Gå till innehåll

Info om våra farliga djur.


nike83

Rekommenderade inlägg

Efter att läst ett antal trådar här på Guiden och ett nummer av Coral - Magazine känner jag mig lite orolig för vad som skulle hända om jag skulle bli förgiftad, av t.ex mina knappar (Zoanthids).

Vad händer om jag börjar må jättedåligt och inte kan förklara vad som har hänt för läkarna på akuten? Hur kan jag förklara vad knappar är, och vad de har för gift? Hur ska de veta att jag har ett akvarium med giftiga kollonianemoner, eller en giftig drakfisk?

Jag skulle känna mig mycket tryggare att åka in till akuten, om de fick vägledning på vad som har hänt med mig!

Kan inte ni som är duktiga och har erfarenhet (Lasse med flera) göra en liten "informationssida" om vad vi har för gift i djuren, vad det ger för symptom och hur det behandlas. Denna sida skulle man ha nära till hands och ta med till akuten.

Jag tror detta skulle hjälpa mig som akvarist om olyckan skulle vara framme.

Det finns ju fler djur än knappar som är giftiga. Drakfiskar, sjöborrar, sniglar etc etc...

Ordet är fritt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev stucken av min dvärgdrake igårkväll. Matade koraller och hade ett öga på draken, men vipps så var han under handen och stack till. Gjorde ont, men det var bara början. Smärtan stegrade tills jag ringde giftcentralen. Jag var tydligen allt ifrån känslig då toxinet endast skapade smärta och dommning i underarm.

Känner inget idag men vill absolut inte göra om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är giftinformationcentralen som bör sammordna sådant här. Jag tror de redan känner till SG. Nu har ju också alla trådar om giftigheter en egen avdelning så det är lätt att hitta dit - Övrigt - Faror med saltvattensakvarium.

ett generellt råd till de som stuckit sig. Så snabbt som möjligt in med det stuckna stället i varmt vatten. Vattnet skall vara så varmt att man nästan inte klarar det. Tid 20 minuter. Gäller inte korallförgiftning bara när man stuckit sig. Gifterna är oftadt proteingifter och denatureras av värmen. Jag vet av egen erfarenhet att detta är effekltivt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan säga till din läkare att du har ett saltvattensakvarium med koraller och om de inte vet själva (erfarna läkare på akuten har stött på mer än en konstig krej under sina år) ringer de giftinformationscentralen. Sjukvården har egna direktnummer dit och de är bemannade 24/7 med ett register över gifter/symptom/behandling som sträcker sig bak till 1960.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är giftinformationcentralen som bör sammordna sådant här. Jag tror de redan känner till SG. Nu har ju också alla trådar om giftigheter en egen avdelning så det är lätt att hitta dit - Övrigt - Faror med saltvattensakvarium.

ett generellt råd till de som stuckit sig. Så snabbt som möjligt in med det stuckna stället i varmt vatten. Vattnet skall vara så varmt att man nästan inte klarar det. Tid 20 minuter. Gäller inte korallförgiftning bara när man stuckit sig. Gifterna är oftadt proteingifter och denatureras av värmen. Jag vet av egen erfarenhet att detta är effekltivt.

MVH Lasse

Du kan säga till din läkare att du har ett saltvattensakvarium med koraller och om de inte vet själva (erfarna läkare på akuten har stött på mer än en konstig krej under sina år) ringer de giftinformationscentralen. Sjukvården har egna direktnummer dit och de är bemannade 24/7 med ett register över gifter/symptom/behandling som sträcker sig bak till 1960.

okey, då känns det genaste bättre när ni säger att allt finns redan hos dem. dock var min tanke att man skulle underlätta det hela med att man har en lista med sig på vad vi har för djur i karet och då kan det vara lättare att veta vad som har hänt. jag inbillar mig att det kan bli lägen där man inte kan berätta vad som har hänt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, då känns det genaste bättre när ni säger att allt finns redan hos dem. dock var min tanke att man skulle underlätta det hela med att man har en lista med sig på vad vi har för djur i karet och då kan det vara lättare att veta vad som har hänt. jag inbillar mig att det kan bli lägen där man inte kan berätta vad som har hänt!

Du har en stor poäng i detta!jag undrar nu hur går ev behandling till om man blivit utsatt för zoas?Om man blivit biten av en svart mamba kanske man kan få motgift om man har tur!jag tror det är kört!Fy tusan!Var god vänta i väntrummet!:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin är det väl som är giftigt. Sen finns ju Mycobacterium marinum eller vad det heter.

Annars så är väl resterande toxiska djur/koraller sådana som man med vetskap stoppat i burken? (drakfiskar, sjöborrar mm)

eller finns det andra farligheter som kan lifta med på levande sten utan man vet om det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dem senaste gångerna fått som små stickningar i armen när jag stoppat ner den för att rensa bort alger, cyano och diverse.

Jag har ju ett antal knappar av olika arter men har aldrig blivit mer än några små stickningar i armen.

Låter detta som det kan vara gift ifrån knapparna eller är det något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sticks lite i armarna när dom är i karet men slutar när du tar upp dom?

Då är det alla gånger krypströmmar.

Inte säkert att det försvinner med ny pump. Alla pumpar av typen vi har i Karen alstrar krypströmmar, mer eller mindre.

Prova dra ut allt elektriskt, plugga in dom en i taget och känn efter vilken som ger mest pirr.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, förlåt om jag varit otydlig! Det sticker mest i armen när jag tagit upp armen ur akvariumet. Då brukar jag gå och tvätta av den i ljummet vatten och då känns det lite grann och går över sen.

Trodde detta var ett symptom för zooanthus så tänkte dela med mig om det var fler som detta hänt för.

När jag har armen i akvariet tror jag inte de känns någonting alls faktiskt.

Det enda jag har i elektisk väg i akvariet är ju en pump. Brukar ju ha den avstäng när jag är i akvariet när man plockar bort cyano och sånt så inte allt blåser runt!

kanske att det är Glasrosorna som släpper ut något när man har försökt utrota dem(red sea medlet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Fortsätter på denna tråden då jag råkat ut för samma sak...

Jag är ny inom saltvatten och hade vid tillfället haft igång karet ca 3 veckor.

En sten med gröna knappar, ungefär stor som en knytnäve låg på botten.

Denna har jag flyttat runt ett antal gånger med händerna utan några problem. (ovetande om dess eventuella gift)

Jag hade den dagen köpt en sandvändande goby, det första denna gjorde vid inflyttningen var att begrava knapparna i sand.

Jag tog då stenen och skakade lite försiktigt. Då den mesta av sanden satt kvar höll jag den framför utblåset från pumpen och spolade bort resterande sand.

Knapparna blev rena och jag placerade dem uppe på en avsats på levande stenen istället.

Detta var ungefär sen eftermiddag/tidig kväll.

Senare på kvällen kände jag som små domningar i höger armen, men tänkte inget speciellt om orsaken mer än trötthet.

Efter läggdags blev detta värre. Inget extremt men så pass att jag inte kunde somna. Som värst kändes det ungefär som när en kroppsdel somnat och håller på att "vakna" igen.

Efter lite knappande på mobilen för att frambringa trötthet, givetvis på SG som jag gjort varje kväll den sista tiden, hittade jag en tråd som tog upp ämnet med giftiga knappar.

Jag blev då medveten om att de var giftiga och då satte hjärtklappningen igång :) blev ju livrädd. Sov inte en blund den natten. Var ju tvungen att känna efter fler symptom eller om det blev värre.

Hade inga sår på händerna eller armarna. Ev någon spricka på nagelbanden.

Jag stoppar aldrig ner mina händer där igen utan handskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Frågor på detta viktiga ämne...

1) Finns Palytoxin i samtliga Zoantids (knappar) el har de olika gifter?

2) Zoanthus, Palythoa & Protopalythoa - är de ung lika giftiga el är Z ganska harmlösa i jämförelse med "thoa" sorterna?

3) Utsöndras gifterna i vattnet kontinuerligt el endast vid beröring?

4) Är det inte lite konstigt att man inte hör talas om fler tillbud i denna hobby med tanke på hur många vi saltisar är över världen och hur vanliga knappar är..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 + 2. Det finns ingen undersökning på vilka knappar som är giftiga eller inte. Palythoa och Protopalythoa har det varit mest vetenskaplig diskussion och undersökningar av. Där räknar man samtliga arter som väldigt giftiga av giftet Palytoxin. Det finns flera närbesläktade kemiska föreningar som går under namnet. Det kan finnas i nakensnäckor och alger också. (Kommer jag ihåg rätt också i en friflytande cyanobakterie).

Det finns giftiga Zoanthus också men alla är inte giftiga. Eftersom artbestämningen ännu är osäker och giftigheten kan bero på annat som t.ex korallens föda eller symbiosalger ser vetenskapen det som en jätteuppgift att kartlägga detta då man ännu inte ens är överens om vilka som tillhör vilken art.

Det referensfall som min ögonläkare använde var en trefärgad Zoanthus. Ett problem förutom den rena giftverkan är att det som regel också kommer en bakterieinfektion.

3. Generellt sett räknar man med att korallgifter används som försvar. Det är alltså värdesaker för korallen som den bör behålla tills de verkligen behövs.

En del gifter är svåra att säga om de är mer till försvar eller angrepp. T.ex Sarcophyton (Knappast giftig för människa men kan störa andra koraller).

4. Jag tycker det är förvånande många som drabbats av förgiftningssymptom. Jag uppskattar att det är minst en tiondel av mina kunder.

De flesta vill inte skriva om det.

Andra har råkat värre ut.

Det är inte roligt att skriva om att man gjort en dumhet.

Det är inte intressant. Så många andra har skrivit om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en överväxt sten av misstänkta..det började med en sen tog det fart...jag sålde mitt förra kar men den stenen ville jag skulle gå till dano...alltså den fick gå till destruktion. efter vad det kunde vara av proffs bedömt..jag vill inte på något sätt ha knappar i mina kar ej heller vill jag inte skicka dom vidare till en nybörjare,..utan han/hon får köpa egna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant ämne. När man snurrar runt på nätet så förefaller det vara så att de flesta menar att Zoanthus är mindre giftig än Palythoa och Protopalythoa. De flesta fall som berättar om hemska upplevelser som tx Stigs fall, eller hundar som avlidit (där vissa menar att sanslösa 60 000 000-dels gram räcker för att döda en liten hund) - i nästan alla dessa ex så handlar det om Palythoa och/eller Protopalythoa. När det gäller Zoanthus verkar folk mest ta upp klåda, hudirritationer, sveda... som allergisymptom nästan. Vad jag menar med "få" är att det ändå lär vara några hundra tusen saltkar i världen och man hör bara talas om ett fåtal incidenter. Även när det gäller giftig fisk osv... Men det kanske ligger ngt i Stigs teori.

Ikväll lyckades jag med stor nervositet avlägsna en ensam Proto-polyp iaf, utan några symptom (än). Tog ur stenen försiktigt medan polypen drog ihop sig, satte plastpåsar på händerna, tog ett rakblad och skar försiktig av polypens rot. Kastade den sedan inlindad i toapapper. Tvättade händerna, rakbladet och tvättstället noga. hea denna procedur kändes dock fånig, med tanke på att det var en ensam polyp medan jag sett andra ha 40-50 st eller mer i sina kar som de rumsterar omkring i... =/

Jag vill inte ha "thoa" sorterna. I synnerhet eftersom jag har en hund hemma. Tycker de är ganska fula också. Men vill hemskt gärna ha en del Zoanthus dock... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant ämne. När man snurrar runt på nätet så förefaller det vara så att de flesta menar att Zoanthus är mindre giftig än Palythoa och Protopalythoa. De flesta fall som berättar om hemska upplevelser som tx Stigs fall, eller hundar som avlidit (där vissa menar att sanslösa 60 000 000-dels gram räcker för att döda en liten hund) - i nästan alla dessa ex så handlar det om Palythoa och/eller Protopalythoa. När det gäller Zoanthus verkar folk mest ta upp klåda, hudirritationer, sveda... som allergisymptom nästan. Vad jag menar med "få" är att det ändå lär vara några hundra tusen saltkar i världen och man hör bara talas om ett fåtal incidenter. Även när det gäller giftig fisk osv... Men det kanske ligger ngt i Stigs teori.

Ikväll lyckades jag med stor nervositet avlägsna en ensam Proto-polyp iaf, utan några symptom (än). Tog ur stenen försiktigt medan polypen drog ihop sig, satte plastpåsar på händerna, tog ett rakblad och skar försiktig av polypens rot. Kastade den sedan inlindad i toapapper. Tvättade händerna, rakbladet och tvättstället noga. hea denna procedur kändes dock fånig, med tanke på att det var en ensam polyp medan jag sett andra ha 40-50 st eller mer i sina kar som de rumsterar omkring i... =/

Jag vill inte ha "thoa" sorterna. I synnerhet eftersom jag har en hund hemma. Tycker de är ganska fula också. Men vill hemskt gärna ha en del Zoanthus dock... :smiley24:

det hade jag aldrig vågat..faran ligger i luften..det är ju det som gör dom så vidriga,svårt att skydda sig när de är överalt typ..om de vill

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett gäng gröna "thoas" själv, pillar så lite som möjligt med dom, en gång när jag flyttade dom mellan två akvarier, härjade ganska mycket, fick jag kallsvettningar och illamående kvällen och nattet efteråt. Handlaren som jag köpt dom av rotar runt med bara händerna och fraggar utan att ha dom i vatten, han känner inget. Jag som är hypokondriker kanske. Funderar på att lämna tillbaka dom.

Har haft liknande symtom när man för länge sen stått med huvudet i ett sötvattensakvarium fullt med cyano hela dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...