Gå till innehåll

Ormsjöstjärna tappar armarna


plattfische

Rekommenderade inlägg

Min ormsjöstjärna har tappat två armar! Den tappade en direkt när den kom ner i karet, jag misstänkte då att det rörde sig om att den fått en mekanisk skada när jag köpte den. Men jag tänkte att jaja, den regenererar... Sedan dess har den legat och tryckt under en sten. Nyss såg jag att den tappat en arm till... Nån som vet vad som kan orsaka detta? Det börjar ju bli lite ont om armar nu...

(Har tyvärr inget exakt artnamn, den är svart med röd undersida och har ganska långa svarta taggar på ovansidan. Kikade i Reeflex men hittade inget...)<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style><style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo regenereringen känner jag till, men frågan är om nån vet vad som kan ligga bakom själva armtappandet. Känns inte som en helt självklar grej för en sjöstjärna att ägna sig åt bara lite på kul liksom ;)

<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

gammal tråd men jag är ganska nyfiken också, jag har skyllt på min krabba men nu när den är borta och armarna fortsätter att ramla av så du finns det nog någon annan orsak. jag har för mig att ja har hort att dom gör så när dom inte får tillräkligt med näring men kan ha fel. någon som vet vad man kan mata en Ophioderma rubicunda med ? har testat lite med maten som står på reeflex men den har aldrig visat något större intresse för något av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missade att det var en ormsjöstjärna det gällde från början, de brukar ju alltid hitta mat. Jag tänkte på sandsjöstjärnan. Den du nu menar har jag ingen aning om. Detritus är väl det mojs som samlas lite här och var allt möjligt nedbrutet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej har precis köpte en Ophiolepis superba. Har bara haft svarta taggiga innan och dom matade jag med räkor lite då och då. Men nu blev man lite orolig, vad ska man ge denna krabaten om armarna börjar försvinna. Tips vore toppen. Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...