Gå till innehåll

"För klart" vatten, för mkt filtrering?


Chum

Rekommenderade inlägg

Detta är säkert en dum fråga så skratta inte, men är bara nyfiken vad ni veteraner säger... Kan man ha "för klart" vatten? Mitt vatten är så kristallklart att det ser ut som fiskarna simmar i luften så att säga. Jag menar, näringsämnen och dyl som koraller behöver... borde inte de ge ngn slags ton eller substans i vattnet? Jämför man med havet (ja jag har dykt i tropiska vatten) så är det ju betydligt grumligare. Så mer specifikt - kan man filtrera för mycket och således reducera behövlig näring och andra godartade substanser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja det är verkligen sjukt klart, känns som man kan stoppa in handen genom glaset... var bara orolig att jag filtrerat bort ngt. Annars har jag inte så mkt grejs o tala om. Vattnet kommer ned i sumpen, i första facket står en pump som drar 2000 l/h genom ett fosfatfilter med NP Reducing BioPellets. Sedan passerar vattnet skummaren, en Deltec SC2060 som jag hade till mitt förra akvarium på 1000 L (detta är bara på 250 L). Den skummar på bra (ganska blött dock), men vattnet blir grönbrunt o stinker ordentligt med ruttna ägg när man tömmer behållaren. Utöver det finns bara 3 påsar med aktivt kol och en påse med Seachem PuriGen biofiltermedia samt ett mekaniskt filter på returpumpen som drar 5000 L/h... That's it. Har funderat på UVC också men kanske inte behövs?

Kan rekommendera Sechems PuriGen biomedia, som enligt uppgift ska vara fenomenalt bra mot ammonium, nitrit och nitrat... kanske är det därför jag knappt kan mäta ngn av dessa i mina tester...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj... uhm, tror det är 250 ml i varje (vet inte exakt då jag slängt kartongerna) och jag har 3 som sagt, till 250 L vatten. Kan det vara för mkt kanske?

Japp det är på tok för mycket, koraller och annat kan ta skada av det så jag skulle dra ner på det. Vilket märke är det på kolet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...