Gå till innehåll

Rsm 250 Soon S-650


Daniell523

Rekommenderade inlägg

Hej

Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare!

Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar.

Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar.

TACK!!!

Dykarn

Laggeman

Nixon

Rueben

Manne

Genne

Edward

Stigigemla

LN21

Wiking

Och sist men inte minst Lasse...

Har säkert glömt många men Tack till er också

Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen.

Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större.

Började med saltvattens akvarium på restaurangen år 1995 med bl.a drakfiskar och muräner.

Brist på kunskap tillsätter man senare 2 clownfiskar och en stor Kejsare Imperator eller liknande namn som kostade då 3500kr.

Clownerna jagas av muränerna och den dyrare kejsaren klarade sig i 2 veckor och efter ett tag så tröttnade man och gick över till söt igen.

Hösten 2010 var suget stort så jag inhandlade Rsm 250 med enklaste plug & Play basic. Sedan var man fast...

Då efter ett tag började det hela med uppgradera skummare, tillsätta kylare, 2st vortech powerheads, slita av t5 rampen och ersätta den med led belysning med enorma färg möjligheter.

Under starten mätte jag Nitrate och phosphate 1 gång, och bytte 10% vatten varannan vecka.

Som krögare har man ibland mycket tid över och många gånger ingen tid alls.

Så plötsligt står man där. Under ett år tid struntade jag i att göra vatten byten och fram till förra veckan började jag för första gången göra mätningar. (Vet att det är fel men ska skärpa mig).

Kh 8,0

Magnesium högt

calcium högt

Phosphate 0,68

Har aldrig haft så färgstarka koraller som jag har idag. Och på kvällarna med blåa led belysningen gör det enormt svårt att slita sig därifrån.

Händer väldigt ofta att kl blir 3-4 på morgonen innan man inser att det är dags att gå lägga sig.

Byter nu vatten 10% varje söndag. Skall minska till varannan.

Tillsätter olika korallen zucht produkter,vissa varje dag andra 2 ggr veckan och några på söndagar.

Karet är Lps och Sps blandning som jag tycker fungerar kanon. Mycket färger.

Har nu beställt RSM-650 som jag väntar på med spänning.

Eftersom den inte har ledbelysning så skippade jag ljusrampen.

Bilder läggs upp senare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bilder idag vintern 2012

[ATTACH=CONFIG]86416[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86417[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86418[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86419[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86420[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86421[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86423[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86428[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86431[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86432[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86434[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86435[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86437[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86438[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86439[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86440[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86441[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86442[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86443[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86444[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86445[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86446[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86447[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...