Gå till innehåll

Fråga ang zeovit! - tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling grotech


osby0479

Rekommenderade inlägg

Som jag skrev grotech A B C och ev zeovit produkter för att lyfta fram färger eller så får man hålla sig till en av metoderna!!

Vilka zeovit produkter vet jag inte ännu, men dom ska iaf lyfta fram färger och ge extra näring till framtida koraller, samt ev hålla näringsvärdena nere!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ballingen håller ju kalcium, magnesium och hårdheten på rätt nivå, sen är väl zeo-metoder till för att sänka näringsnivåerna i grunden? Det finns ju flera små blå flaskor att tillsätta för att få ut mer av sina koraller, så de kan du självklart blanda som du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat Grotech A B C är dyrt i längden. Hur stort akvarium hade du tänkt köra?

Corall A, B and C contains all necessary combinations and elements for corals, without adding artificial colouring and preservatives.

Already after the first dosings, an increased opening of the coral polyps can be observed.

Natural colouring and increased growth can be noticed clearly after a few weeks.

Corall A contains Strontium, Magnesium, Barium, Lithium .

Corall B contains Magnesium, Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Kobalt, Copper .

Corall C contains Fluor, Iodine, Bor, Molybdenum .

Så nej det behöver du inte

Men buffra upp med andra preparat så man är uppe i bra värden innan man börjar med Balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Selv buffer jeg med Fauna Marin, det er netop det økonomiske aspekt, for at køre med ZEO med 2200 liter er voldsomt dyrt i længden, med Fauna Marn holder jeg mig under SEK 500,- om måneder, hvlket er det samme jeg brugte på min gamle 575 med ZEO.

Har kke kørt længe nok til at sige om FM er lige så godt som ZEO, men der er ingen tvivl om at der er en effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört grotech i tre kar tidigare och dom har funkat!

Detta karet är bara på 80l men kommer att innehålla mycket koraller, alltså inga fiskar, ev nån krabba/räka.

Frågan är ju om jag klarar att hålla näringsnivåerna nere bara genom vattenbyten, eller jag ev ska köra något med zeovit för att hålla nivåerna nere, eller skippa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A,B,C är väl enbart för spårämnen, alltså inte för Ca,Mg och kh?

var det jag trodde med.

har du inga fiskar kommer du inte ha problem med näringsnivåer om du läker ut stenen ordentligt. det ev. problemet skulle komma av att näringsvärdena är för låga och att du får tillsätta nitrat.

Kommer du köra med skummare? Har ingen aning om hur Zeo fungerar utan iaf. det är ju en kontorllerad bakterieblomning, risk för syrebrist?

Återkom med lite mer ang. planerna förkaret gärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer absolut köra skummare, akvariet är ett Aqua medic Blenny på dryga 80l.

Kommer att vara mest ricorderia Florida och Yuma, samt div LPS och enstaka SPS

Ev några tesslata krabbor, samt någon snigel, men i planeringsstadiet inga fiskar!

Har doseringspump samt grotechs ABC som jag tänkte köra, har haft det i tidigare kar, hade det 7 månader i mitt Elos Midi på 130l och det funkade kanon!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört grotech i tre kar tidigare och dom har funkat!

Så du har inte märkt att de angivna buffer-nivåerna inge stämmer? Tex skopa kh ska höja 1 dKh per 100 liter, men det höjer för mig 1,8 på ~220 l nettovolym

Zeoviten har ju zeostart som kolkälla för att hålla nere näringsnivåerna. Personligen så anser ja att VÄS duger om man inte kör full zeovit. Den dagen jag börjar med zeo så kommer ja att köra zeostart, men skulle jag basera allt på balling och även köra dessa trace-tillsatser så skulle jag behålla VÄS.

Sen kan du kanske pytsa ur det andra zeo-sortimentet paralellt, men det är ju stor risk att det blir för mycket av nåt om du tillsätter spårämnen ur två system.

Dock tror jag på att köra buffer enlig balling istf kalkreaktor som zeovit-guiden föreslår om man skall köra full zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är ju den att har man en doserpump så vill man ju så gärna använda den ;)

VÄS har jag kört med tidigare, men då 1 ml till ett system på 250l

VÄS till 80l får man dosera manuellt, går inte att sätta den på dosering automatiskt.

Jag har kört grotechs produkter på väldigt låg nivå, som högst har jag doserat ca 4-5ml per dag, har alltid haft bra värden, kanske något i underkant, men ligger hellre lite under än överdoserar!

Så frågan är ju om man ska skippa doserpumpen och bara köra zeovit, smidigt med doserpump men resultatet kanske blir annorlunda om man doserar zeovit fullt ut!!

Eller bara köra täta vattenbyten och korallfoder!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om inte sista raden är ett bra alternativ.. Har ju sett dina kar förut och vilken hög standard du brukar hålla, och tänker jag efter på mina kar så brukar korallerna glimma lite extra dagen efter ett rejält vattenbyte.

Kanske köra ett 25L byte i veckan ett par månader och se hur det går?

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer absolut köra skummare, akvariet är ett Aqua medic Blenny på dryga 80l.

Kommer att vara mest ricorderia Florida och Yuma, samt div LPS och enstaka SPS

Ev några tesslata krabbor, samt någon snigel, men i planeringsstadiet inga fiskar!

Har doseringspump samt grotechs ABC som jag tänkte köra, har haft det i tidigare kar, hade det 7 månader i mitt Elos Midi på 130l och det funkade kanon!!

Ken , med dom korall valen , borde inte du lyckas grymt bra genom att köra så simpelt som möjligt , vet inte direkt vad för fåtal sps du hade tänkt dig men resten hade nog nöjt sig långt med lite balling o vanliga VB.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sune du har rätt i det du säger, dagen efter så ser allt ut till att trivas, men ibland vill man ha det lilla extra.

Det blir nog basic i början, men kommer att köra täta vattenbyten och mäta värdena för att sedan tillsätta balling efter behov!

Så jag får nog hoppa zeoviten tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling

Litet kar + lite stenkoraller = väldigt låg åtgång på Ca, KH, Mg

Så skit ballingen. Kommer räcka med vb och att dutta i lite pulver nån gång ibland.

Grotech ABC är inte balling utan endast spårämnen. Skit i det, du kommer inte ha någon förbrukning som inte VB's rättar till.

Zeovit

Litet kar + ingen fisk så du kommer inte ha några problem med höga näringsvärden, så skit i Zeoviten. Det är bara ett jävla meck. VB och en strumpa fosfatremover kommer räcka.

Byt vatten, skifta gärna mellan olika salt, och dutta i pyttelite korallmat någon gång ibland, och nåt till räkorna, och det kommer bli hur bra som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...