Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte det finns något "måste", men det är nog inte fel om det är en luftspalt så man kan fånga upp eventuella saker som kan åka ner bakom, i ditt fall får det ju bli med hjälp av en tång.

Ok, kommer öka till 8cm !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Finns någon som kör MP60 jag undrar vilken är bästa program man ska köra på de, har två stycken som ska köras på ena sida 70cm som avrinning box finns tillsamans med mina två eductoren.

Har fått lampa ser mycket stor ut, väntar på akvariet innan jag hänger upp den.

post-5479-14468929016232_thumb.jpg

post-5479-14468929016429_thumb.jpg

post-5479-14468929016603_thumb.jpg

post-5479-14468929016789_thumb.jpg

post-5479-14468929016963_thumb.jpg

post-5479-14468929017138_thumb.jpg

post-5479-14468929017316_thumb.jpg

post-5479-14468929017482_thumb.jpg

post-5479-14468929017652_thumb.jpg

post-5479-14468929017817_thumb.jpg

post-5479-14468929017856_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nicola , hur ska du göra med sumpen ? jag kan inte se att det finns nån möjlighet att få dit karet om sumpen är på plats under bänken , om du använder en lyft så måste du ha nått mellan lägg , och när du tar bort dom så lutar karet och lägger sig direkt på metall kanten , och du kan ju inte skjuta det över bänken , då kommer du aldrig att få upp innerkanten på avbäraren , och sidan in mot väggen kommer att bli svår att lyfta , någon måste sitta under karet och lyfta ( hoppas du ser min streck gubbe ) , eller får du hjälp med att få det på plats också ? och ingen genomförning monterad förrän karet är på plats , mvh stefan

post-1262-14468929022567_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nicola , hur ska du göra med sumpen ? jag kan inte se att det finns nån möjlighet att få dit karet om sumpen är på plats under bänken , om du använder en lyft så måste du ha nått mellan lägg , och när du tar bort dom så lutar karet och lägger sig direkt på metall kanten , och du kan ju inte skjuta det över bänken , då kommer du aldrig att få upp innerkanten på avbäraren , och sidan in mot väggen kommer att bli svår att lyfta , någon måste sitta under karet och lyfta ( hoppas du ser min streck gubbe ) , eller får du hjälp med att få det på plats också ? och ingen genomförning monterad förrän karet är på plats , mvh stefan

Jag ska ha min bror under akvarium liggande på ryggen och försöka lyfta sakta med benen den sista 30cm mot sidvägen.Vi kommer vara minst 6 personer hoppas blir bra.

Sumpen kommer nästa veckan den är 150x52cm vi få se om det går ta den under, har en öppnad dörr på 1m.Om det går kommer flytta sumpen efter jag är klar med akvarium.

Om det inte går är körd för mig !!!

Tack för tipset angående RAM kommer blir kanon fint !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placera värmare i ytavrinningen box ?

Har köpt en värmare som går aldrig sönder och tänker ställa den i ytavrinningen boxen.

Den kommer sitta vertical på en fint hållare den är ca.35cm den minsta retur vatten röret som kommer ha i boxen är lite över 45cm.

Vet inte om det är ok ?

Idag fick ett paket vägde över 30Kg med balling (bra pris på frakt bara 39 euro) kommer fylla på mina 10 liter dunk senare.

Till slut har hittat en rormokare som ska hjälpa mig koppla min osmos han kommer imorgon.

Nästa veckan kommer De Jong med mina dödstenar och levande sand påsar.

post-5479-14468929024191_thumb.jpg

post-5479-14468929024407_thumb.jpg

post-5479-14468929024625_thumb.jpg

post-5479-14468929024814_thumb.jpg

post-5479-14468929024983_thumb.jpg

post-5479-1446892902517_thumb.jpg

post-5479-14468929025367_thumb.jpg

post-5479-14468929025548_thumb.jpg

post-5479-14468929025743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nicola , är sumpen 150 blir det lättare , då lägger du 2st plankor på bänken , då kan du ta vanliga last pallar eller ett kraftigt bord , stapla lika högt som bänken med plankorna på framför bänken , sen skjuter ni över karet , den högra brädan tar du bort först , den vänstra sist , du får mata din bror med extra gröt nu bara , det enklaste är att du tar en domkraft och 2 brädor och lyfter vänster sidan , du behöver bara lätta lite på det så kan du dra ut brädan och sänka ner det , om du använder väldigt tjocka plankor så lyft ner karet i två omgångar , då är det ingen risk att du lägger det på metallen , mvh stefan

post-1262-14468929026002_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är uppskjutet pga det dåliga vädret.

Har du inte fått email av Moby?

7e maj är nya datumet.

Ok, tack !

Nej, han har inte skickat !

Har betalat för mina grejer nov 2012 -ca. 8000 kr, får vänta i ca. halv år !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jeg bare en MP40 :) og har ikke set nogle driftmessige problemer med at anvende cover.

Dog ser jeg ingen grund til at anvende det, da det IMO er ret grimt og skal rengøres ofte for ikke at nedsætte effekten (alt andet end lige).

Der hvor dine MP60 kommer at monteres er bestemt ikke et sted en anemone normalt ville befinde sig (en glat overflade), men kan godt se det er smart indtl anemonen har fundet en god plads. Ellers er det samme philosofi som med alle streampumber og anemoner. Kig i dit akvarie og vær opmerksom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jeg bare en MP40 :) og har ikke set nogle driftmessige problemer med at anvende cover.

Dog ser jeg ingen grund til at anvende det, da det IMO er ret grimt og skal rengøres ofte for ikke at nedsætte effekten (alt andet end lige).

Der hvor dine MP60 kommer at monteres er bestemt ikke et sted en anemone normalt ville befinde sig (en glat overflade), men kan godt se det er smart indtl anemonen har fundet en god plads. Ellers er det samme philosofi som med alle streampumber og anemoner. Kig i dit akvarie og vær opmerksom.

Jag har två stycken cover som var i kartongen men tänkte köpa två till som reserv bytta dem en gång i veckan.Kostar bara 16 euro st.

Aldrig haft anemon och är sugen att prova köpa.Kanske den blir lite så där och klättra på glaset (50-55cm), man vet aldrig !

Som min sand sjöstjärna gjörde !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nicola , är sumpen 150 blir det lättare , då lägger du 2st plankor på bänken , då kan du ta vanliga last pallar eller ett kraftigt bord , stapla lika högt som bänken med plankorna på framför bänken , sen skjuter ni över karet , den högra brädan tar du bort först , den vänstra sist , du får mata din bror med extra gröt nu bara , det enklaste är att du tar en domkraft och 2 brädor och lyfter vänster sidan , du behöver bara lätta lite på det så kan du dra ut brädan och sänka ner det , om du använder väldigt tjocka plankor så lyft ner karet i två omgångar , då är det ingen risk att du lägger det på metallen , mvh stefan

Vi få se Stefan om han kan äta min sons gråt (2 år).Han kan inte lyfta sambo på 48Kg vad ska han hjälpa till.

Vill inte ringa SOS efteråt.

Måste hitta en kraftig kort kille som styrketräna regelbunden det är inte lätt göra allt på rygg !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att räntan på dina inbetalda pengar uppgår till 8-900:-, så vore det skamligt om frakten kostade över 50 spänn :)

Ingen dålig ränta på det kontot får jag säga 10% på 6 månader, där skulle jag vilja ha mina sparpengar.

Kunde inte låta bli att kommentera på det.

Nu tycker jag att vi återgår till ämnet och undviker meningslösa kommentarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tvärt om att det är väldigt seriöst ifall man uppfattar det som att det utdragna vintervädret kan ställa till problem, då är det väl bättre att skjuta på leveransen för att värna om djurens liv än att bara ge sig iväg och riskera att djuren dör eller tar skada?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tragiskt att behöva vänta, en seriös handlare behandlar inte sina kunder så.

Men varför gå över ån efter vatten.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Så sandt som det er sagt, har man en god forhandler i området, og man har spender bukserne på som Niki tydeligvis har så er jeg sikker på at de kan få hjem grejerne mere sikkert og til en ikke ret meget højere pris. ENESTE anledning til at bruge leverandører der ikke har invisteret i ordentlige lokaler er vel om man bor midt i ingenstan i dette lange land eller ens forhandler har alt for høje priser, selv betaler jeg gerne 10-20% mere for en vare om den er købt i en butik. Syntes det er rigtig "usmart" at spare lidt håndpenge og sige forvel til service, garanti samt det at have en velsoteret butik i området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att Nico fått vänta ett halvår är väl för att Moby inte gjort en resa till stockholm/södertälje på så länge? Det går att betala för vanlig frakt med från Deep Ocean men det är betydligt dyrare än 49:-. Så jag tycker inte det är rätt att ifrågasätta seriositeten hos DO/Moby utan att ha detaljerna klart för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att Nico fått vänta ett halvår är väl för att Moby inte gjort en resa till stockholm/södertälje på så länge? Det går att betala för vanlig frakt med från Deep Ocean men det är betydligt dyrare än 49:-. Så jag tycker inte det är rätt att ifrågasätta seriositeten hos DO/Moby utan att ha detaljerna klart för sig.

Angående seriositeten hos DO/Moby är ok för mig !!!

Nu körde jag ingeting levande bara dödsten och levande sand , kan vänta en månad till !!!

Kanske skulle vänta med betalningen 1-2 månader innan resa, trodde att han kommer i början på April.

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...