Gå till innehåll

Min nya burk...210x80x60cm


SaltDummie

Rekommenderade inlägg

Tjenare alla.

Startar upp en tråd om mitt nya bygge.

Har hållt på nu i fem år med saltvatten, började med ett kar på 325l som jag köpte begagnat och insåg snabbt att detta var för litet så det blev ytterligare ett byte till ett kar på 575l som jag kört nu i 3år.

För ett par månader sen så började saker att hända, regeringen ville att vi skulle renovera vardagsrummet där även mitt saltkar står.. Vilken fördel det blev för mig :-)

Jag föreslog en ny placering av akvariet som frun tyckte var kanon. Men möbeln passade ju inte riktigt in i det nya konceptet, som enligt frun skulle vara vit!!

Fick då läge att släppa bomben, nämen lilla gumman jag kanske skulle ta och beställa ett nytt kar? Ja, gör du det bara möbeln blir vit!

Det tog inte många sekunder förrän jag mailat Benny på Majornas om pris på mitt drömkar! Och nu är det beställt!! Kommer i Januari :-)

Karet jag har beställt har måtten 210x80x60cm (LxBXH) samt en sump med måtten 130x50x40

Ställningen till detta svetsar en polare ihop till mig och lackerar den sedan i vit billack. Denna ska sedan min svärfar klä med skivor lackade i högglans vit.

Tog kontakt med Hans på Drakfisken och la order på en ATI 250I skummare samt Pvc-detaljer.

Vad jag ska ha för returpump har jag ännu inte bestämt mig för.

Fisk och LS kommer att flyttas över från mitt gamla kar så även mina fulpumpar som får hänga med tills börsen tillåter ett par finpumpar!

I sumpen kommer mitt FR509 fosfatfilter att stå samt ett biopelletsfilter som också ska beställas.

Belysningen får min Giesemann ramp med 2x250w MH 4x54w T5 stå för, fast det lockar kraftigt med LED!!

I korallväg har jag tänkt mig att köra ganska mycket LPS, en del mjukt och några enstaka SPS. Men kommer nog att ändras en 1700 gånger om jag känner mig själv rätt. Ska försöka få en så öppen "scape" som det bara går

Fiskbeståndet som det ser ut idag (med stavfel):

1 Hepatus

1 Gul Kirurg

1 Fox face

1 Naso literatus

1 Hökfisk

2 Banggai kardinaler

2 Clowner

1 Blå djävul (som ska få en enkel till reningsverket om ingen vill ha den)

1 C. Kleeinii (som gärna får göra blå djävulen sällskap)

1 Sixline

I korallväg har jag inte så mycket kvar då jag skänkt det mesta till en kompis som lovat ta hand om dem samt att skänka mig fraggar så fort det nya är klart.

Det som finns kvar är lite gorgonia samt nån mjukkorall skivor knappar osv.

Har även några ormsjöstjärnor samt sniglar och annat smått som får följa med till det nya. Några kg LS ska även inhandlas så fort det nya karet kommer då jag bara har cirka 80kg idag!

Det var en liten intro på mitt nya. Ska försöka att uppdatera tråden med bilder, funderingar och nyheter så ofta jag kan och har tid. Hoppas även få mycket tips och råd av er inbitna salträvar för att få ett så bra kar så möjligt!

Ha en go helg

MVH Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 861
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De två fiskarna du vill ha bort är de som jag tycker är roligast i din lista. Jag hade gärna tagit de om du inte bott en bedrövlig resa bort :-) Hur någon kan vilja en fjärilsfisk illa kan jag inte förstå alls. Ska bli kul att se hur ditt kar och din bänk ser ut. Jag pillar lite med ett kar som är lika stort bortsett från att det bara är hälften så långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två fiskarna du vill ha bort är de som jag tycker är roligast i din lista. Jag hade gärna tagit de om du inte bott en bedrövlig resa bort :-) Hur någon kan vilja en fjärilsfisk illa kan jag inte förstå alls. Ska bli kul att se hur ditt kar och din bänk ser ut. Jag pillar lite med ett kar som är lika stort bortsett från att det bara är hälften så långt.

Vill dem inget illa! Vill bara inte ha dem längre. De kommer komma in på annons vid ett senare tillfälle

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schyssta mått. Kommer bli kanon. Har du nån skiss på placeringen i rummet? Hur har du tänkt dej bänken? Skönt att ha frugans välsignelse till ett sådant projekt ; ) ..du har ett pm by the way /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar ballsam! Har tyvärr ingen skiss på rummet, men tanken är att få en liten myshörna framför karet! Bänken är i princip tänkt som en standard akvariebänk ser ut som ska kläs in. Välsignelse än sålänge, bannor när hon ser vad allt kostat... Men den smällen får man väl ta sen.... Finns ju ystad saltsjöbad som kan bli en bra återhämtning för henne :-)

Kollat inboxen Samuel, tack för infon!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnat dagen åt att leta bänkskiva på 2100x800mm inte helt lätt :-( Även sökt efter plexiglas att lägga i botten på karet. Biltema var billigast med det, så får bli en tur dit i mellandagarna. Överrinningskam ska även köpas. Så ska det hämtas balja till att förvara fisk och sten i! Jag valde helt rätt tid att klödda med karet :-) man har ju inte så mycket annat att göra nu i juletid :-)

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnat dagen åt att leta bänkskiva på 2100x800mm inte helt lätt :-( Även sökt efter plexiglas att lägga i botten på karet. Biltema var billigast med det, så får bli en tur dit i mellandagarna. Överrinningskam ska även köpas. Så ska det hämtas balja till att förvara fisk och sten i! Jag valde helt rätt tid att klödda med karet :-) man har ju inte så mycket annat att göra nu i juletid :-)

//Micke

Vilken tjocklek har du tänkt och ha till bänkskivan?

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...