Gå till innehåll

Nystartat Red sea, nitrat och fosfat


Olof

Rekommenderade inlägg

Hej, har köpt mig ett red sea 130 begagnat som varit i drift i snart en vecka. La i levande sten för 2 dagar sen och allt ser bra ut.

Men gjorde prover ikväll på nitrat och fosfat och dom var höga, är det normalt nu den första tiden under inkörningen?

Mvh/ olof

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han jag köpte de av har haft de i drift i ca 3 år. Vi tömde de hos han sen körde jag hem det direkt och fyllde upp med nytt vatten som jag gjort 2 dagar tidigare, så det stod utan vatten mindre än 2 timmar.

Sanden fick jag med så där i borde finnas mycket levande. Levande stenen köpte jag av en kille som haft den i sitt kar så den var också väl inkörd och var inte torrlagd mer än 6 timmar innan jag la i den.

Har red sea testerna med fosfat och nitrat. Visade ca 2ppm på nitrat och fosfaten gick utanför skalan alltså över 0.64ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att sanden är boven i dramat.. Plocka upp den i transportera den o sen i med den i karet igen .. Tror helt enkelt att man tar död på en del av bakterierna , därav nitrat/fosfat halterna..

Min personliga gissning..

Hade du tagit par deciliter sand o sen ny resten så hade det nog gott bättre..

Nu får du kämpa med vattenbyte och fosfat remover först o främst..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men vi tog aldrig upp sanden från karet, den låg kvar hela tiden. Jag fyllde bara upp karet igen när den var på plats hos mig så det stod ju utan vatten max 2 timmar.

Men ska testa med att byta mycket vatten först annars får jag väl ta upp en del sand och i med ny.

Tack för bra svar =)

Mvh Olof

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...