Gå till innehåll

Clownfiskar


lollsanlol

Rekommenderade inlägg

Tjosanstrosan!

Jag håller på att starta upp mitt kar på 200l, och håller på att planera hur mina fisk köp ska se ut. Jag har en lista på de fiskar jag vill ha och en av dom är ju då nån sort av clown.

Men...

Var till en kille här uppe som är väldigt kunnig på salt, så fick kika på alla hans kar, i ena hade han vanlig clown och svart vit clown. Han hade fyra stycken sammanlagt. Och dom var ju såå fina när man såg dom framför sej istället för på bilder. Sen dess är jag helt såld på clownfiskar. Naturligtvis så tycker jag att det finns väldigt många andra fisk sorter som är sååå mycket häftigare, men just nu, för min erfarenhet och mitt kar så är dom fiskarna lite för häftiga :P

Vad jag har läst så är det väl det bästa att hä ner alla clownisar samtidigt så det inte sen blir bråk om hon platsen, ifall de nya redan har fått den rangordningen, blire väl problem.

Jag har försökt läsa mer om dom men tycker att det är lite svårt att få svar på just mina frågor, så vi provar här :)

Om ni tänker att jag utgår från clownfiskar och deras behov, ingen annan fisk utan att allt får anpassas till clownen. (vill kolla hur detta fungerar teoretiskt, vi får se sen om det blir praktiskt).

Kan man i ett kar i min storlek få två olika par på varsitt håll utan att dom slår ihjäl varran? Och hur skulle detta gå till?

Hur många clownfiskar kan man ha i samma kar, om man bara har en hona och en hane?(200l)

Några sorter som funkar ihop bättre än med andra?

Det var väl själva bas frågorna, som jag hade, sen får vi väl se om jag får svar så kommer det ännu mer frågor :P

Men dom sorter jag gillar är Snowflake, phiprion ocellaris black och Amphiprion ocellaris

Tack å Hej :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen clownexpert men jag tror inte att du skulle få några problem med två clownpar. Det kan bli bråk mellan clowner men köper man en som är betydligt större så försvinner säkert det problemet då den förmodligen blir honan. Jag har själv ett lekpar och ett mindre par ocellaris 2 svart/vita och två oranga. Lekhonan är riktigt stor och de stora bryr sig inte alls om de oranga som är mindre. Snowflake är en favo för mig, de hade ett lekpar senast som jag var i butiken men snowflake ser väldigt olika ut och dessa två var enl mig ganska fula annars hade jag varit spekulant på dessa i stället för mina svart/vita.

Då snowflake är dyra så skulle jag satsa på ett större lekpar och sedan kanske köpa ett mindre par ocellaris i andra färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två par i mitt 250liters. Ett par svarta och ett par oranga. Det funkar kanon. Såg till att placera anemoner till dem i var sin sida på burken. Hade dem oranga först (sen ca 2år) och köpte för 4 månader sen kanske dem svarta. Så dem är olika stora också :) jag tror att ibland går det och ibland inte. Beror säkert lite på individerna, scape och såklart storlek på burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köpa dem vid olika tillfällen, störst chans till problem får du nog om du har en hona och sedan köper till en stor clown som tar strid för könet. Clowner är ju inte så dyra du får ett stort lekpar för 500-600 kr och vill du ha snowflake får du nog hosta upp 1500-2400 för ett par. En liten ocellaris kostar inte mycket mer än 100kr. Så köper du ex ett par så kan du sedan köpa till lite mindre fisk precis som du skriver. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte. Det är egentligen väldigt svårt att säga då clowner generellt är väldigt aggressiva gentemot sina artfränder. Men ju mer lika de är storleksmässigt och ju större akvarium med två anemoner kan det funka.

En sak man får tänka på är dock att ett clownpar kan ha två anemoner som hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan, visste faktiskt inte vad ett par snowflakes låg på. Med nåt man kan ha som mål iaf :) sammets clown läste jag lite om och som sagt, dom verkar väldigt aggressiva.

Anemoner är nåt jag verkligen vill ha, men har blivit avrådd för att jag är nybörjare. Så tänkte väl försöka med koraller nu i början. Eller nån som har tips på lätta anemoner?

Men att ha 4 st ska inte vara nåt problem alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis vill man ha sammetsclowner får man garanterat räkna med att de gör sig av med de andra clownerna.

bubble tip brukar vara enkla anemoner, men skaffar man anemon får man klimatisera den bra, stoppa in den i akvariet och välja en bra sten där den kan gömma sin fot på och hoppas på att den trivs där du la den. Flyttar den sig finns det inget man kan göra utan låt den bara va så hittar den tillslut ett ställe som passar den själv. Annars blir de bara stressade om vi håller på med dom och flyttar dom om och om igen och då tillslut dör de om man har riktigt otur. Sen i början ska man inte mata (iallafall om du frågar mig) för av egen erfarenhet stressar det dom bara mer om man ska hålla på och ge dom räkor osv. Ofta kan de fånga maten man stoppar i till fiskarna och då räcker det gott och väl om anemonen skulle vela ta det själv.

Att ha fyra clowner i samma storlek av olika art (fast par) kan mycket väl leda till bråka lika mycket som de inte alls behöver göra det är mitt svar. Jag tycker personligen det är svårt att ge ett rakt svar, bara för att det funkade för någon annan behöver det inte funka för dig te.x. Men vänta till att fler svarar för att få höra fler åsikter från akvarister som hållit på mer än mig då de troligtvis har mer erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe det klart att det är från fall till fall hur fiskarna tänker bete sej, men man får ju hoppas :D

Bra att veta det där om anemonen så man inte stressar upp den. Hade tänkt börja med koraller och sen när man lärt sej att ta hand om dom får man ta ett steg till å skaffa en anemon :)

Men om man skulle ha två vanliga och två svarta, när en av dom blir honan, kan hon välja den andre sorten eller väljer hon sin egen sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...