Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Om inte 13 mm finns så är det väl bättre att gå upp en storlek än att gå ner en storlek?

Sen beror det ju på vilken säkerhetsfaktor du vill använda. Du skrev ju redan i första inlägget på sidan att du skulle använda 15 mm.

Ja, det var tänkt från början 15mm men många säger att man klara sig lätt med 12mm .

Men nu är bestämnd blir 15mm för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väntar på bänken jag fick höra idag att den är klart .

Har funderat lite grann vad det gäller beställning på min sump.Har hittat en från royal men höjden på den är bara 35cm (149x60x35cmH).

Vad skulle hända om returpumpen stannar (riskera bak sug) mina två eductor flow kommer ligga några cm under vatten yta.

Finns någon som har erfarenhet om 35cm höjd på sin sump ? Vatten nivå i sump kommer vara ca.24cm.

Har fått en siffra att ca.40 liter vatten bör nivå stiga 7cm i sump men är ingenting säkert innan man prova.

Jag vill ta så mycket information jag kan innan jag köper den.

http://royalexclusiv.net/Dreamboxen/Dreambox-Filteranlagen/Dreambox-Filteranlage-Gr-M-149x49x35cm::947.html

post-5479-14468928534407_thumb.jpg

post-5479-14468928534458_thumb.jpg

post-5479-14468928534498_thumb.jpg

pozå dreambox grafik 2.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen ingen som givit dig rådet att strunta i den döda stenen och istället köpa några lådor fin levande sten. Att börja med och laka ur den döda stenen och få den levande igen är ingen drömstart direkt, det kommer ta många månader. Varför krångla till det så?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer bli riktigt intressantatt följa detta projekt!

Jag personligen skulle gå ner till 65cm höjd för att underlätta arbete i karet. med detta skulle du lätt kunna köra på 12mm glas med.

Tack !

Jag ägde förra året en 150x65x65cm bänken var på 85cm.Nu vill prova 70cm (bänk 90cm).

Har köpt finna städskrapor från Kent Marin är inte orolig.Stenar, ja kommer bli svårt i början men man inte flyttar på dem varje dag.Det ända minus är att + 3mm kostar ca.7000 kr extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrade ett litet hål på mitt utlopp precis under vatten ytan, får baksug, så suger det bara till hålet.. sedan blir det ju bara luft... men det finns säkert andra smarta lösaningar

Ja ,det stämmer,måste hitta annan plats för att göra hål det hjälpte inte förra gånger.Det kom ganska mycket vatten på returet som hamnade i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen ingen som givit dig rådet att strunta i den döda stenen och istället köpa några lådor fin levande sten. Att börja med och laka ur den döda stenen och få den levande igen är ingen drömstart direkt, det kommer ta många månader. Varför krångla till det så?

/Janne

Nu är för sent allt är betald,kommer blanda med LS sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niki. Problemet med hålet som skickade tillbaka vatten från returen i avrinningen löste jag med att sätta en silikonslang över hållet inne i överrinningen och gjorde ett hål undertill i delen som går till utblåset utanför avrinningskammen..

Dvs, det blir en liten pyttestråle rakt ner precis utanför överinningskammen.... Då slapp jag också den stråle som skvätter överallt om det blir strömavbrott när strömmen kommer tillbaka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niki. Problemet med hålet som skickade tillbaka vatten från returen i avrinningen löste jag med att sätta en silikonslang över hållet inne i överrinningen och gjorde ett hål undertill i delen som går till utblåset utanför avrinningskammen..

Dvs, det blir en liten pyttestråle rakt ner precis utanför överinningskammen.... Då slapp jag också den stråle som skvätter överallt om det blir strömavbrott när strömmen kommer tillbaka...

Tack maxan ,

Vad bra nu allt är löst , kanske jag kommer förbi senare och titta hur du har gjört.Du såg man fick massor med vatten i sumpen inom det lilla hålet när retur pumpen var stängt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Paket med Vertex 3 x 5 liter dunkar är på plats !

Kanske finns någon som kör Vertex dosering pump.Tänkte kolla om det är svårt med programmering ,har fått en Dvd i paketet kommer titta på den senare.

Nu är klart har bestämd mig kommer inte köra royal exclusiv dreamsump.

Har beställd här i Stockholm en vanligt sump 150x55x45cm och Ato 30x55x45cm allt i 8mm.

Akvarium är också bestäld 200x70x70cm (3 sidor optiwhite i 15mm-svart silicon) ,kommer att ta upp till 2 månader.

post-5479-14468928668195_thumb.jpg

post-5479-1446892866837_thumb.jpg

post-5479-14468928668531_thumb.jpg

post-5479-14468928668825_thumb.jpg

post-5479-14468928668985_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått min bänk allt ser ok ut,200x70x92cm H med 3 dörrar.

De två extra ben i mitten har tagit lite plats på bredden ,måste ändra sump storleken kommer bli 53cm istället för 55cm som det var planerat.

Vi få se om de kan bygga mellan storlekerna eller kanske är tvungen att ta 50cm.

post-5479-14468928732099_thumb.jpg

post-5479-14468928732275_thumb.jpg

post-5479-14468928732443_thumb.jpg

post-5479-1446892873261_thumb.jpg

post-5479-14468928732782_thumb.jpg

post-5479-14468928732948_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du sätta upp något skydd på baksidan så du inte får saltstänk på panelen?

Har en vit träskiva som kommer ha på den alla grejer (elutag,kontroller mm) men andra halva kommer bli tomt.Blev inte några problem med min före akvarium som har haft.

Sumpen kommer vara 50cm H på bak sida , vatten nivå 24cm hoppas hjälper.

Jimmy vet du hur mycket avstånd måste vara mellan akvarium baksida och vägen ?

Just nu är 5,5cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...