att kyla av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
När det härdat är det inert (använd Google :)) men innan är det ett av de mer giftiga sakerna som finns - droppa inte ner i akvariet. Vid limning av fragar är det bra att tänka på att det utvecklas mycket värme när det härdar, doppa ner i saltvatten så fort det fäst för att kyla av.

MVH Lasse

Så man kan inte använda superlim (biltemas tex) trycka på en klick på en fraggsten och sen fästa fraggstenen i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - du måste låt själva fästandet ske i luft så det får härda inna du stoppar ner det. det tar ngr minuter.

MVH Lasse

Stämmer verkligen det?

Jag har limmat med massor under vattnet och aldrig låtit det stelna. Senaste jättetuben på 365ml limmade jag bara fast koraller under vattnet med. Dt blir en liten hinna på limklumpen men bökar man runt lite så kan man fästa riktigt stora koraller snabbt med det.

Har också tryckt ut en klick på sår jag haft på fingrarna innan jag stoppat dem i akvariet.. kanske inte jättehälsosamt då? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det då en av de där sällsynta gångerna när jag har har fel eller har gammal information (eller offer för en myt) :). Det finns inga rapporter om att cyanoakrylat skulle vara giftig för vattenlevande organismer och allt jag nu läst tyder på att limmet härdar direkt vid kontakt med vatten (eller fukt) och därför inte löser sig i vatten. Det är iofs inga tester gjorda så 100 % säker kan man inte vara men det är där de flesta står. Däremot finns det rapporter om giftighet för människor, främst inandning men även kontaktvägen. Så limma sår skall du nog inte göra Ted

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det då en av de där sällsynta gångerna när jag har har fel eller har gammal information (eller offer för en myt) :). Det finns inga rapporter om att cyanoakrylat skulle vara giftig för vattenlevande organismer och allt jag nu läst tyder på att limmet härdar direkt vid kontakt med vatten (eller fukt) och därför inte löser sig i vatten. Det är iofs inga tester gjorda så 100 % säker kan man inte vara men det är där de flesta står. Däremot finns det rapporter om giftighet för människor, främst inandning men även kontaktvägen. Så limma sår skall du nog inte göra Ted

MVH Lasse

Va fint. Då möts vi halvägs. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...