Gå till innehåll

Kubakvarium - Sjöhästar


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har nu äntligen flyttat och fått igång mitt nya kar. Målet med mitt nya akvarium är sjöhästar, så "stallet" kommer att utformas en hel del därefter. Som det ser ut idag har jag fyllt det med ca 17kg död sten, sand samt en hel del startbakterier.

Har även ytavrinning satt på skummaren och fosfatremover i den.

Kommer köra helt utan sump, men har i alla fall en riktig mockarmaskin. :)

Mina planer är att ha ett till två par Hippocampus Erectus. Samt koraller/macroalger som inte skadar hästarna.

Ska även försöka få tag på någon fin Gorgonian.

Kommer antagligen inte hända jättemycket dom närmsta månaderna, men kommer att uppdatera när det händer något spännande.

Teknik:

Belysning - Macspect Razor 120w

Skummare - Deltec MCE600

Värmare - 250w Plastic heater

Cirkulation - Här tar jag gärna emot tips! Vad tror ni kommer passa hästarna bäst?

post-7041-14468927625078_thumb.jpg

Julhälsningar,

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är så lite cirkulation som möjligt, men att allt vatten i karet rör på sig (inga döda punkter). I 360liters karet (100x60x60) som min sambos hästar gick i hade jag en 1200l/h eheim som retur som enda cirkulation. Var precis lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nöjd med skummaren?

hur är ljudnivån? :)

Mycket nöjd av det lilla jag har använt den.

Låter ganska lite, antar att det blir lite mindre under tiden den blir inkörd med. :)

En vortech mp10 borde ju vara helt okej, där kan du ju ställa flödet efter behov.

Tack för tipset, lika bra att slå till på en sådan direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Skulle det gå att slänga in lite snäckor/sniglar även fast nitriten är på 0.2-0.3 (sjunker stadigt), nitraten ca 25-30?

Jobbar mycket och har långt till närmsta handlare, har en ledig dag imorgon som jag skulle kunna använda för lite körning.

Hälsningar,

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör ett stort vattenbyte och mät nitrat igen, ifall det är nere på noll så kan du sätta i snäckor, men så länge du har mätbar nitrit så är det bättre att låta det gå ett tag till. Även om alger kommer så kommer de att dö ut av sig själv när näringen tar slut för dem, och med en skummare så plockar du ut näringen den vägen samt med nytt vattenbyte längre fram.

Skynda långsamt istället för att stressa, det vinner både du och karet på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kommer nog inte att kunna köra den där på max hastigheten, sjöhästar är väldigt dåliga simmare och vill ha väldigt lugnt vatten. Sen brukar man försöka undvika streampumpar så mycket det går pga av sjöhästars svansar som dom gärna stoppar in här och där. Risken finns att dom helt enkelt fastnar i pumpen, så ett skydd över pumpen är nog att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl medveten om det. Är just därför jag valde Vortechen, med sitt breda flöde och att den är lätt att kontrollera. Sen att den ger lite värme och är grymt snygg är med bra.

Har även skydd till pumpen som åker på när hästarna väl flyttat in.

Kommer köra på "lagoon mode" vilket betyder att den går väldigt snällt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ett kubakvarium med sjöhästar, H, ingens, 1x1x1m. Kör med ca 1000l/h från returpump och sen endast en vortech mp40 mitt på baksidan. Ger bra rörelse i hela karet. Sen har vi satt nät på utsidan(sugsidan) på vortechen. Tror det är inställd lite under max nu, plus att nätet bromsar lite. Tror inte sjöhästarna hade haft något emot att det rör sig en del. Men som någon tidigare sa, insug på pumpar får man sätta skydd på.

Vet inte hur du tänkt med botten och vilka djur som ska städa där. Jag tycker det känns bra med mindre sandätare/gobies, räkor, eremiter mm för att äta upp överbliven mat på botten innan den blir dålig. Och har du sand är det ju alltid skönt med nåt djur som håller den ren den.

Finns det H. erectus att få tag på i butik i Sverige nu? Nyfiken :)

Lycka till!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande! Hur många hästar har ni i det karet? Hur länge har ni haft igång det? Har ni några speciella koraller?

Vore väldigt spännande och lärorikt att prata med någon som har hästar! Man har ju en hel del frågor. :)

Är väl tänkt att köra med ett eremiter, sniglar och någon sjöstjärna.

Håller helt med, alltid skönt att ha djur som städar i sanden.

Jag har inte jättestor koll på det om jag ska vara ärlig. Men hoppas på det, har fastnat för just den arten.

Tackar, jag ska göra så gott jag kan för att ge hästarna ett bra hem (när det nu blir). :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om vi ska ge så mycket råd eftersom vi haft så blandade resultat i det karet. Har haft H. reidi tidigare i detta karet och de har slutade äta/tappade förmågan att äta efter ett drygt år. Anledningen till detta har vi inte lyckats komma på än. Alla andra fiskar i systemet har mått bra och bott där länge.

Akvariet sitter samman med ett stort system(ca 6000L) och har vart igång länge(över tre år, kanske upp mot fem). Så det är inget "bara sjöhäst-akvarium" utan mer en korallrevsbiotop. I karet har vi gott om skivanemoner, diverse mjukkoraller och en ganska stor acropora.

Vi har 8 st H. ingens nu. Och en sandätare, en mandarin, en liten gobi och två filfiskar(glasrosor älskar mysis och artemia..).

Vi svarar gärna på frågor men räkna inte med att vi är experter på sjöhästar. Men vi kan säkert ge tips på vad man inte ska göra :) Annars finns det ju många experter på seahorse.org. Och en del info om sjukdomar mm.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Aldrig roligt när det går snett.

Vart fick ni tag på dessa hästar? :)

Blir väldigt sugen att ta en sväng till Göteborg och titta lite.

Har även funderat på om jag har för stor skummare för mitt lilla kar. Den ska klara runt 800-900L med normal belastning. Det är en Deltec MCE600 med den nya pumpen.

Min nitrat har nästan försvunnit helt utan att jag gjort ett enda vattenbyte, den är så gott som nere på noll.

Kommer det att bli bättre allt efter mitt kar blir "mognare" eller bör jag göra något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi köpte från De Jong denna gången. Tyvärr har både vi och fler som köpt från samma "kull" fått problem. Just nu jobbar vi för full med att lokalisera problemet/sjukdomen tillsammans med bla veterinär och några sjöhästexperter. Våra H ingens går nu i ett karantänskar. Och vi känner oss som nybörjare... Men ska försöka få ihop ett bättre schema för hantering av sjöhästar, vilka mediciner som man borde ha hemma, olika behandlingar och dyl.

Sen har vi lite andra sjöhästar som går i karantän i väntan på nya akvarium i utställningen, så har du vägarna förbi kan du höra av dig innan så skulle du kunna kika in där.

En lite överdimensionerad skummare låter ju bara bra, tycker jag iaf. Annars är det väl bara att följa de "vanliga" sätten vid uppstart av ett korallkar och att ha tålamod. Att det får mogna låter bra. Och sen tillsätta snäckor och andra djur i lagom takt.

Lycka till!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Händer lite på akvariefronten just nu. Algeblomningen har verkligen slagit igenom. Kör med 15-20% vattenbyte/vecka och med 80g alu-fosfatremover, annars får det rulla på.

Har även köpt "Aquarium Corals", den rekommenderar jag starkt till alla som har koraller. Riktigt bra bok.

post-7041-14468928634058_thumb.jpg

Hälsningar,

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem min Hanna Checker igår, visar 0.00ppm.

Passande även på att testa nitrat vilket också visar 0ppm.

Plockar bort strumpan med fosfatremover lite kvickt och hoppas att den ökar till "mätbar" snart.

Jag som tycker att jag matar överdrivet, men antar väl att skummaren gör sitt jobb med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej,

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här, men känner nu att det kan vara dags. Karet rullar på väldigt bra och det börjar verkligen arta sig. Brunalgernas tid är förbi och mina få koraller växer så att det knakar. För att få bort algerna tog jag till med en borre och han är helt klart stjärnstädaren i karet. Bilder på min sjöborre och "nya" Gorgonia kommer inom kort tid.

Jag har nu börjat titta runt på vart man kan få tag på hästar i Sverige, vilket inte är helt lätt. Så om någon ha tips vore jag jätteglad.

Kan tillägga att jag ska till Göteborg i slutet på maj, så tips på bra butiker där uppskattas med. :)

Hälsningar,

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...