Gå till innehåll

Kiselalger?


roobi

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

Efter några år är man tillbaka med saltvatten. Har haft mitt nya kar igång nu i snart 1 månad och har börjat få "Kisel-alger" tror jag..

Algerna är Bruna och verkar samla på sig luftbubblor och efter vad jag läst ska detta vara Kiselalger.

Fick en topp med nitrat som jag kurerar med =

Tropic Marine NP Bacto Balance

post-5548-14468927753785_thumb.jpg

Detta skulle tydligen lösa mitt nitrat problem och skulle även dra ner Fosfaten (Fått fosfat alger också).

Men finns det något annat sätt att få bort algerna (Fisk/Sniglar?)

Börjar ledsna på hur det ser ut och av alla mina saltkar som jag startat så har jag aldrig fått Kiselalger..

Btw så startade jag med 50% Vatten / 50% Botten / LS från ett kar som varit igång i flera år, Se min uppstart här = https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51863-Tillbaka-igen!-110L-Salt-kar

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med en städpatrull, snäckor gärna lite olika sorter, eremiter är trevliga gynnare med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Okej, vad rekommenderar du mer? Eller räcker det med Turbo-sniglar/Eremiter? Måste ta mig till grannstaden för att få tag i Turbosar :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, vad rekommenderar du mer? Eller räcker det med Turbo-sniglar/Eremiter? Måste ta mig till grannstaden för att få tag i Turbosar :(

Det finns olika Turbosar har jag märkt. Köpte 5 St.Av dom vanligaste och dom gör inte mycke för å ta bort alger. Dom sitter på levande stenarna hela tiden dom tar säkert bort alger på dom förstås. Men så hittade jag den här sorten som jag inte kommer i håg vad dom hette men dom e duktiga dom.post-7239-14468927756354_thumb.jpg

post-7239-14468927755826_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...