Gå till innehåll

Anders rumsavdelare - Skåne


suezen

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

Jag har med stort intresse spenderat ett stort antal timmar på det här och utländska forum, helt otroligt vad mycket kunskap det finns. Jag är just nu i planeringsstadiet för mitt första saltvattensakvarium, jag hade i mina unga år ett par sötvattesakvarium men inget avancerat. Nu är jag verkligen sugen på saltvatten, jag vet inte exakt vad jag ska ha för fiskar/koraller etc men det får bli något som passar förutsättningarna i mitt akvarium. Helt klart är i alla fall att barnen och frugan vill att "Nemo" och "Doris" flyttar in

Akvariumet som ska fungera som rumsavdelare ska ha yttermåtten 150*50*60 (L*B*H) och det ska ha optiwhite/diamantglas på alla tre synliga sidorna. Förmodligen ska det byggas av Majornas glas som jag hört ska göra välbyggda helglasakvarium. Det ska ska stå på en bänk (som jag själv snickar ihop av reglar), som sedan ska kläs med svarta skivor av typen "Valchromat" (genomfärgad mdf). Förmodligen kommer jag inte att ha några skåpluckor i bänken då jag verkligen vill få till en minimalstisk look. Pga av detta och vissa andra saker (risken för läckage etc) så kommer jag att ha en sumpdel i akvariumet.

Sumpdelen kommer att vara 30 cm lång mot ena kortsidan och kommer att täckas både på sidorna och däruppe med samma typ av skivor som runt bänken. Glasskivan som avdelar mellan sump och displaydelen kommer att vara i svart glas och vara 2 cm lägre än resten av akvariumet för att möjliggöra att vatten kan förflytta sig mellan delarna om det t.ex blir stopp i ytavinningen och allt från sumpen pumpas in i dispalydelen. I den glasskivan kommer det att sitta ytavrinning och inlopp från sumpdelen. Sumpdelen kommer att ha två fack där en del ska säkerställa konstant vattennivå för skummaren och den andra delen blir då vattenreserv för avdunstning. Jag inser att den här typen av sump är en kompromiss då den både stjäl utrymme och är relativt liten, men jag tror det kommer fungera bra

Den total vattenvolymen efter att jag räknat bort att man inte fyller det ända upp (räknat med att det fylls till 4-5 cm under ovankant), lägre nivå i sumpdel etc blir 310 liter i displaydelen och 58 liter i sumpen, alltså totalt 368 liter.

När det gäller den teknsika utrustningen så varierar det just lite från dag till dag allteftersom jag lär mig mer. Det jag i alla fall prioriterar förutom funktion är ett så tyst akvarium som möjligt då det ska stå i vårt vardagsrum. Följande är de produkter som för tillfället är aktuella:

Proteinskimer: Tunze DOC skimmer 9410 (med tanke på att jag har en intern sumpdel så får den inte sticka upp ovanför akvariumet, men jag kommer att höja upp den så mycket jag kan för att maximera vattenvolymen i sumpen)

Returpump: Sicce syncra Silent 1.5 (1350 l/h). Jag har medvetet valt en ganska liten returpump då minskad volym genom sumpen bör reducera ljudnivån. Men den klarar ändå att förse skummaren med tillräckligt flöde (den behöver 900 l/h).

Ytavrinning: Tunze wall overflow 1076/2 (kapacitet 1500 l/h)

Streampumpar: 2 stycken Tunze Turbelle Nanostream 6045 (varje med maxflöde 4500 l/h). Dess har jag tänkt placera på väggen mot sumpdelen, alltså på en kortsida. Jag har funderat mycket på om det kommer att ge tillräcklig cirkulation i den andra delen av karet som är 120 cm bort. Jag vill verkligen undvika att ha synliga pumpar på kortsidan som är ut i rummet då det är svårt att få till det snyggt vilket är viktigt för mig. Ett alternativ skule vara att välja störra modell av streampumpar men då måste jag gå upp till nästa storlek som är 90mm istället för 70mm. Jag har även funderat på om jag ska ha tre stycken Nanostream 9045, då det inte spelar mig så stor roll hur mycket utrustning som sitte rpå mellanväggen mot sumpdelen.

Belsyning: Maxspect Razor 160 Watt LED 10000K (längden på akvariumets displaydel är 120 cm så det bör fungera bra).

Ni proffs får gärna komma med synpunkter och förslag.

Mvh

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG suezen. Jag är verkligen ingen expert, det hela verka vara väldigt genomtänkt. En sak att grunna på att när man placerar pumpar på samma sida är det lätt att det blir en statisk cirkulation i karet. Korallerna gillar ombyte av vattenströmmar. En variant kan ju vara att byta ut den ena pumpen mot en varvtalsstyrd pump. 9000 liter är ju inte jättemycket pumpad volym så att ja hade minst kört på tre pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders.

Varmt välkommen till SG! :W:

Här kommer lite av mina funderingar.

Tunxe 6045 tror jag inte kommer att räcka, jag hade satsat på 2x6055 eller 6095 då de har ett brett och bra flöde.

Du kan ha en kraftigare returpump i sumpen och låta returutloppen mynna ut i akvariets bortre del för ökad cirkulation i den änden, du leder vattnet upp genom PVC-rör och låter dessa mynna ut i den andra kortsidan helt enkelt, sätt ett T och dela upp flödet i två så får du bra cirkulation på andra sidan "revet" också.

Vad har du tänkt att ha i karet i fiskväg och korallväg?

Vill du komma på hembesök så är du välkommen om du har vägarna förbi.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabb feedback, menar du att jag kan dra röret från returen i botten på akvariumet (i bottengruset) och sen upp på andra kortsidan? Jag vill undvika att ha några rör utanför karet.

När det gäller fiskar och koraller så vet jag inte riktigt (borde kanske bestämma det först egentligen...), jag har nog egentligen för lite koll på vad som finns. Jag vill dock inte ha koraller och fiskar som kräver extremt bra vattenvärden etc då jag kommer att vara nybörjare i många år till... När jag har sett vad folk i sina kar med liknande belysning och storlek som det jag ska ha så ser jag mycket som ser trevligt ut så jag är säker på att jag hittar både fiskar och koraller som jag komer bli nöjd med.

Vilka är egentligen de största begränsningarna vi val av koraller om man har ett sånt typ av akvarium som jag planerat (förutsatt att jag får till bättre cirkulation)?

mvh

Anders

Ändrat av suezen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger du dem i botten så kan du låta utloppen sitta i slutet av revet, inne i stenen, då kommer du att maskera dem rätt så bra. Annars var min tanke att du skulle låta dem gå längs med akvariets ovankant, trodde att du skulle ha någon form av sarg ovanpå. för att inte få ljus-släpp utanför karet.

Begränsingarna sätter du själv, ljuset räcker nog till det mesta, cirkulation är viktigare med stenkoraller, en bra skummare och regelbundna vattenbyten tjänar också stenkoraller mest på, många mjukkoraller trivs bra om man har lite smuts i vattnet. Men man behöver inte sätta efter underhållet för den sakens skull, bara att man inte behöver gå ner lika långt i näringsnivåer. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär ja, akvariet (från majornas glas) har kommit, riktigt snyggt arbete. Nu väntar jag bara på leverans av alla andra prylar, jämfört med min ursprungliga utrsutningslista har jag bestämt mig för att köra två eller tre stycken Sicce Voyager 4 (6000 l/h styck) som streampumpar tillsammans med en Wave surfer.

Jag försöker läsa in mig på allt som gäller vid uppstart men jag komer nog ställa en del nybörjarfrågor...

En annan sak, var i närheten av Staffanstorp är det bäst att köpa levande sten?

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Sådär ja, nu har karet varit igång i ungefär en månad och jag har med lite mellanrum stoppat i följande:

10 snäckor

2 clownfiskar

2 gula kirurger

1 Palettkirurg

1 illröd räka med vita ben/spröt (kommer dock inte ihåg vad den heter)

1 Anemon (om jag läst på lite så skulle jag väntat beydligt längre, hoppas verkligen den klarar sig för en är superfin)

Några mjukkoraller

Alla värden är bra och den tekniska utrustningen fungerar perfekt. Viktigt för mig var låg ljudnivå då vi har akvariumet i vardagsrummet och det blev över förväntan då det är knappt hörbart.

Jag har lagt in ett par kort, svårt att ta fina bilder då man kan se rakt igenom akvariumet. Dessutom är jag ingen bra fotograf.

post-7320-14468929219571_thumb.jpg

post-7320-1446892921981_thumb.jpg

post-7320-14468929220039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumparna är i det närmaste helt tysta, lyssnar man väldigt nära noga kan man höra ett mycket svagt "hummande", som inte hörs ett par meter från akvariumet. Nattläget som jag uppnår med en wave surfer gör att den ena pumpen stängs av under 8 timmar. Man väljer bara när nattläget ska aktiveras och sedan kommer det att repeteras var 24:e timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem hitills, såklart lite alger på rutorna men inget onaturligt mycket. Jag antar att min UV-C samt mina 10 snäckor och två gula kirurger hjälper till att hålla algerna borta.

Dock har jag bara haft igång det ca en månad och det är först nu riktigt med solinstrålning kommer, så kanske för tidigt att veta säkert...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...