Gå till innehåll

Har fått yngel av clowner - vad göra?


MickeP

Rekommenderade inlägg

De enda fiskar jag har är två clowner (Amphiprion ocellaris) och för ett par, tre veckor sedan upptäckte jag förvånat något som liknade fiskyngel som simmade uppe vid ytan i ena hörnet (där jag har min skummare o doppvärmare). Första tanken var dock att det måste vara något räkdjur eller liknande som förökat sig, och där småttingarna påminde om fiskyngel under en period. Jag kände mig ganska säker på att det INTE var clownyngel, för jag tycker mitt par verkar lite smått osams, den stora jagar hela tiden den lille så fort den lille rör sig utanför anemonen - och den store är själv aldrig i anemonen. Så jag tänkte inte mycket mer på det, med en långweekendresa till Tyskland i sikte och sedan allt med julstress osv. Samtidigt tänkte jag -"OM det mot all förmodan ändå är clownyngel, får de klara sig bäst de kan så får jag se om någon överlever". Clowner ska ju vara ganska enkla och kommer ett par igång har jag läst att de lär köra ganska hårt om och om igen - och efter många år som sötvattensakvarist är man ju van vid yngel från lätta fiskar.

Jag tyckte även att ynglen kändes väldigt små och hade förväntat mig större... Och framförallt en annan faktor som gjorde att jag inte trodde det var yngel är att jag under ett par månader haft en hel del strul med vattenvärdena i mitt lilla 100-liters kar, där nitrat och framförallt fosfat har stuckit iväg och jag har fått en hel del alger och knappt fått ner fosfaten mer än till inom föreslagen maxgräns på 0.50. Så jag har långt ifrån någon perfekt stabil balans - vilket är huvudanledningen till att jag inte köpt fler fiskar ännu heller. Nybörjare som man är vill man känna att man har en viss kontroll först så det inte blir för dyrköpt läxa om något händer, hehe.

Nu har jag dock massvis av yngel, kanske 50-100 st, i varierande storlek från några mm till runt centimetern. Häromkvällen lyste jag runt lite med ficklampan på kvällen och inne i en LS-håla såg jag några yngel, som i ficklampeljuset såg lite orangea ut och då fick man lite bekräftat att det måste vara clownyngel ändå, även om tanken mognat mer och mer senaste veckan. Så jag tror t.o.m. de består av flera olika kullar.

Efter denna bakgrundsstory kommer nu frågan: Vad bör jag tänka på nu? Uppenbarligen klarar sig ganska många utan att jag ens specialmatar ynglen, och jag antar att föräldrarna inte äter sina yngel för då borde nästan alla vara borta redan då jag matar extremt lite nu (pga mina fosfatproblem som jag misstänker kommer från överdrivet matande).

Behöver jag vid något tillfälle plocka undan ett antal yngel till ett kar sidanom ifall jag vill att någon ska överleva? Behöver jag köpa en eller flera nya anemoner för ynglen att gömma sig i, jag läste att de inledningsvis är uppe vid ytan några veckor och sedan letar sig nedåt till en anemon, och jag har några yngel som rör sig nere runt botten redan? Vore ju kul att få några överlevare iaf. Äter föräldrarna upp sina yngel vid något tillfälle (t.ex. när de uppnått en viss storlek och då kanske börjar konkurrera lite med paranteserna)? Eller ska jag bara låta allt bero och se vad som händer (min nuvarande inriktning)?

Frågan är också vad man gör om man skulle få ett större antal som faktiskt överlever, jag har ju inte plats för det i mitt lilla kar? Går det att omsätta dessa (vill folk i allmänhet köpa "privatodlade") eller ska man ge/sälja dom till någon butik som kan sälja dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också en bra fråga, jag har ingen aning om vad de lever av och är själv förbluffad. Det enda jag matar mina clowner med är formla two marine pellets och artemia (om vartannat; torrfoder ena dagen, frysfoder nästa). När jag matar anemonen med lite tinad räka brukar clownerna få en liten bit också.

Dessutom har jag pga fosfatproblemen dragit ner rejält på matningen och vissa dagar hoppar jag t.o.m. över matning.

Vet inte hur mycket som är normalt/vanligt, men om jag lyser med ficklampa på natten har jag _sjukt_ mycket småräkor o annat som kryper omkring precis överallt (så det börjar klia i kroppen bara man ser det, haha). En nybörjargissning kan ju vara att det också kan vara ett tecken på att där finns NÅGOT mycket litet som alla dessa - och även små yngel - kan leva av. Men det är bara en vild gissning, som sagt.

Se'n har jag som sagt en hel del alger. Tror inte det själv men finns kanske någon alg de mumsar lite på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en bra sida och jag har läst genom där lite nu. Är inte helt dålig på engelska men finns en del facktermer/begrepp jag inte är van vid och inte orkar slå upp just nu. För även om jag gick in på "steg 4" handlar det där fortfarande om hur man ska göra fram till de är någon vecka gamla, som jag förstod det iaf. Men mina är minst 3 veckor gamla nu, och ett par stycken har börjat anta en orange ton (i ficklampsljuset iaf). Så guiden är kanon om man verkligen vill gå "all in" - själv tycker jag det är kul att få yngel för det är ändå ett visst gott betyg till akvaristen att de trivs :) men i detta fall är jag tudelad. Överlever inte ynglen är det inte hela världen för jag tror att mitt par säkert kommer yngla mer också - plus att jag vill ju inte ha ett kar fullbombat med clowner heller utan måste då avyttra en hel del. Fast det vore ju samtidigt kul att behålla en eller två egenuppfödda iaf... :)

Kan det här va nåt

http://www.breedclownfish.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en film med mysisräkor

och här har du clownfisk yngel.

Ingen vidare videokvalitet men jag hoppas du kan se skillnaden.

Jag har ju inte sett dina små varelser men jag skulle bli mycket förvånad om det verkligen är clownfiskyngel. Clownfiskyngel är riktigt små och kan inte simma ordentligt i början. De flyter mer med strömmen och de dras mot ljuset. Mysisräkor ser rätt så mycket ut som fiskyngel men de simmar bättre, snabbare och håller sig för det mesta undan från ljuset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för länkarna och inputen. Jag tycker det är jättesvårt att jämföra videona med mina varelser, vad det nu än är. Tycker det påminner om både och. Logiken säger dock att det _borde_ vara något annat än clownyngel, speciellt med den enorma mängd småkryp jag har i övrigt annars - och även för att jag inte tycker clownparet verkar världens bästa kompisar (om jag nu inte feltolkar deras beteende iofs). Jag kan också tycka att om det vore clownyngel så borde de ha växt mer på dessa ca 3 veckor sedan jag såg dom första gången. Och på en av mysis-videona tyckte jag det såg svagt orange ut vid något tillfälle på något yngel där, vilket skulle kunna förklara att ett par av de större ynglen kan se svagt orange ut i ficklampsljuset. Så all logik pekar ju på något annat än clownyngel, och då kan ju mysis ligga bra till (visste inte alls hur de såg ut förrän jag fick se denna video, hehe).

Försökte ta foto för att lägga in samtidigt i mitt trådskapande inlägg men är kass på att fotografera även om jag har både vanlig digital kamera såväl som systemkamera (utan makro, bara standardobjektiv dock). Blir bara suddigt och dåligt hur jag än gör, och kör jag med auto drar blixten igång så då blir det bara helvita bilder nästan... Det står på min "att göra 2013"; att lära mig ta foton i akvariet och kanske köpa något vettigt objektiv för ändamålet också.

Jag får väl ge det någon vecka till och se hur det utvecklar sig här, om de växer något eller ej. Vad kommer att hända framöver ifall det är mysis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det har jag oxo tänkt på att jag inte sett - men pga obalansen i karet och alla alger o annat skräp tror jag det kan ha varit lätt att missa att SE dom. Dock kan man ju inbilla sig att clownerna kanske borde ha ett beteende med att "vakta"/kolla äggen - fast å andra sidan har jag inga andra fiskar heller som det behövs vaktas mot s.a.s, så det är inte heller något jag lagt märke till. Den store (honan) har dock ganska ofta befunnit sig uppe i ena hörnan av karet, där jag mest sett de där yngeln/vaddetnuär. Dock ser det inte ut som den "jagat" (försökt äta) utan bara befunnit sig där. Clowner ska väl äta mysis också, så om det är mysis jag har borde den ju rimligtvis försöka äta dom - eller? Dom är ju ganska glupska och mat-aggresiva när man matar dom annars...

På sätt och vis hoppas jag nästan det är mysis/liknande - för det är oerhört förbryllande annars, haha!

Har du sett ägg nånstans över huvud taget? Tänkte om det är ett antal kullar borde du ju sett en del ägg... 100 liter akvarium är ju inte en enorm vattenmängd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...