Gå till innehåll

Freddies 20L nanoreef..


freddi36

Rekommenderade inlägg

Hej allihop! Vissa av er vet säkert att jag har ett clownhotell som jag uppgraderat på diverse vis (länk finns i min signatur om ni vill ta en titt :) ), men nu har jag blivit inspirerad av andras nanokar och vill försöka mig på ett själv. Clownhotellet kan väl räknas till den kategorin, nanorev, men ett på 20L är ännu mer "nano" och riktiga nanokar kan bli riktigt häftiga har jag sett. Därför ska jag sätta upp ett zoolux kar på 20L nu efter jul när man inte har så mycket att göra. Tanken är att behålla både filtert och värmaren som följer med men uppgradera belysningen till LED. Detta hade jag tnkt göra genom att bygga in kylfläns i "lampan" som följer med. Alltså ta bort lampan som sitter i nu men behålla "höljet" och sätta in LED istället. Har ett till hölje om det inte räcker med ett. LED och drivers är beställda men pga av julens och nyårsledigheterna trillar dom nog inte in förrän efter nyår...

Karet och stenen måste ju ändå cyklas utan ljus en tid först så det gör ju inte jättemycket dock....

Har två kar jag bivit inspirerad av: http://www.advancedaquarist.com/2010/4/aquarium ......... http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=240866&hl=dymax%20iq5

Tanken är att göra en "pelare" upp mot ena bakre hörnet som går snett ner mot motstående hörn i karet. Som i länk två. Tänker också sno idén med att försöka täcka baksidan med neongrön stjärnpolyp, har lite i clownhotellet och två fraggar på tillväxt. Förmodligen blir det också "bare bottom" sådet inte samlas en massa skit i sanden. Istället täcks botten av diverse knappar, skivor och andra koraller.

Övriga invånare blir koraller av alla slag, sexy shrimps, och kanske någon annan räka. Ingen fisk, tycker inte det skulle va schysst att sätta i fisk i ett kar på endast 20L, 15L kanske med sten och korall...

Så, nu över till frågan........

Hur länge skulle ni säga att man ska cykla stenen innan någon korall kan komma i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bumpar min fråga och lägger till två:

När kan man intruducera sniglar? När nitriten är låg förstår jag, men hur lång tid brukar det ta? Har bara startat sötvattenskar från grunden och då brukar man lägga i lite fisk dag 1 :)

Samt, om stenen är cyklad i affären, betyder det att jag inte behöver cykla den hos mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör den första gruppen av vissa och jag har aldrig lyckats med konststycket att ta ihjäl en stäspatrull. Min åsikt är att den skall i så fort som möjligt eftersom tillväxttakten på alger är så hög. Städpatrullen har lättare att kontrollera en liten biomassa än en stor. Städpatrull och fisk dag 2. Väldig lite matning, bara var tredje dag första veckan, var annan dag vecka två och varje dag vecka 3. tillsätt "mulm" (lite varje dag) från ditt akvarium som är igång. Mängden mat per mattillfällen är 3 - 5 vuxna frusna artemia. Ta halva vattenmängden från ditt redan startade akvarium. Byt vatten efter 3 veckor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, när jag startar ett sötvattenkar sätter jag i fisk samma dag, typ några guppy eller nåt för att köra in karet. Så då tror jag jag testar med det sättet Lasse beskriver :) Hade inte tänkt ha fisk i detta karet dock, utan istället någon räka, typ sexy shrmps eller en Lysmata debelius. När kan man introducera såna djur?

Imorgon ska jag köpa sten och sätta igång det på allvar, just nu står det på skrivbordet och ser tomt ut...

Mina LED kommer troligen först efter nyår, men sålänge har jag ju lampan som kom med karet, typ 6500K, 11w compact, och jag hade redan en 20000K, 11w compact. Dom får duga sålänge. Man ska väl heller inte ha på belysningen för mycket första tiden pga algtillväxt? Så då gör det ju inget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag handlade jag sten :) Dom hade typ bara riktiga bumlingar så jag hade inte så mycket att välja på, det blev en på strax under 2kg, + att jag tog några mindre från mitt andra kar. Jag vet inte vad, men något stack mig flera gånger på den nya stenen, troligen borstmask. Gjorde ganska ont, hehe.... Antar att det är ett täcken på liv i stenen, men jag såg inga maskar. Hittade även en snäcka, får se om det är liv i den eller inte. Chansen att få med något kul blir ju avsevärt mindre när man köper 1st 2kg sten ;)

Bild kommer när diset lagt sig :)

Köpte även kylfläns på Kjell till LEDna. Skulle haft 6st men dom hade bara 4st, typiskt... =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...