Gå till innehåll

Hög kalcium!!!


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Har funderat på det länge nu, men det är ju ett par tester!!

Verkar som om det diffar en del vid tex minsta feldosering eller oxå i övrigt.. Men så mycket????

Nån som kör med JBL ca-test??

Om det nu råka stämma med 600, är det farligt och kan det bero på att något annat värde spökar för mig??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du för lågt KH så var försiktigt om du eventuellt vill höja det värdet. Försöker du få upp det värdet med natriumkarbonat eller natriumhydroxid så finns risken att du får en kraftig utfällningen nu när vattnet är så mättat på calcium. Senast jag råkade ut för det var det som att man hade mjölk istället för vatten och efteråt så såg det som att det hade snöat inuti karet och tog en lång tid innan man blev av med beläggningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.. Låg lite lågt i k-h.. (8-9 ungefär), så det kan ju vara det som gör att mitt Ca är högt!!

Mätte en gång till efter nån dag och då hamnade jag på 5 i Ca med JBL-test. Bekräftade samma värde med salifert-test. Det enda jag har hemma för att höja K-H är JBL´s Calciumarin men det lär ju höja CA ännu mera samtidigt eftersom det är en slags CA/Strontium-buffert som samtidigt höjer K-H/P-H.. Vad tycker ni att min akvariehandlare ska skinna mig på här näst?? K-H+?? Han hade K-H/pH+ men det är väl samma sak? Tacksam för svar Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH 8-9 tycker jag verkar jättebra. Finns ingen anledning att ligga högre. Föreslår att Du inte tillsätter Ca ett tag tills Ca har minskat. Själv använder jag mig av CaCl2 + Natriumbikarbonat - funkar bra).

Johan R (1100 l, ca 160 kg lev sten,Tunze stream (TS 24?), Aqua care v 1000 skummare, 3 X 250W MH 14000K, 2 X 70W 10000K)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore jag som dej så skulle jag bara byta vatten,sådär en 40 liter ett par gånger i veckan tills värdena stabiliserats!

Faran med att buffra och puffra och mäta,är att du får "falska" mätresultat om värdena inte hunnit stabilisera sig.

Framför allt är den stora faran med alla buffrings preparat att du kan justera värdena för mycket för snabbt,vilket inget kar mår bra av!

"Easy does it"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på det länge nu, men det är ju ett par tester!!

Verkar som om det diffar en del vid tex minsta feldosering eller oxå i övrigt.. Men så mycket????

Nån som kör med JBL ca-test??

Om det nu råka stämma med 600, är det farligt och kan det bero på att något annat värde spökar för mig??

Vi har kört med JBL Ca test och enligt den så låg vi bra i värde, har dock inte testat med något annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur mycket pulver ska jag använda av Trippelbuffer när jag ska blanda det i en 10 l dunk med osmos vatten? och ungefär hur mycket och hur ofta ska jag tillföra detta för att bibehålla stabila värden i mitt 480 liters? Har nämnligen 1 kg liggandes som jag hade tänkt börja använda.

För visst är det så att det stabiliserar KH och PH bl.a?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...