Gå till innehåll

320 cm korallrev i källaren .


shreek

Rekommenderade inlägg

i denna tråden tänkte jag försöka skriva lite om mitt kommande bygge som planeras bli ett optiwhite akvarium med måtten L 320*B 80*H 60

alla tips och goda råd är välkomna.

Det som redan är bestämt är att karet kommer ha två boxar för överining borrade med 2* 50 mm genomföriningar i vardera box

och ställningen kommer bestå av ett begagnat pallställ.

bilder och mer info kommer under karets uppbyggnad .

Överrining.pdf

Akvarium.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

haha ja det skulle han nog .

Tekniken kommer till en början bestå av det jag redan har

skummare Bubble king 250 delux

cirkulation 2*6095 tunze och 2*6100 styrda av en multikontroller

retur pumpar blir två stycken laguna 9000

belysning 6*80w t5 och 2 *40w mh samt lite led för månljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt anton!

Men en reflektion jag fick av höjden på dina överrinningsboxar är att ag tror 550mm i höjd blir aningen för högt.

om tot höjd är 600 försvinner 12mm på botten 588mm kvar , sedan skall du la ha iaf 20mm kvar från vattennivå till ovankant akvarie? + att du ska få plats antar jag med en överrinningskam som bygger iaf 30mm vatten nivå , men med 9000 liter som skall passera kan vatten nivån stiga så mkt som 40mm med en kamm skulle jag tro.

Skall bli otroligt intressant att följa detta :-)

Men säg mig anton! Var har du köpt de uber grymma 40w mh någonstans? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt bygge -Tummen upp

Har haft ett 300*80*60 och jag måste tyvärr säga att jag aldrig fick känslan av maffigt kar .. Var tyvärr väldigt missnöjd just med höjden , har planer på ett större inom snar framtid och då är det ett måste med 70-75 höjd . Gör otroligt mycket på intrycket ! Sett kar med måtten 250*80*70 ger ett mycket häftigare intryck när man ser dom (om priset sticker iväg för mycket på 70 höjd med 3m )..

10 cm låter inte mycket ,men gör väldigt mycket när man står och tittar .

Är ju såklart en smaksak (men sett du kört 70 höjd ditt tidigare kar ) .

Kan ju vara en sak fundera på (är inte roligt lägga ut dom pengarna och stå o reta sig på det varje dag :)

Men grymt bygge !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glaset kommer vara 16 i botten och 12 runt om 2 -3 stag över .

ang höjden så är det vad plånboken tillåter samt att jag tyckte 70cm var jobbigt när det var dags för städning/moblering av karet .

Ang höjden på boxarna så tåls det att tänka på . men inget är bestämt ennu allt är i planerings stadiet ennu så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställningen är klassad för 2,4 ton så det borde vara lugnt men visst har tanken slagit mig .

Räkna ja rätt så får du i ca 1,5 kubik+ vad karet väger så är du nästan där o nosar på lite över 2 ton men det blir ju jämnt tryck på ställningen men har sett på sån ställning när man sätter en pall med ett ton så sviktar den, ha det i åtanke bara sö går det nog

Mvh

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt en besiktningsman för sånna ställningar ska den klara 2.4 men så har Sverige oxå en säkerhetsmarginal på 1,8 så den klarar lätt lite till . Balkarna är 60 * 130mm. . Men det är klart man kommer vara nervös :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge glasskivan i botten klarar av allt tryck som kommer att bli mot mitten av skivan så är det lugnt.

Hade det varit jag så hade jag satt 2 eller 3 mittbalkar av något slag och sen en 30mm formplyfa ovanpå det, sen hade jag kunnat sova gott. :)

Edit, nu när jag kollar måtten igen så ska det nog gå fint utan någon balk på 80cm djup, men jag hade nog ändå valt att lägga en formplyfa och sen frigolit på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...