Gå till innehåll

Strontium


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på nödvändigheten av tillsats av strontium i akvariet. Jag har numera slutat mäta strontium. Tidigare använde jag Saliferts strontiumtest, men detta var så komplicerat att jag är tveksam till att resultaten var giltiga. Numera tillför jag samma mängd strontium som calcium. Men det känns dumt att dosera något utan att veta om man har för lite eller för mycket. Jag funderar således på att sluta med att dosera strontium och hoppas på att jag får en tillräcklig strontiummängd genom mitt salt.

Frågan är: Behöver koraller strontium? Har någon märkt något negativt vid strontiumbrist? Brukar ni tillföra strontium eller inte, och i så fall varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade inget nyare än Randys artikel från 2003: http://www.advancedaquarist.com/2003/11/chemistry

Recommendations for Strontium

My recommendation is to maintain strontium in reef aquaria at something approaching natural levels. There is no evidence that strontium at these levels in detrimental to any marine organism (although it might be). There is strong scientific evidence that some organisms need strontium, albeit not the organisms that most reef keepers maintain. Finally, there is anecdotal evidence from a number of advanced aquarists that depleted strontium is detrimental to the growth of corals that many aquarists maintain.

How is one to maintain natural levels? That, of course, necessitates a suitable test for strontium. Perhaps the test kits are suitable for this purpose. If not, sending a sample out to a lab might be a reasonable alternative for some aquarists. If the result comes back in the 6-15 ppm range, there is not likely any action that needs to be taken. If the level is higher than 15 ppm, reducing the strontium levels via water changes with a suitable salt mix may be the best method. If strontium levels are below 6 ppm, adding a strontium supplement may be in order.

Remember: in my aquarium without any recent strontium additions, strontium was already elevated above natural levels. I would not like to see it get any higher. Consequently, adding a supplement in the absence of knowing the strontium levels is not advisable.

Baserat på det tror jag man håller strontiumnivåerna lagom med hjälp av regelbundna vattenbyten.

Jag tillsätter strontium genom att köra Balling Light, om det behövs eller inte vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man ska exkludera några spårämnen som mindre viktiga, men Strontium är en av de mer viktiga.

Däremot är det nog lika illa med för mycket som för lite - så att spontandosera utan koll är nog ingen bra ide.

förutom att det påverkar färger, så tror jag att det påverkar "densiteten" hos koraller och ger skörare skelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man ska exkludera några spårämnen som mindre viktiga, men Strontium är en av de mer viktiga.

Däremot är det nog lika illa med för mycket som för lite - så att spontandosera utan koll är nog ingen bra ide.

förutom att det påverkar färger, så tror jag att det påverkar "densiteten" hos koraller och ger skörare skelett.

Men hur ska man veta hur mycket strontium man har? Jag är väldigt tveksam till Saliferts strontiumtests tillförlitlighet. Men det är den enda test jag känner till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever inte finns någon större anledning att misstro Salifert-testet för strontium - bökigt test och man brukar göra fel de tre första gångerna, men i övrigt tror jag att det är hyfsat tillförlitligt.

Vet iaf inget annat att rekomendera, åtminstone inte i vettiga prisklasser......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man ska exkludera några spårämnen som mindre viktiga, men Strontium är en av de mer viktiga.

Däremot är det nog lika illa med för mycket som för lite - så att spontandosera utan koll är nog ingen bra ide.

förutom att det påverkar färger, så tror jag att det påverkar "densiteten" hos koraller och ger skörare skelett.

Uttryckte mig inte helt klart där - brist ger skörare korallskelett!

Överdosering kan nog ge brända toppar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever inte finns någon större anledning att misstro Salifert-testet för strontium - bökigt test och man brukar göra fel de tre första gångerna, men i övrigt tror jag att det är hyfsat tillförlitligt.

Vet iaf inget annat att rekomendera, åtminstone inte i vettiga prisklasser......

Jag ska väl kanske formulera om mig. Jag tror nog att Salifert visar rätt om man gör helt rätt. Problemet är att man först ska man utföra ett antal moment för att mäta calcium för att därefter utföra ett antal moment till för att mäta strontiumhalten. Min intryck var dock att det blir för många moment, och för varje moment spelar den mänskliga faktorn in, d v s jag själv, och slutresultatet blir halvdant.

Men jag ska kanske ge det en chans igen. Jag får väl göra några mätserier och kolla om jag får samma resultat varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...