Gå till innehåll

Priser på kalkreaktor !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag gjorde en liten undersökning vad olika kalkreaktorer kostar

(det finns säkert andra ställen som är billigare)

Det verkar vara lite väl höga priser i Sverige på kalkreaktorer och speciellt på AC.....

www.Aqua-Medic.de

AquaMedic 1000 1000 l €230

www.aquaristikversand-bille.de

www.korallin.de

C1501 3 kg € 255

C3001 6 kg € 319

www.AquaCare.de

Turbo reaktor 1 500 l € 330

Turbo reaktor 2 1000 l € 360

www.aquaristic.net

www.Knop.de

Reaktor C 800 l € 230

Reaktor S IV 2500 l € 385

www.aquaristic.net

Ratz

reactor stand by 75 600 l € 120

reactor stand by 110 1200 l € 150

reactor Typ 110 (new) € 140

www.aquaristic.net

Ringde även till AGA och kollade vad CO2-tub och regulator kostar

- 5 kg CO2 tub gänga DIN 6 1707:-

- Regulator UNI-controller 500 gänga DIN6 två mätare för tryck 1285:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går åt rätt mycket kalk i mitt akvarie och jag har en Turbo 2. Jag vet ju inte vad du skall ha i men jag har bara stenkoraller och rätt mycket kalkalger. Hälften av granulatet går åt på en vecka och då vill jag fylla på nytt, för jag har fått för mig att den avger mindre kalk då. Du kanske skall gå upp en storlek på kalkreaktorn och om du skall använda magnesiumgranulat så tycker jag det defenitivt. Köp även extra granulat om du köper AC från Tyskland.

/Janne

PS Jag köpte min på aquaristic.net DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Ac kalkreaktor betalade jag 9000kr för,men kalkreaktorn mod 3 kostade 5500,styrning3000kr ,manometer o flaska 1700kr,på alla priser i svergie tillkommer moms, dyrt men smidigt, bygga en själv kostar max 3000 i matreal.den är inte så avanserad när man tittar närmare på den. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Ac kalkreaktor betalade jag 9000kr för,men kalkreaktorn mod 3 kostade 5500,styrning3000kr ,manometer o flaska 1700kr,på alla priser i svergie tillkommer moms, dyrt men smidigt, bygga en själv kostar max 3000 i matreal.den är inte så avanserad när man tittar närmare på den. Mvh Stefan

Hehe så rätt den jag byggde kostade ca 2000:- model 1 men var lite klurigt att få tag i transparent PVC bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en tysk web-site som säljer transparenta PVC-rör billigt i 1 meters längder ! (€17 för 1 m 50 mm)

www.marinshop.de

Det verkar som att man kan få ihop en CA liknande kalkreaktor

för ca tusenlappen exkl. frakt och pump om man köper på tyska web-siter.

Problemet är att det verkar inte vara någon,

som har alla delar utan att man måste beställa delar från flera olika tyska leverantörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med AGA idag igen och

nu hittade dom en ännu billigare CO2 manometer

Fixi-controller och den kostar ca 675:- + moms.

Dom hade även en nålventil för 650:- + moms.

Sedan kostar en 5 LITERS tub 1707:- + moms

(ej 5 kg, som jag tidigare har angett).

Tuben är fylld med CO2 för detta pris.

Denna 5 liters tub rymmer ca 2,5-3 kg CO2-gas

och en fyllning kostar 300:-.

Dom hade även en 1 liter tub (0,7 kg) och den kostar 1100:- + moms

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,biltema har manometer reduserings ventil för co2, dubbla klockor,art nr 17-4578 pris 298 kr enda skillnaden mot AC är att det sitter en serto kran så det går att finjustera, upp täckte detta efter jag köpt min kalkreaktor. Mvh Stefan

Låter nästan för bra för vara sant... Ska kika på den när jag får vägen förbi, Tackar för tippset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var på AGA, så sa dom att det kan vara samma manometer för Argon och CO2.

Läste att Biltema's manometer var för Argon och blandgas,

så det kan kanske även fungera för CO2.

Vidare sa dom på AGA att CO2 tuber har ett konstant tryck på ca 60 kg/cm2,

oberoende hur mycket gas som finns i tuben.

Dock kan trycket variera något beroende på omgivningstemperaturen.

Biltemas manometer gick upp till 200kg/cm2, så den mätaren borde fungera.

Även verkar det som att Biltemas mätare har ett maximala trycket ut på 4 kg, vilket verkar rimligt.

Jag skulle tro att biltemas mätare fungerar, men jag vet inte !

Kommentarer från någon som vet lite mer än vad jag vet !

Hej,biltema har manometer reduserings ventil för co2, dubbla klockor,art nr 17-4578 pris 298 kr enda skillnaden mot AC är att det sitter en serto kran så det går att finjustera, upp täckte detta efter jag köpt min kalkreaktor. Mvh Stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte Biltemas till min kalkreaktor men det funkade inte. Den har fel gängstorlek för att passa på AGA-flaskor. Åkte sedan runt hela stan och letade övergångar. Har varit hos AGA, svetsbutiker, vvs-butiker mm. Det har varit butiker både för oss vanliga och proffsen. Tydligen är det så att biltemas är något utländskt standard som passar till de flaskor som de säljer.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är olika gängor till olika gaser,jag kollade jula där köpte jag en för 10år sedan,men nu stod det att den var till bland gas,har för mig att du kan byta muttern på manometern, åk till en svets firma eller en firma som sköter eller säljer brandsläckare, dom har det mesta även beg flaskor där kan du även fylla på.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer att det är olika fattningar på olika gser, det är för att man inte ska kunna sätta på fel klocka på en tub med en viss gas.

tex. så passar inte en manometer avsedd för argon (vanlig mig-gas) på en CO2 tub även om det går utmärkt att svetsa MIG med co2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej

Jag har varit hos Uddevalla Brandservice i Överby Trollhättan och pratat lite om att köpa begagnade koldioxidbehållare.

Det finns 2 storlekar:

2.8kg, pris 795kr inkl.moms, Höjd 700mm,Diameter 100mm Refill 250kr Refilltid 30min.Kan inte stå för sej själv.

6.0kg, pris 990kr inkl.moms, Höjd 770mm,Diameter 140mm,Refill 250kr,Refilltid 30min.Kan stå för sej själv.

Dessa behållare är renoverade(ommålade med silver hammarlack, provtryckta och laddade med kolsyra).

Firman säljer ej tryckreducerare och ej heller tryckmanometrar.

Behållaren är personlig, vilket innebär att man får tillbaka samma behållare efter refillen.

(Vänersborg 0520-976 02) ( Uddevalla 0522-823 42).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan kolla med företag som fyller handbrandsläckare, gärna de mindre företagen för de är inte lika "noggranna" som t.ex. AGA. Har du däremot en flaska med ASS stämpel eller om den är tillverkad enligt senaste EN-normen (EU-standard) så går den bra att fylla var som helst. Problemet gäller främst lite äldre utländska flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Ac kalkreaktor betalade jag 9000kr för,men kalkreaktorn mod 3 kostade 5500,styrning3000kr ,manometer o flaska 1700kr,på alla priser i svergie tillkommer moms, dyrt men smidigt, bygga en själv kostar max 3000 i matreal.den är inte så avanserad när man tittar närmare på den. Mvh Stefan

Har uppdaterat mitt bygge på min hemsida

Att bygga en Kalkreaktor

kalkreaktorn_klar_500pix.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va snygg den blev med plexiplatta! Har du funderat på styrningen nåt mer? Borde ju vara en enkel match för dig!

Tackar ja det blev bra detta tycker jag.

Styrningen är inte så kompliserad

Skall grunna lite mer hur man löser detta lättast ;)

Hur funkar din styrning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, flotören sitter i två 50mm proppar limmade mot varandra,+ två uni kopplingar det högra röret blir fyllt med co2 till hälften, det fungerar som en nivå vakt och doserar rätt mängd, annars går det att köra ca5sek paus1-2min med någon styrning, eller programera din plc.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...