Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Fick plocka själv min sump + Ato från Triton allt gick som planerat men när jag skulle få min akvarium idag från Göteborg blev en stor överrsakning för mig !

RAM på alla 4 hörn + RAM lång fram sida var sprickor i glaset .

Det blir minst en vecka att bytta bara kanterna tur att alla sidor klarade sig.

Fick veta att det är flera transport bilar som lastar min akvarium innan den kommer hem till mig, skulle var bäst köras bara med en bil upp till Stockholm.

Förra året hade samma otur med min 630 liter kom med spricka i bottenplatta.

post-5479-14468929349224_thumb.jpg

post-5479-1446892934941_thumb.jpg

post-5479-14468929349604_thumb.jpg

post-5479-14468929349784_thumb.jpg

post-5479-14468929349955_thumb.jpg

post-5479-14468929350139_thumb.jpg

post-5479-14468929350388_thumb.jpg

post-5479-14468929350569_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick plocka själv min sump + Ato från Triton allt gick som planerat men när jag skulle få min akvarium idag från Göteborg blev en stor överrsakning för mig !

RAM på alla 4 hörn + RAM lång fram sida var sprickor i glaset .

Det blir minst en vecka att bytta bara kanterna tur att alla sidor klarade sig.

Fick veta att det är flera transport bilar som lastar min akvarium innan den kommer hem till mig, skulle var bäst köras bara med en bil upp till Stockholm.

Förra året hade samma otur med min 630 liter kom med spricka i bottenplatta.

Det är inte transportskador det är tillverkningsfel man limmar aldrig glas mot varann utan Silicon hoppas det var billigt så reparationen lönar sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ett fel till man limmar aldrig listerna ovanpå akvariet då dom inte ger tillräckligt stöd

Det var jag som ville så , det bli snyggare ovanpå.

Hade inte några problem med förra året beställning på 12mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var jag som ville så , det bli snyggare ovanpå.

Hade inte några problem med förra året beställning på 12mm.

Snyggt eller inte det är inte bra när man har två hårda ytor som glas liggandes mot varandra som inte har någon möjlighet att flexa något vid belastning så då blir det extra känsligt även för stötar. Även fast det hade klarat frakten så kan det räcka att du bara tappar en burk med fisk mat eller liknande helt fel för att kanten ska spricka och jag kan lova att det är inte roligt med ett sprucket stag på ett akvarium fullt med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i huvudsak en estetisk fråga. Sidkrafterna i överkant är en tredjedel av vad de är i underkant. Håller limningen i underkant håller den upptill.

Förvisso är skjuvhållfastheten mindre än draghållfastheten för silikon men så stor är inte skillnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i huvudsak en estetisk fråga. Sidkrafterna i överkant är en tredjedel av vad de är i underkant. Håller limningen i underkant håller den upptill.

Förvisso är skjuvhållfastheten mindre än draghållfastheten för silikon men så stor är inte skillnaden.

Tack Stig för en bra redogörelse men jag förstår inte ett skvatt av va du menar.

Estetiskt kan jag förstå men glaslisterna runt om i överkant är för mig en solklar konstruktionsfråga och har sedan den som limmat karet inte lagt silikon mellan glaslisten och rutorna så e det i mina ögon inte fackmanna mässigt utfört.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bäst ta bort kortkanterna borde räcka bara med fram/bak lång sida + 15cm på mitten.

Om man tittar på Peters akvarium den klarar trycket utan kantlistorna (Clownens 910L Low Iron).

Skillnad att hans är 65cm höjd och min 70cm.

Finns någon som har bra bilder hur ska man bygga rätt med kantlistorna ?

post-5479-14468929363382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benny limmade även mitt kar på detta viset, med listerna ovanpå efter mina önskemål, och där använde han klar silikon istället för svart, därav att det ser ut som att det inte finns någon silikon mellan listerna.

Det som skiljer mitt och Nicolas kar åt är att det sitter små glasbitar i skarvarna på hans kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i huvudsak en estetisk fråga. Sidkrafterna i överkant är en tredjedel av vad de är i underkant. Håller limningen i underkant håller den upptill.

Förvisso är skjuvhållfastheten mindre än draghållfastheten för silikon men så stor är inte skillnaden.

Helt fel det är stor skillnadligger listerna i överkant vill dom pressa isär glasbitarna, men om du lägger dom iframkant jobbar dom tills siliconet släpper på hela längden , alla kalkyler som att det är ungefär samma hållfasthet är .....struntprat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benny limmade även mitt kar på detta viset, med listerna ovanpå efter mina önskemål, och där använde han klar silikon istället för svart, därav att det ser ut som att det inte finns någon silikon mellan listerna.

Det som skiljer mitt och Nicolas kar åt är att det sitter små glasbitar i skarvarna på hans kar.

Det är eftersom dom två stagen är limmade efteråt o pressade ner mot dom andra stagen utan lim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...