Gå till innehåll

Orolig för vattnet - tester visar på stora avvikelser.


MasterD

Rekommenderade inlägg

I lördags gjorde jag vattenbyte på 30 liter med fräscht Osmosvatten. Jag hade inte trott att det skulle vara någon skillnad efter utan att jag skulle märka skillnad på sikt (bättre värden). Men faktum är att vattnet blev klarare efter någon timme!

Jag tillförde även 1 tsk Kalciumhydroxid samtidigt (blandat med 10 av dessa 30 liter osmosvatten).

Idag genomförde jag ett antal tester med följande resultat:

1. Vätepotential(pH) = 8,0 = OK (högre än sist)

2. Kalcium (Ca)= 400 = OK

3. Nitrit (NO2) =0,1 = För högt enligt testet(normalt 1.0 kanske?)

4. Nitrat (NO3)= Högre än 25 men lägre än 50 = OK

5. Fosfor (P)= 1,00 = Katastrof enligt testet.

6. Redoxpotential(mV)= 434 = OK (men högt), antar jag. 300 är enligt saltvattensguiden ok.

7. Alkalitet (HCO3)/Karbonathårdhet(KH) = 12,2 = OK antar jag men rätt högt om ett korallrev ligger runt 9.

8. Salthalt=1,021

Vissa av testerna visade en sådan stor avvikelse att jag gjorde om testet, dessvärre med samma resultat.

Jag brukar göra vattenbyte på 20 liter/varannan vecka.

Kör MH 5h/dag

50kg LS

Inte speciellt mycket djur (2 clownisar plus 4 andra fiskar ur frökenfiskarsläktet, 2gobisar, 1 räka).

Matning 1gång/dag

Jag är lite orolig för testnummer ovan 3,5,6 och 7.

Ska jag vara det?

Något jag kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag genomförde jag ett antal tester med följande resultat:

1. Vätepotential(pH) = 8,0 = OK (högre än sist)

2. Kalcium (Ca)= 400 = OK

3. Nitrit (NO2) =0,1 = För högt enligt testet(normalt 1.0 kanske?)

4. Nitrat (NO3)= Högre än 25 men lägre än 50 = OK

5. Fosfor (P)= 1,00 = Katastrof enligt testet.

6. Redoxpotential(mV)= 434 = OK (men högt), antar jag. 300 är enligt saltvattensguiden ok.

7. Alkalitet (HCO3)/Karbonathårdhet(KH) = 12,2 = OK antar jag men rätt högt om ett korallrev ligger runt 9.

8. Salthalt=1,021

Jag är lite orolig för testnummer ovan 3,5,6 och 7.

Ska jag vara det?

Något jag kan göra?

Har du någonting som tar bort dessa saker typ nitratfilter eller några nollnitratpåsar, fosfatremover.

Jag tycker även personligen att salthalten ligger lite lågt, men det kanske funkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket märke är det på testerna?. Om du har nitrit så har du inte fått igång karet än och då ska du inte byta vatten och du ska inte ha något levande i. Släck ljuset och lägg i nitratremover(Zeolit) och även fosfatremover (Rekomenderar Coralife) och vänta i 2 veckor och gör nya mätningar när värderna börjar bli bra så kan du börja med lite ljus någon timme för att sedan öka på lite varje dag tills du är uppe i full belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det är några katastrofala vattenvärden. Det är så här många många akvarium ser ut när man har haft lite för klen skumning och bytt lite för lite vatten.

Byt lite mer vatten, sätt i ett fosfatfilter och fundera på om du inte kan förbättra din skumning... och höj gärna salthalten lite om du har koraller.

Sen är du på rätt väg igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar litet skumt att du har så högt nitratvärde med så mycket LS. Kanske det sjunker om du förbättrar cirkulationen mellan stenarna. Ligger de så tätt att vattnet inte passerar emellan så kan det bli bättre om man ser till att ha sprickor som fiskarna kan simma in i. Då flyter ju vattnet runt fortare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...