Gå till innehåll

Info om våra farliga djur.


nike83

Rekommenderade inlägg

2012-11-06 Vart jag stucken av en Toxopneustes pileolus. Idag fick jag gå till läkaren pga ont i fingerleden. Efter rönken så hittade dom en lite bit av taggen kvar som i sin tur orsakat en infektion i leden. Fick lite medicin för detta. Och ska dit om en vecka igen så skall dom kika eventuellt åker jag på att operera ut den lilla biten. Tråden finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50902-J%E4tteont-och-vill-skriva-av-mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kastade väl inte polypen i sopen eller toan va? Den lilla stackaren skall lämnas in som farligt avfall??

Jag kanske är löjlig nu. Men man vet aldrig vad som kan hända.

Mycket intressant ämne. När man snurrar runt på nätet så förefaller det vara så att de flesta menar att Zoanthus är mindre giftig än Palythoa och Protopalythoa. De flesta fall som berättar om hemska upplevelser som tx Stigs fall, eller hundar som avlidit (där vissa menar att sanslösa 60 000 000-dels gram räcker för att döda en liten hund) - i nästan alla dessa ex så handlar det om Palythoa och/eller Protopalythoa. När det gäller Zoanthus verkar folk mest ta upp klåda, hudirritationer, sveda... som allergisymptom nästan. Vad jag menar med "få" är att det ändå lär vara några hundra tusen saltkar i världen och man hör bara talas om ett fåtal incidenter. Även när det gäller giftig fisk osv... Men det kanske ligger ngt i Stigs teori.

Ikväll lyckades jag med stor nervositet avlägsna en ensam Proto-polyp iaf, utan några symptom (än). Tog ur stenen försiktigt medan polypen drog ihop sig, satte plastpåsar på händerna, tog ett rakblad och skar försiktig av polypens rot. Kastade den sedan inlindad i toapapper. Tvättade händerna, rakbladet och tvättstället noga. hea denna procedur kändes dock fånig, med tanke på att det var en ensam polyp medan jag sett andra ha 40-50 st eller mer i sina kar som de rumsterar omkring i... =/

Jag vill inte ha "thoa" sorterna. I synnerhet eftersom jag har en hund hemma. Tycker de är ganska fula också. Men vill hemskt gärna ha en del Zoanthus dock... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2012-11-06 Vart jag stucken av en Toxopneustes pileolus. Idag fick jag gå till läkaren pga ont i fingerleden. Efter rönken så hittade dom en lite bit av taggen kvar som i sin tur orsakat en infektion i leden. Fick lite medicin för detta. Och ska dit om en vecka igen så skall dom kika eventuellt åker jag på att operera ut den lilla biten. Tråden finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50902-J%E4tteont-och-vill-skriva-av-mig

Med tanke på vad man hittar i litteraturen om "din" borre, så hade du ändå tur - det finns många exempel på folk som råkat riktigt illa ut - och icke dokumenterade historier om folk som kapat armar eller ben för att bli av med smärtan....;)

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag va ganska nära döden i det fallet iaf kändes det som så. Det va det värsta jag varit med om tror nog näst intill jag hellre skulle koka soppa på knappar en att känna av smärtan igen. Ju så här långt efter har jag smärta 6/10 vid beröring 7/10 + att jag har domningar ibland om det beror på borren eller ej vet jag ej. En så länge har antibiotikan gjort 0 av 100 inverkan dvs tror ej det kommer göra någon skillnad. Jag räknar med operation. Så jag va hos läkaren idag igen och diskuterade om jag skulle fortsätta ta den. Det skulle jag. Och denna läkaren en annan mot den jag hade innan. Vet ej om han skojade eller ej man ha sa till mig att i hans hemland så brukar dom kapa av fingret när man blir stucken av liknande ting då det ofta inte blir bra pga vävnads död mm. Fick en klump i magen. och funderat ett tag på detta. Men det märks nästa vecka då skall jag till min ordinarie läkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du köpte denna borre fick du någon info då?jag tycker det är bra om handlarna lämnar info skötsel av djuret..men det vore ju på sin plats att man vart informerad att man kan råka riktigt illa ut också...typ skillnad på boa och kobra fast de bägge är ormar för den ovetande...ärligt talat för framtida fortsatt hobby så måste grossister o handlare läsa på mer vad det verkar o inte stjälpa över ansvaret på akvaristen nån rim o reson måste det vara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, jag tror inte du är hypokondriker, symptomen i lindrigare skede påminner om cyanoreaktion - förövrigt delvis samma "triggers"

Men du vet ju inte hur den handlaren var innan han började rota med Palythoer ;)

Har ett gäng gröna "thoas" själv, pillar så lite som möjligt med dom, en gång när jag flyttade dom mellan två akvarier, härjade ganska mycket, fick jag kallsvettningar och illamående kvällen och nattet efteråt. Handlaren som jag köpt dom av rotar runt med bara händerna och fraggar utan att ha dom i vatten, han känner inget. Jag som är hypokondriker kanske. Funderar på att lämna tillbaka dom.

Har haft liknande symtom när man för länge sen stått med huvudet i ett sötvattensakvarium fullt med cyano hela dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang den borre jag fick så va det handlaren som skickade fel till mig slarv. Vilket inte är ok.

Hypokondriker eller ej känner du av obehag tror jag ej det är inbillning. Metallsmak i munnen och täta toabesök svettningar är ett onda omen. Den handlaren kommer nog åka på en nöt av polyperna förr eller senare om han ej behandlar dom med respekt. Om du skall lämna igen dom eller ej kan du bara svara på själv. Dom kommer inte göra dig något om du ej gör dom något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är så sant då kan dom bli sura antar jag. ej märkt av det. Min blåsfisk käkade upp ca 100 polyper under 2 dagar. jag märkte inget. men har man otur borde det kunna gå åt skogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...