Gå till innehåll

Aquael Nano Reef 30l


phhasek

Rekommenderade inlägg

Då var det dags för ett nytt försök med salt. Förra gången la jag ner mitt aqua medic yasha redan första dagen eftersom jag tyckte att skummaren väsnades på tok för mycket. Då kunde jag inte tänka mig ett saltkar utan skummare men efter att ha läst lite verkar det som om det är många som klarar sig utan skummare med tätare vattenbyten som komplement.

Jag har köpt ett Aquael nano reef på 30 liter med tillhörande bänk. Mycket snyggt akvarium tycker jag! Påhängsfiltret som hör till kommer jag att köra utan. Det låter på tok för mycket (vibrationer samt porlande ljud vid tillbakarinning). Istället tänker jag använda ett (tyst) innerfiler och möjligtvis en extra (tyst) streamerpump ifall cirkulationen blir för dålig. Om någon har tips på passande innerfilter samt streamerpump så vore jag tacksam!

Jag tänker göra det så enkelt (och tyst) som möjligt vilket bland annat innebär att jag kommer att använda mig av köpt destillerat vatten istället för att slabba med osmos (jag bor i liten lägenhet). Enligt mina beräkningar kommer detta kosta mig ca: 200:-/mån (5 liter vattenbyte i veckan samt spädmatning). 25-liter T-vatten från granngården (ligger på vägen hem från jobbet) är vad jag har tänkt mig om det inte finns något bättre. 199:- ska de ha för 25l. Någon som kör med destillerat vatten som har erfarenheter av det?

Jag har tänkt mig minst 4 kg LS, någon korall, en liten städpatrull och kanske någon mindre fisk när jag får kläm på detta.

Det som saknas innan start är:

Innerfiler (tips på pasande tyst innerfilter?)

(streamerpump (tips på test streamerpump)

Refraktometer

Salt (tips på lättlösligt och bra salt?)

LS (har 8 mil till triton. Något annat närmare Uppsala som har bra LS?)

Tester (Nitrit, nitrat, ammoniak, (pH?)

Funderar även på att köpa någon startbakteriekultur

Så här ser akvariet ut.

post-6408-14468928125549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Kan tipsa om Tropic Marin, det är ett bra salt och det är lättlösligt. Vet inte om en Tunze Nanostream 6015 är förstor, men dom är väldigt tysta och inte dyra. http://www.drakfisken.se/stream-pumpar/1333-tunze-nanostream-6015.html .

Jag har kört med Nitrivec vid uppstart av mina kar.

\\ Benjamin

Ändrat av MrRhames
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den butiken har jag missat helt! Jag trodde att det bara fanns akvariehobby i Uppsala som sysslade med salt. Får bli en sväng dit imorgon. Tack för tipset!

om du inte hittat adress, ligger vid gottsunda centrum, fråga efter mats tycker han kan svara på det mesta känns det som :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sneglat på en 6015. Mest för att den har magnetfäste och är relativt "oful" jämfört med många andra pumpar. Det var just det om det kanske blir för mycket med en sån plus ett innerfilter? Någon som har en 6015 i ett litet kar?

Har kikat lite på innerfilter.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3223&cat=618&page=1

280 l/h med ett litet svampfilter. Kan detta räcka tro? Det finns även en lite större modell av denna:

http://www.pwss.se/product.php?productid=3224&cat=618&page=1

Är det pro reef du tänker på eller den "vanliga"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du inte hittat adress, ligger vid gottsunda centrum, fråga efter mats tycker han kan svara på det mesta känns det som :)

Jodå jag var in på deras hemsida. Bor i Sunnersta som ligger 5 minuter med bil därifrån :) Alltid kul med folk som kan och är villiga att dela med sig av sin kunskap. Får hoppas att Mats är inne imorn då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört ett skummarlöst 112 liters som var igång i drygt 2 år. Funkar fint utan stor belastning. (hade bara 2 små clowner, men desto mer ryggradslösa djur). Bytade inte vatten heller särskilt ofta.

Mina tips är: Skippa innerfiltret, samlar skit och är fula i ett litet nano(ska du ha ett så rengör det ofta). Kör på en Tunze, kanonpumpar och nästan ljudlösa.

Testerna du nämner hade jag också struntat i.( hellre calcium,mg och kh isåfall, har du mer nytta av längre fram)

Byter du bara vatten någorlunda regelbundet så borde värdena vara ok, men det beror lite vad för sorts koraller du tänker ha. Själv så använder jag aldrig osmosvatten längre, även om jag har en osmos liggandes. Använder bara kranvatten.

Lycka till

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var till akvariemiljö idag. Fick en riktigt bra bild av den butiken! Jättefina saltkar och bland det bästa bemötande jag fått i en butik. Jag köpte salt där och kommer att köpa LS och annat levande därifrån när det blir dags. De sålde även RO-vatten vilket jag kommer att köpa istället för destillerat vatten som var min plan. Blir ännu smidigare än tänkt!

Ett aber just nu är hur jag på enklast möjliga sätt skall blanda till saltvatten till vattenbyte när det blir dags. Jag planerar som sagt att byta (minst) 5 liter/veckan. Är det möjligt att blanda i salt och rumstempererat RO-vatten och låta det stå och lösa upp sig till dagen och kanske blanda till lite med visp eller liknande? Skulle gärna slippa att ha en separat dunk med pump och värmare. Vad gäller temperaturen borde det inte bli sån temperaturchock om man blandar i 5l 21C vatten i 25l 25C?

Jag har bestämt mig för att köra utan innerfilter och se hur det går. Man kan ju allitd stoppa i ett i efterhand.

Ändrat av phhasek
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fyllt med RO-vatten och salt. 35g/l av TM bio actif. Någon som använder detta salt och vet hur mycket det borde gå åt? Tänkte att det är bäst att starta lågt och komplettera om det blir för svagt. En tunze nanostream 6015 står för cirkulationen och en refraktometer från triton är inhandlad. Värmaren står på 25°C. Blir väl till att läsa av salthalten imorn. På söndag lägger jag i LS!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett sånt. kör utan hangon filtret oxå. Köpte ett fluval ytterfilter och ställde i skåpet.

Skåpet upplever jag pga höjden lite vingligt. Har du förankrat ditt i väggen? ja funderar på att göra det.

Ser bra ut! Jag tänkte försöka köra det med så lite teknik som möjligt. Skulle det misslyckas kanske man kan ska testa ett ytterfilter. Hur är ljudnivån på det?

Jag har inte förankrat det i väggen. Det står så pass till att ingen borde gå in i det men skulle jag ha barn hemma skulle jag nog göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det igång på riktigt! 2.7 kg sten är sjösatt. Jag är riktigt nöjd med utseendet på stenarna (1 stor och 2 små) och de är porösa med mycket håligheter. Hoppas nu bara att något kul har liftat med dem! Tänkte köra släckt ett par dagar och sedan ha tänt någon timme på em/kv och gradvis öka. Jag har inte tillsatt någon startkultur eller liknande utan tänkte försöka ha tålamod och låta naturen ha sin gång.

post-6408-1446892826777_thumb.jpg

Jag hade endast 10K lampan tänd när jag fotade dessa. Det blir på tok för blått på bilderna med 20K lampan tänd. I verkligheten ser det dock bra ut med båda tända.

post-6408-14468928267101_thumb.jpg

post-6408-14468928267331_thumb.jpg

post-6408-1446892826755_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här händer det grejer redan! Jag tände upp och tog en snabb titt och hittade en snäcka (första bilden) en vit prick med ben runtom (tredje bilden). På den stora stenen sticker det upp två vad som skulle kunna vara glasrosor fast med mycket mindre/finare spröt eller vad man ska kalla det mot det jämfört med de glasrosor jag sett. Jag har även fått någon slags beläggning som satt som satt sig på botten, pump och värmare (fjärde och femte bilden) som svajar med strömmen. Vad är det för nåt? Jag har läst tidigare om någon grå "dammig" beläggning som om jag förstått det rätt skulle ha något med för mycket kolkällor att göra. Jag vet att mitt salt Tropic Marin Bio actif innehåller någon kolkälla av nåt slag.

post-6408-14468928281296_thumb.jpg

Jag har gått och funderat idag på om jag skulle ta och beställa lite tester (har bara ett nitrit-test för tillfället) samt en flaska special blend och nite out II.

Vad är det för skillnad egentligen på bakterietillväxten hemma hos mig med rätt salthalt, cirkulation och 25°C samt släckt belysning mot vad det är hos handlaren där dessa egenskaper (antar jag) är uppfyllda? Varför skulle inte stenen redan krylla av bakterier som omvandlar ammonium till nitrit och nitrit till nitrat osv eller omvänt varför skulle det hända just hemma i mitt akvarium med "vänta ut nitrittoppen genom att låta naturen han sin gång metoden"? Vad är det man väntar på ska hända?

post-6408-1446892828034_thumb.jpg

post-6408-1446892828056_thumb.jpg

post-6408-14468928280852_thumb.jpg

post-6408-14468928281071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett lika dant! Är väl iof inte så mycket av originalutrustningen kvar..när jag tänker efter är det nog bara själva burken..och med onödigt mycket teknik..men sån e jag :)

Får man fråga vad det är för onödig teknik du har i karet? Du kanske till och med har en bild :). Alltid kul med inspiration!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt filter låter inte så mycket. Karet står i hallen dock. Men man kan säkert göra det knäpptyst med lite isolering i skåpet!

Ok! Mitt står ca: 5 meter från en sovalkov. Har precis beställt en ljuddämpare till nanostreamern då jag tycker den låter för mycket. Egentligen är det väl vibrationerna den skapar i bänken som låter och stör. Det är helt ok ljudnivå när jag har dörren öppen (har det på natten). Hoppas få bort detta med ljuddämparen dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en leverans av tester, bakterier och en ljuddämpare till pumpen idag!

Jag doserade precis ca: 12ml Special Blend samt ca: 2.5ml Nite-Out II och mätte upp (innan jag doserade bakterier) följande värden:

NO2 = 0

NO3 = 0

pH = 8

KH = 8.3

Salthalt = 1.0235 (refraktometer)

Temp = 25°C

Akvariet har stått mörkt sen i söndags (förutom några minuter varje kväll för att tjuvkika lite). Hittills har jag sett en snäcka, nån vit prick med ben, 3 rörmaskar, något som sticker upp ur stenen och har en liten vit plym (rörmask det också kanske?) samt några små vita sjöstjärnor. Bilden nedan tog jag i förrgår tror jag (ser likadant ut nu).

Ska jag bara dosera Special Blend en gång i veckan även under uppstart? Det står

Day 1 15ml/10gal

Day 8, 15, 22, 29 10ml/gal

På Nite-out II står att man skall dosera var annan dag tills ammonium-nivån är acceptabel. Jag har inget test för ammonium. Kan/bör jag dosera var annan dag under någon viss tid eller hur ska jag göra?

Min plan nu är att fortsätta dosera bakterier hålla koll på pH, KH, NO2, NO3 samt låta lampan stå tänd några timmar varje dag och när det börjar dyka upp alger introducera en CUC. Tips på ljustid?

post-6408-14468928316176_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet står fortfarande och mognar i mörker. Jag har doserat ca: 3ml Nite-out II var annan dag sen sist. Jag fyllde på med lite saltvatten igår (det dunstar ganska exakt 1.5dl och dagen) för att få upp salthalten till prick 1.024 vilket den var på idag när jag mätte. Tempen har jag kvar på 25°C.

Nitrit = 0

Nitrat = möjligt att det är lite rosa från sidan men inte över 0.2 i alla fall.

pH = ca 8

KH = (inte mätt sen sist)

Det hade varit lite kul att kunna mäta ammonium faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar överöstas för tillfället av vindsuset från undersidan av elementet som tar in friskluft så näst intill ljudlöst är det i alla fall. Kan ju alltid bli bättre. I mina tidigare sötvattenskar har pumparna blivit lite tystare efter en stund i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...